Pretraga

Sa Tijanom T o Beogradu i Berlinu, prvim nastupima, vinilima i predstojećem all nighter b2b setu u Drugstore-u

Sa Tijanom T o Beogradu i Berlinu, prvim nastupima, vinilima i predstojećem all nighter b2b setu u Drugstore-u

Tekst: Vanja Ratković

Foto: Viktor Šekularac

Jedna od pionirki DJ-inga kod nas Tijana Todorović, poznatija pod scenskim imenom Tijana T, bila je, a i dalje je akterka različitih sfera i “pokreta” - ali uvek pod okriljem muzike. Od kreiranja muzičkih emisija u zlatno doba televizije i radija (Studio B, RTS, B92) i bavljenjem odnosima sa javnošću za EXIT festival do internacionalne DJ karijere.

Karakterističan odabir acid techno-a, sa elementima house, electro, breakbeat i trance zvuka glavni su pečat njenih setova. U petak 10. marta u beogradski Drugstore, čiji je rezident, dovodi Italijanku Adiel na celovečernji b2b set u velikoj sali kluba.

Tijanu T smo poslednji put slušali u Drugstore-u na prednovogodišnjoj žurci gde je akcenat stavila na nove nade beogradske scene i pozvala Tadi i Mariu Karan da joj se pridruže. Za žurku koja sledi, Tijana kaže da se dugo kuvala kao ideja i da je veoma uzbuđena da zajedno sa Adiel isplete jednu beogradsku noć za pamćenje. Adiel je poznata po nemilosrdnim setovima koje u većini čini muzika sa ploča koje izvrsno miksa. Osnovala je Danza Tribale lejbl koji može da se pohvali katalogom u kom su Marcell Dettmann, Donato Dozzy, Anthony Linell, Rrose i mnogi drugi.

Tokom razgovora, Tijana nam je pričala o nastupima u Berghain-u, tj. Panorama Baru nekad i sad, omiljenim muzičarima koji ne pripadaju sceni elektronske muzike, ali i tome koju triviju o njoj bi Nardwuar sigurno znao.

Jedna si od prvih DJ-eva iz Srbije koja je nastupala u jednom od najpoznatijih berlinskih i svetskih klubova, u Berghain-u. Kako si se osećala tada, a kakav osećaj sada imaš pre nastupa?

Prvi put sam u Berghain-u radila u aprilu 2014. godine. Pre mene je to radio, Vlada Janjić 2006. ili 2007. Krajem 2015. - početkom 2016. godine sam počela redovno da nastupam u Berghain-u na svaka 2-3 meseca, što i dalje radim. Mahom sam imala gigove u Panorama Baru, a ponekad i u Berghain-u. Pre tog prvog nastupa sam imala ogromnu tremu, ali najviše zbog toga što su ljudi oko mene podigli frku (smeh). Svi su stalno govorili kako je u pitanju nešto veoma bitno i veliko. Naravno, sve to me je uvuklo toliko da sam počela da osećam tremu, pa sam noć pred nastup odlučila da ponovo narežem sve diskove (smeh).

Just in case (smeh)?

Ma da, bila je ludnica (smeh). Set mi je bio u nedelju ujutru i otišla sam tamo neispavana. Trema me je prošla u momentu kada sam stala za DJ pult i počela da radim. Ipak je to klub za koji sam dosta vezana i često oslazila, kao i generalno u Berlin i sarađivala sa ovdašnjim ljudima. Kako je Berghain klub u koji izlazim skoro od njegovog otvaranja, bila mi je poznata atmosfera. Rekla bih da je taj moj prvi nastup u Berghain-u jedan od mojih boljih house setova. Ipak, to je i klub koji uvek nosi određenu tremu - velik je hajp oko gigova. Deluje da su nastupi tamo bitniji od bilo kojih drugih. Medjutim, čini mi se da DJ-evi uglavnom ne puštaju svoje najuzbudljivije i najhrabrije setove, nego je uvek high party vibe. Uglavnom radim u Panorama Baru, pa puštam i vokalnu muziku i house, ali i poneki pop hit kome se svi raduju. Berghain je prvenstveno bio gay klub, pa je kasnije postao otvoren za raznovrsnu publiku. Vrlo je vesela, šarena i egzaltirana atmosfera. Nisam napeta koliko sam bila pred prvi put, ali moram priznati da se uvek javi tremica pred nastup.

