
“Prava alhemija krije se u formuli: Tvoje pamćenje i tvoja čula nisu ništa drugo, do hrana za tvoje kreativne impulse”, rekao je pesnik Artur Rembo. U vrlom, novom svetu današnjice, alhemija se dešava kada se ideje materijalizuju u tehnologiju koja nas kao vrstu pokreće napred – i gura ka granicama mogućeg. Zato se startap se nameće kao način poslovanja koji daje zalet najboljim idejama da brzo osvoje tržište i pokrenu mikro revolucije.
Prema podacima “Startap skener 2024”, istaživanja koje je objavila inicijativa “Digitalna Srbija”, u našoj zemlji se svake godine pojavi od 20% do 30% novih startapova. Podaci pokazuju da je početkom 2024. više od 6.000 ljudi radilo u domaćem startap ekosistemu. Startap poduhvati postaju nezaustavljiva sila, koja napreduje uprkos ograničenjima domaćeg tržišta.
Razgovarali smo sa osnivačima dva startapa koji nižu uspehe. Sandra Idjoski je suosnivačica startapa Collabwriting, a Vladimir Jeftović je suosnivač i izvršni direktor startapa Moveo. Oni su za BURO. podelili iskustva razvijanja dobre ideje u Srbiji.
COLABWRITING: ALAT KOJI ZATVARA DESETINE OTVORENIH „TABOVA“
Sandra Idjoski je na ideju za Collabwriting došla zbog izazova koje je imala radeći kao marketing menadžer. Čitala je različite izvore na internetu i prikupljala informacije – ali su alati koje je koristila bili prepuni linkova i pdf dokumenata. Kada bi joj bila potrebna neka informacija, nije bilo lakog načina da je pronađe, kako je otkrila.
“Zbog toga smo počeli od jednostavne ideje – da napravimo alat koji će omogućiti korisnicima da prikupe korisne informacije gde god bili, kao i da ostavljaju komentare i razmenjuju mišljenja tu na samom sadržaju. Uz to, bilo nam je bitno da jednim klikom korisnici mogu da lociraju svaku od nađenih informacija”, kaže Sandra.

Collabwriting je doživeo veliki proboj kada je na Spotlight takmičenju na How to Web konferenciji u Budimpešti dobio titulu “hottest startup”, uz veliku investiciju, koja je bila ono što su Sandra i njen kolega osnivač, Ivan Ralić, videli kao idealan scenario.
“Iako se činilo ambiciozno u startu da uspemo da od invesitora dobijemo 800.000 evra investicije, a da pritom još i postanemo deo Katapult programa koji sa sobom nosi matching grant od 300.000, upravo se to desilo. Na takmičenju je učestvovalo više od 30 startap kompanija iz regiona, a mi smo bili toliko iznenađeni što je nagrada pripala nama, da su morali da nas prozovu čak tri put pre nego što smo izašli na scenu”, našalila se.
Međutim, kako nam je otkrila, za njen tim je presudni momenat bio kada su prešli prvih 100 aktivnih korisnika i prva poruka koju su dobili od jednog od njih: “Ovakav alat tražim već mesecima, hvala što ste ga razvili.”
Pored toga što olakšava timovima da zajedno istražuju, čuvaju i dele informacije, Collabwriting će omogućiti organizacijama da sačuvaju i koriste svoje specifično znanje i iskustvo, što će biti njihova konkurentska prednost u AI budućnosti, objašnjava Sandra.
Tim, dobar tajming i proizvod koji na jedinstven način rešava problem na tržištu su obično tri faktora koja najviše utiču na dalji uspeh koji će startap postići, smatra ona.
“Meni se čini da su naši startapi često obeshrabreni da jure velike ideje i velika tržišta. Nedostatak kapitala u ranim fazama i mlad startap ekosistem gde još uvek nema dovoljnog prenosa znajna dodatno otežavaju taj put. Ono što vidim kao dobre korake za budućnost su više saradnje sa drugim, razvijenijim startap ekosistemima, bolja povezanost između osnivača startapa i kroz to, više prilika za finansiranje”, zaključuje Sandra Idjoski.
MOVEO: STARTAP S CILJEM DA OLAKŠAVA ŽIVOT SA DIJABETESOM
Startap Divs Technology pokrenut je 2019. s idejom da se veštačka inteligencija primeni u medicini i učini skrining i prevenciju dijabetesa dostupnijim. Prvi proizvod, uređaj Moveo, lansiran je početkom 2023, a sada razvijaju Moveo Health i Moveo One.
Vladimir Jeftović je motivaciju za pokretanje startapa dobio iz porodice, a tehnologiju je razvio sa svojom sestrom, neurologom.
“Moj otac godinama boluje od dijabetesa, a njegova neuropatija je dobro praćena i kontrolisana – ali to je delom i zato što u najužoj porodici imamo dva lekara. Većina od 700.000 ljudi sa dijabetesom u Srbiji nema tu privilegiju. Da bi se dijabetesna neuropatija uspešno pratila, preporuka je da svaki pacijent barem jednom godišnje poseti neurologa. Međutim, u Srbiji postoji svega oko 350 neurologa, što znači da kapaciteti jednostavno nisu dovoljni. Upravo taj nedostatak stručnog kadra i otežan pristup pravovremenoj dijagnostici bio je glavni motiv da razvijemo tehnologiju koja bi ljudima omogućila lakši i dostupniji uvid u njihovo stanje”, kaže Vladimir.

