Da li su štikle izumiruća fashion pojava?

autor Dubravka Kovačević
1 1 4

Nekada simbol glamura, moći i ženstvenosti, visoke štikle danas gube kultni status u svakodnevici modernih žena. Iako su nekada bile nezaobilazan deo poslovnog i večernjeg stajlinga, danas se sve ređe vide na gradskim ulicama i u kancelarijama. Umesto njih, žene sve više biraju udobnije, praktičnije, ali i estetski zanimljive alternative — ravne cipele, patike, baletanke, pa čak i muška obuća koja izaziva modnu tenziju u kombinaciji sa sofisticiranom garderobom.

KRAJ JEDNE ERE

Pad popularnosti visokih potpetica nije došao iznenada. Još u 2010-im godinama, uzlet streetwear-a i sveprisutnost patika počeli su da narušavaju njihovu dominaciju. Žene su sve više birale udobniju obuću za svakodnevicu, dok su štikle čuvale za specijalne prilike. Pandemija koronavirusa dodatno je ubrzala ovu promenu — s obzirom na to da je rad od kuće postao norma, potpetice su postale gotovo suvišne.

Statistika potvrđuje ovu promenu: prodaja klasičnih stiletto modela opala je za 12% u 2024. u poređenju sa prethodnom godinom. Još dramatičnije, u drugom kvartalu 2020. zabeležen je pad od čak 65%, prema podacima firme Circana. Čak ni povratak na posao nije povratio stare navike — dress code je sve ležerniji, a udobnost ima prioritet.

NOVA HIJERARHIJA CIPELA

Međutim, to ne znači da su sve štikle proterane. Umesto vrtoglavo visokih potpetica, na sceni su se pojavile raznovrsnije i udobnije varijante: kitten heels, platforme, blok potpetice i wedge modeli. Čak i brendovi poznati po klasičnim štiklama, poput Christian Louboutina, prilagodili su se — uvećavši svoj asortiman baletanki za 38% prošle godine.

Ravni modeli, poput baletanki, mokasina, pa čak i Birkenstock klompi i Adidas Samba patika, postaju novi trend- statusni simbol. Stilisti i dizajneri sve više eksperimentišu s idejom kontrasta — spajanja „ružnih“ ili neobičnih cipela sa elegantnim komadima odeće, čime se stvara modna dinamika.

Katharine Carter, modna analitičarka kompanije Edited tvrdi da više ne postoji ta slika savršene ženstvenosti u visokim potpeticama i da danas i patike mogu biti simbol statusa, isto koliko i štikle nekada.

TRANSFORMACIJA BRENDOVA

Modni brendovi koji su gradili svoj identitet na štiklama dobili su ozbiljan zadatak da se velikom brzinom prilagode. Linija cipela Sarah Jessice Parker, inspirisana njenim likom iz „Seks i grada“, zatvorena je 2024. godine usled pada interesovanja za visoke potpetice. S druge strane, brendovi poput Steve Madden-a i Rothy’sa uspešno odgovaraju na nove potrebe tržišta.

Steve Madden je proširio ponudu sa kitten i platform potpeticama, kao i Mary Jane modelima, dok je Rothy’s lansirao čak šest verzija svojih prepoznatljivih Point baletanki. Njihova Mary Jane blok potpetica postala je najprodavaniji model, namenjena ženama koje i dalje žele elegantnu opciju za formalne događaje.

POVRATAK KROZ NOVI NARATIV

Iako se klasične štikle povlače, potpetice ne nestaju u potpunosti — već se transformišu. Novi modni narativi oslanjaju se na ideju ženstvenosti koja nije definisana muško-centriranim pogledom, već na povratku dečjoj razigranosti i slobodi izraza. Brendovi kao što su Miu Miu, Simone Rocha i Sandy Liang uvode potpetice inspirisane baletskim špicevima, mašnicama i romantičnim detaljima.

SnapInsta.to 487754200 18490711990043746 5925675841267480080 n
Instagram sandyliang

Čak i Chemena Kamali, kreativna direktorka Chloé-a, uspešno oživljava visoku obuću kroz boho estetiku i wedge modele, dok balansira udobnost i stil.

Štikle možda više nisu sinonim za svakodnevnu eleganciju, ali nisu ni u potpunosti izumrle. One danas žive kroz nove forme i značenja, oslobođene rigidnih pravila prošlih dekada. Umesto da nameću bol i nepraktičnost, savremene potpetice pružaju opciju izbora — od ženstvenosti do buntovnosti, od glamura do udobnosti.

U svetu u kojem se moda brzo menja, jedno ostaje sigurno: cipele su i dalje mnogo više od obuće. One su izraz identiteta, stava i vremena u kojem živimo. A da li ćemo ih nositi sa potpeticom ili bez — to je sada stvar ličnog izbora, a ne društvenog imperativa.

Foto: Instagram