Povezano
U izveštaju o najpoželjnijim modnim komadima platforme Lyst za prvi deo 2024. godine, među očekivanim dizajnerskim artiklima, našla se i jedna skromna jakna, koju već decenijama nose pripadnici radničke klase u Americi. Od funkcionalnog odevnog predmeta koji je pre svega bio namenjen manuelnim radnicima, ova jakna je prešla put do „hipsterskog“ komada, a zatim i do visoke mode.
Radi se, naravno, o Carhartt WIP Detroit jakni, koja je osvojila street style, ali i društvene mreže – sa prepoznatljivim, jednostavnim, robusnim dizajnom u oker boji, sa tamnijom kragnom i prednjim džepovima.
Evo kako je ova jakna postala kultna.
CARHARTT WIP JAKNA: ISTORIJA KLASIKA
Prvi put predstavljena 1954. godine, Carhartt Detroit jakna ima dva džepa za ruke, rajsferšlus sa prednje strane, kontrastnu kragnu i podesive učkure za širinu na struku. Uprkos tome što je jedna od najprepoznatljivijih karakteristika ove jakne čvrsto platno od pamuka od kojeg je napravljena, prvobitno je bila izrađena od teksasa.
Nije dobila naziv Detroit jakna sve do 1998. godine. U suštini, to je jednostavni odevni komad koji se može nositi svuda – od gradilišta do vikend avantura. Pored osnovne funkcionalnosti, čvrsti materijal je stekao mnoge obožavatelje zbog svoje sposobnosti da stari i razvija lepu patinu — nošene i izbledele vintage verzije često dostižu veću cenu od potpuno novih. Tkanina i boja su namerno osmišljene kako bi s vremenom dobile taj „istrošeni“ izgled.
Carhartt Detroit jakna je stekla još širu popularnost kada ju je nosio Matthew McConaughey u Nolanovom svemirskom epu „Interstellar“. Kada je pristupala filmu, glavna kostimografkinja Mary Zophres oslonila se na jaknu zbog njenog vanvremenskog dizajna.
„Iako se radnja dešava 50 godina u budućnosti, ne pokušavamo da predvidimo kako će izgledati odeća… Hteli smo da postignemo određeni nivo starosti i klasičnog stila“, rekla je svojevremeno.
Ikonični dizajn Detroit jakne dobio je svoje prvo ozbiljnije „unapređenje“ u decenijama u jesen 2019. godine. Nova verzija dodaje dužinu u telu, kao i padajući zadnji deo za bolju pokrivenost. Takođe je povećana udobnost sa mekanim ćebastim postavama.
Carhartt je ostvario saradnje i sa brendovima visoke mode – kao što je Sacai. Japanski dizajner Chitose Abe, koji je kreativni direktor kuće, u novoj kolekciji za jesen/zimu predstavio je niz odevnih komada u saradnji sa američkim brendom. Džemperi su zašiveni na kožne i puffer jakne sa kragnama od somota, u dubljim braon i zelenim tonovima. Kragne su namerno ostavljene sirove i nedovršene.
Carhartt jakna samo dokazuje da funkcionalan dizajn uvek pronađe svoje mesto na modnoj sceni – posebno ideje koje imaju širinu i mogu se lako uklopiti u različite životne stilove, staleže i estetike. Takođe, uprkos brzoj smeni modnih trendova, zauvek će biti privlačni odevni komadi koji su proverena i postojana investicija, na koje kupac može da se osloni i na koje može računa. Pored američkog brenda, dobar primer za to je nemački Birkenstock.
Jedina opasnost ostaje pad kvalitete usred povećane popularnosti koja neminovno uzrokuje i veću proizvodnju. Da li će Carhartt Detroit jakna očuvati integritet koji je izgradila kroz decenije i da li će ostati dostupna i radničkoj klasi iz koje je zapravo potekla, ostaje da vidimo.
Fotografije: instagram sofiamcoehlo; ezvintage; sacaiofficial