Sa Tijanom T o Beogradu i Berlinu, prvim nastupima, vinilima i predstojećem all nighter b2b setu u Drugstore-u (фото 1)
Sa Tijanom T o Beogradu i Berlinu, prvim nastupima, vinilima i predstojećem all nighter b2b setu u Drugstore-u (фото 2)

U kontekstu tvog početka, sećam se perioda kada ste Maja Uzelac i ti vrtele u Šećeru i Sobarici. Kako sada gledaš na taj period?

Taj period sa Majom je bio moj recimo drugi period, jer sam počela da puštam muziku još ranije sa drugaricom Jelenom Rosić, poznatijom tada kao J. Ro. Obe smo radile na televiziji i stalno smo se muvale po muzičkim događajima, festivalima, koncertima, intervjuisale smo DJ-eve. Pre toga, dok smo bile u gimnaziji, išle smo na žurke, u Industriju, na rejvove. Znale smo pravo sa žurke da odemo u školu (smeh). Već smo bile upletene u taj svet i odlučile se da probamo i same da puštamo muziku. U to vreme, 2005/2006. godine nije bilo žena DJ-eva. Postojala je samo DJ Slavka ‘90-ih. Internacionalno isto jedva da je bilo žena DJ-eva. Delovalo je kao da je to muška profesija - kao što među rudarima nije bilo žena. Sad kad se setim tih dana, nama nije padalo na pamet da se bavimo DJ-ingom jer nismo često imale priliku da vidimo ženu kako to radi. Mogućnost identifikacije je vrlo bitna. Jelena i ja smo iz zezanja krenule da pravimo žurke, brljale smo, nismo znale da miksamo, puštale smo kao na radiju, pesmu za pesmom. To se ipak dopalo vlasnicima klubova i tako smo dobile rezidenturu ponedeljkom u Plastiku. To su bila luda vremena - te žurke ponedeljkom su često bile posećenije nego one koje su se održavale vikendom. Opet, bile smo veoma čedne i naivne, bez ikakvih ozbiljnijih ambicija, puštale smo muziku koja nam se sviđa.

Ja sam paralelno spletom sumanutih okolnosti, par godina bila i pevačica i imala internacionalnu karijeru - bila sam deo elektronskog live act-a. Način na koji se to desilo je bio poput filma. Naime, pomagala sam svojim prijateljima oko žurke u SKC-u, radila sam im PR. Bukirali su čuvenog producena i DJ-a iz Njujorka Abe Duque-a. Vodila sam ga po radio stanicama da daje izjave i on me je pitao da pevam na njegovom nastupu. Na žurci je Abe imao ozbiljan live act, koristio je ritam mašine, sintisajzere, semplere. Ja sam se opustila posle dve čaše šampanjca i na kraju kada je promenio žanr od acid house-a i techno-a ka drum and bass-u izašla sam da pevam. Publika je super reagovala - pola publike su bili moji prijatelji, a druga polovina ljudi koji su me znali sa TV-a (smeh). Nakon toga me je Abe-ova ekipa pozvala u Berlin da nastupam sa njim. To je bilo vreme bez mreža i smartphone-a. Nakon dva meseca sam došla u Nemačku i odmah su me obavestili: “Sutra imate nastup.” Radili smo gig u čuvenom klubu Robert Johnson/MTW u Offenbach-u za rođendan časopisa Groove koji je u tom momentu bio najmoćniji muzički časopis u Evropi. Na žurci su puštali Luciano, Ricardo Villalobos, Magda… Mi smo dobili prime time slot, ali se desio incident; zapalio se produžni kabl za koji su vezane bile Abe-ove mašine i i samo je mikseta sa mojim mikrofonom ostala uključena. U tom momentu je u klubu bilo 1500 ljudi, a nama ništa ne radi. Abe mi je samo dobacio: “Moraš da pevaš nešto, bilo šta a cappella.” U momentu nisam mogla ničeg da se setim, pa sam otpevala Bebi Dol, čini mi se Mustafu. Niko živ me nije razumeo, jer sam jelte pevala na srpskom. Ipak, to je bio highlight večeri - tako su prenosili svi novinari koji su bili prisutni. Posle toga su Abe-a pozivali da gostuje sa svojom novom pevačicom (smeh).