Dok je početni proizvod startapa, Moveo, bio uređaj, Moveo Health je sada B2B “technology-as-a-service” proizvod, kojim kompanije prikupljaju podatke o motornim i neurološkim karakteristikama korisnika. Moveo One je kognitivno-bihevioralna analitika koj meri kognitivni napor korisnika digitalnih proizvoda i i prepoznaje gde dolazi do poteškoća.
Što se investicija tiče, uspeli su da zatvore dve važne runde finansiranja za svaki startap – “angel” rundu krajem 2023. i “bridge” rundu sredinom 2024.
„Mi i dalje očekujemo da se pravi breakthrough momenat tek dogodi – verujemo da su najveći uspesi tek pred nama. Ipak, kada pogledamo unazad, neki trenuci su bili ključni za validaciju našeg puta, iako ih sada vidimo kao samo stanice na tom putu. Između ostalog, izdvojio bih lansiranje Moveo Beta uz podršku Plavog Kruga 2023, zatim lansiranje Moveo Health-a za krajnje korisnike na jesen iste godine, objavljivanje naučne publikacije vezane za Moveo studiju i kasniji zaokret ka B2B segmentu s lansiranjem Moveo One analitike krajem 2023. godine“, objašnjava Vladimir.

Kako je njegov tim menjao pravac delovanja i usluge koje nudi, Vladimir ističe da je najvažnije posmatrati proizvod što objektivnije, „kao da nije vaš“.
„Teško je priznati da nešto ne funkcioniše, jer ako ideja propadne, to znači da ste vi, kao osnivač, negde pogrešili – niti ima ko drugi da preuzme odgovornost, niti vam to išta menja, niti će vam pomoći. S tim u vezi – veoma je teško napustiti put jer ćete smatrati da vam je trud uzaludno utrošen. Ipak, istina je da se nikovne osvrće na trud koji ste uložili – korisnici vrednuju samo korisnost proizvoda. Trud nikada nije uzaludan – sve pogrešne odluke su zapravo lekcije koje vam pomažu da sledeći put ne ponovite iste greške“, naučio je.

Startap podrazumeva da morate reagovati na promene, rešavati probleme i validirati vaša rešenja prodajom, ističe Vladimir.
„Živimo u dinamičnom vremenu – alati, uslovi, tržišta i potrebe korisnika se neprestano menjaju. Prednost startapa je upravo u tome što omogućava brzo prilagođavanje i iteraciju. Startap najčešće razvija inovativan proizvod koji generiše dodatnu vrednost ili poboljšava postojeće rešenje, ali u suštini, svaki startap mora rešavati konkretan problem. Ako ljudi ili kompanije ne vide vrednost u tom rešenju i nisu spremni da plate za njega, onda ste upali u zamku – napravili ste rešenje za problem koji zapravo ne postoji“, ukazuje on.
Najzad, za Vladimira, upravo su ljudi najbitniji faktor za razvoj startapa.
“Potrebno je stvoriti ekosistem koji podstiče talente da ostanu i razvijaju se ovde. Ako pogledamo uspešne tehnološke centre u svetu, vidimo neke zajedničke stvari: pristup kapitalu, kvalitetno obrazovanje i univerzitete u blizini, kao i razvijenu poslovnu i životnu infrastrukturu. Sve to privlači i velike tehnološke kompanije – što bi, iako zvuči kontraintuitivno, moglo biti jedan od načina za jačanje naše startap scene. Na kraju, u duhu startapa – ne tražimo izgovore, ovo su sve prilike”, zaključuje Vladimir Jeftović.
Fotografije: Privatna arhiva