Sa Tijanom T o Beogradu i Berlinu, prvim nastupima, vinilima i predstojećem all nighter b2b setu u Drugstore-u (фото 3)
Sa Tijanom T o Beogradu i Berlinu, prvim nastupima, vinilima i predstojećem all nighter b2b setu u Drugstore-u (фото 4)

To je bio moj pravi početak - bačena sam bila u vatru. Usledili su nastupi sa njim na najvećim festivalima na Ibizi, preko noći sam nastupala pred hiljadama ljudi. Zanimljivo je da sam tada zapravo vodila paralalni život. U Beogradu sam radila TV produkciju za EXIT i žurke ponedeljkom, a vikendima sam bila po festivalima u Evropi. U Beogradu se to nije znalo. Bilo mi je zabavno da vodim paralelne živote. Sada kad gledam sve to realnijim očima, zapravo sam se krila iz drugih razloga. Kada sam sa Jelenom radila setove, deo DJ-eva muškaraca se okrenuo protiv nas. Naravno, ne svi, ali dosta njih je na nas gledalo sa sumnjičavošću i strahom, kao da ćemo im oteti nešto što im je bogom dano. Ali, to je druga priča.

Da se vratim na pevanje - Abe je odlučio da ne putuje više, najviše zbog svoje porodice koju nije viđao. Ja sam nastavila da se bavim DJ-ingom iz hobija. Kako je vreme odmicalo shvatila sam da imam ambicije i da mogu time da se ozbiljno bavim. Onda je krenulo sve sa Majom Uzelac, pozvala sam je da radi na našoj žurci ponedeljkom, a potom smo se ujedinile i puštale u Mladosti i drugim klubovima. I sa Majom i Jelenom je sve bilo jako zabavno, jer smo bile iskrene u tome. Zezale smo se i tu energiju smo prenosile na publiku. Ja sam sve vreme radila sama i povremeno putovala. Imala sam allnighter-e na 20/44 i ta iskustva u Beogradu su mi bila najvažnija, naučila sam da miksam. Zapravo ako negde imaš rezidenturu, mnogo je teže nego kada putuješ - teoretski, ja na putovanjima mogu da radim jedan te isti set svuda. Kad radiš lokalno, mnogo je više posla i teže je zabaviti publiku. Potrebno je stalno održavati atmosferu uzbudljivom i novom. Sve mi je to bila velika škola; da nije bilo Beograda ne bih bila ovakav DJ kakav sam sad. Beograd ima ozbiljno muzičko nasleđe i fenomenalne DJ-eve koji su vrlo ozbiljni u svakom pogledu.

Kad smo kod Beograda i Berlina, kako ti se čini poređenje koji mnogi ističu između ova dva grada - da je Beograd jugoistočna verzija Berlina?

Ta priča baš dugo kruži, nekih 10-15 godina. Određene paralele mogu da se naprave, a neke baš i ne. U Beogradu se, baš kao i u Berlinu, susreću Istok i Zapad. Berlin ima elemente Istočne Evrope - arhitektonski mnogo podseća na Beograd. Fucnut je, prljav, niје ulickan grad, a to je i nama poznato. U Beogradu je jedan period bilo mnogo napuštenih, industrijalnih prostora koje su umetnici koristili za svoj rad, žurke, za otvaranje studija. Najbolji primer je nekadašnji BIGZ. Ista stvar se dešavala i u Berlinu posle pada Zida. Tokom 90-ih i početkom 2000-ih bilo je dosta neiskorišćenih prostora u koje su umetnici ulazili i koristili kao studije i prostore za izlaganje. Danas, ni Beograd ni Berlin nisu ono što su bili. Ljudi najviše vuku paralelu između ova dva grada, jer su to retki gradovi Evrope gde postoji toliko opcija za izlazak vikendom. To na šta smo mi navikli u Beogradu je iznad evropskog standarda. Beograd u tom smislu može da se poredi samo sa Berlinom, Londonom i eventualno Amsterdamom. Toliko klubova i žurki nema u Minhenu, nema u Frankfurtu u Rimu ili Ženevi.

Nama je to pogotovo bilo bitno ‘90-ih. Klabing nam je bio poput terapije. Mnogima je tako spašeno mentalno zdravlje, jer smo stvarali svoju zajednicu i kulturu. Dok se sve ostalo oko nas tokom dana raspadalo, mi smo svoju realnost kreirali noću. Ostalo je to nasleđe, da je bilo bitno da se izlazi. Beograd i Srbija su i danas u političkom kontekstu problematično podneblje i ljudima prijaju okupljanja. Glavna razlika između Beograda i Berlina je u tome što se noćni život i klabing u Berlinu smatraju kulturom, u pravom smislu te reči. Ja se ovde vodim kao radnica u kulturi - nisam izvođač ili preduzetnik. Iz tog razloga se DJ-evi i sele u Berlin. Ukoliko ti Berghain napiše preporuku da će te angažovati kao DJ-a tokom godine, to je isto kao da si dobio poziv za angažman u filharmoniji. Te institucije se isto tretiraju. Klubovi čak dobijaju finansijsku pomoć od Ministarstva kulture, Vlade, gradskih Vlada, fondova… Postoji ogroman broj fondova za DJ-eve, promotere, agente, njima se stalno pomaže i u njih ulažu. U Srbiji nažalost nije tako, sve je povuci-potegni, nerazvijeno je i siromašno tržište. To se ogleda i u manjku tehničkih uslova. Potrebno je uložiti desetine i stotine hiljade evra u tehniku, a klubovi to ne mogu da priušte. Ljudima je već dovoljno teško da se bore od vikenda do vikenda, ne mogu da naprave toliki profit. U Beogradu postoji toliko talentovanih muzičara, DJ-eva, producenata, ali je malo i siromašno tržište i ljudi mahom ne vide budućnost u bavljenju muzikom i DJ-ingom. Ne istraju u tome, ili su primorani da se full-time bave nekim drugim poslom i onda ne mogu da naprave karijeru, što je baš šteta.

Na kraju dana, Berlin je Berlin, a Beograd je Beograd i nijedan od ta dva grada ne treba da bude nešto što nije. Beograd ljudi vole baš zato što nije Berlin. Treba da negujemo tu autentičnost.

Sa Tijanom T o Beogradu i Berlinu, prvim nastupima, vinilima i predstojećem all nighter b2b setu u Drugstore-u (фото 5)
Sa Tijanom T o Beogradu i Berlinu, prvim nastupima, vinilima i predstojećem all nighter b2b setu u Drugstore-u (фото 6)

U poslednje vreme povremeno radiš i setove sa vinilima. Da li misliš da je u pitanju lost art?

Gledano generalno i globalno nije lost art, dosta DJ-eva pušta sa ploča i svi ti DJ-evi uživaju određenu vrstu poštovanja i reputacije. Smatraju se ozbiljnim DJ-evima. Ja sam na početku karijere češće radila sa ploča, ali se nikad nisam razvila u vinil DJ-a. Tada je u Srbiji bilo teško i skupo nabaviti ploče.

Pa i danas je skupo.

Jeste i danas je to skup sport. Nekada nismo ni imali načina da naručimo ploče, već smo se dovijali. Takođe, takva vrsta DJ-inga zahteva konstantno praćenje i jurnjavu za vinilima u smislu fizičke kopije koja treba da se poseduje, da se ima u rukama. Meni to nije preveliki problem sada zato što putujem i nisam samo vezana za Beograd, ali je iz zemalja kao što je Srbija to i dalje teže i skuplje. Setovi na vinilima zahtevaju i da klubovi u kojima se radi imaju savršene tehničke uslove za to, jer drugačije ne može. A DJ-evima je neophodna fizička spremnost (kolekcije ploča je teško prenositi). Naravno, uvek sam uživala kada sam radila takve setove. U petak u Drugstore-u će Adiel raditi na vinilima, jer je ona mahom vinil DJ. Nadam se da će publika moći da prepozna taj malo drugačiji senzibilitet.

Koji ti je omiljeni set sa EXIT-a, a da nije tvoj?

Od novijih, izdvojila bih Craig Richards b2b Nicolas Lutz set na No Sleep stage-u 2018. godine. Bilo je čarobno. Pošto idem na EXIT od prvog izdanja festivala na Petrovaradinu, jedan od prvih setova uz koji mi je eksplodirao mozak je Jeff Mills-ov iz 2002. godine na Dance Areni dok je bila u jednom od onih rovova.. Najomiljeniji koncert sa EXIT-a mi je Moloko iz 2003. Nastupali su na Main stage-u i tada sam se i sprijateljila sa njima i danas smo u kontaktu. Prilikom jednog razgovora Roisin i njen bend su mi rekli da im je to najbolji koncert koji su imali u karijeri. I ponovili su to više puta (smeh)

Šta trenutno slušaš, a da nije elektronika?

NTS radio i njihov Infinite Mixtapes stream, koji idu bez voditelja i žanrovski su odvojeni. Omiljeni Mixtape mi je Island Time sa dub i reggae numerama, što je dosta čudno jer nikad nisam bila preveliki reggae fan. Valjda neke stvari čovek bolje razume s godinama. Što sam starija sve mi više prija dub kada mi treba da se opustim. Kada želim da se osećam prijatno i ušuškano ide mi dub u pozadini satima. Od relativno savremenih izvodjača volim Caroline Polachek. Odlična je, pravi ozbiljnu muziku.

Sa Tijanom T o Beogradu i Berlinu, prvim nastupima, vinilima i predstojećem all nighter b2b setu u Drugstore-u (фото 7)
Sa Tijanom T o Beogradu i Berlinu, prvim nastupima, vinilima i predstojećem all nighter b2b setu u Drugstore-u (фото 8)

Da li ti nedostaje novinarstvo?

Da. Prestala sam da se bavim novinarstvom usled sticaja okolnosti. Mediji su postali izuzetno komercijalni - sadržaj koji sam želela da plasiram više nije mogao da se proizvodi bez kompromisa. Mediji su želeli da sa svakom emisijom imaju pokrivenost čitave populacije, pa je nastala velika borba sa urednicima, sponzorima i emiterima oko sadržaja mojih emisija. Jednostavno sam odustala jer nisam želela da budem samo voditeljka koja prezentuje ono što se od nje zahteva. Potom sam jedno vreme pisala za NIN, Before After i radila radijsku emisiju. Iskreno, nedostaje mi novinarstvo onakvo kako je nekada bilo. Možda bih se i vratila tom poslu, kada bih mogla da se bavim njime, a da to ima nekog smisla, tj. da bude plaćeno onoliko koliko je ekvivalentno stresu koji donosi.

Koju jednu stvar bi Nardwuar znao o tebi kada bi te intervjusao?

Znao bi o mojoj opsesiji pirotskim ćilimima i marokanskim tepisima.

I za kraj, šta publika još može očekivati od žurke u petak?

Definitivno eksploziju energije, jer se Adiel i ja dogovaramo za ovaj set od 2019. godine. Nas dve smo dobre prijateljice i imamo sličan muzički ukus, ali opet i poseban senzibilitet. U petak ćemo napraviti iskorak, jer ćemo celu noć raditi b2b, što je retko. Biće ekskluzivno i eksplozivno.

Sa Tijanom T o Beogradu i Berlinu, prvim nastupima, vinilima i predstojećem all nighter b2b setu u Drugstore-u (фото 9)
Sa Tijanom T o Beogradu i Berlinu, prvim nastupima, vinilima i predstojećem all nighter b2b setu u Drugstore-u (фото 10)

Povezani članci

Buro 24/7 Izbor