Knjige koje su oblikovale generaciju Z

Kako je TikTok pretvorio čitanje u kulturni fenomen.

autor Vanja Gavrovski
1210482591680108.0nJKfMjOfGAC5okGL7eY height640

Nekada su se knjige čitale tiho u bibliotekama, pod svetlom lampe, u pauzama između školskih časova i obaveznih lektira, u tišini sobe. Danas? Danas knjige vrište s TikToka. Ljudi plaču pred kamerom jer ih je kraj romana „emotivno slomio“, pokazuju police sa #BookTok preporukama, prave estetske snimke korica, a komentari ispod ključno su mesto literarne rasprave. I da, sve to je oblikovalo i još uvek oblikuje generaciju Z.

Roditelji, nastavnici i profesori često žale što „mladi više ne čitaju“. Međutim, istina je sasvim drugačija. Mladi čitaju. Samo drugačije. Čitaju brzo, intenzivno, emotivno i gotovo uvek uz preporuku algoritma.

TIKTOK: NOVA KNJIŽARA GENERACIJE Z

BookTok, zajednica na TikToku posvećena knjigama, transformisala je način na koji nova generacija dolazi do literature. Knjige koje su do juče bile gotovo nepoznate, danas su globalni hitovi. Ahilova pesma Madlin Miler, roman objavljen još 2011. godine, godinama je bio van radara dok ga jedan video nije pretvorio u bestseler. Isto važi za Sa nama se završava Kolin Huver knjigu koja je deceniju nakon objavljivanja postala viralna i lansirala autorku u sam vrh svetske književne scene. Zahvaljujući TikToku, knjige više nisu samo priče one su estetski objekti, deo identiteta, i najvažnije: deo zajednice. Čitanje je postalo iskustvo koje se deli, komentariše, snima i oseća naglas.

pexels photo 6214875
pexels photo 8539715

KO KAŽE DA GEN Z NE ČITA?

Generacija Z (rođeni između 1997. i 2012) često se prikazuje kao površna, rasuta, „zavisna od ekrana“. Ali upravo ti ekrani su postali vrata ka knjigama. Prema brojnim istraživanjima, veliki broj mladih čita upravo zahvaljujući TikToku, a mnogi su zbog BookToka pročitali više knjiga nego ikad ranije.
Za ovu generaciju, knjige nisu stroga lektira, već terapeutsko sredstvo, prostor identifikacije, način da razumeš sebe kroz tuđu priču. Da li su to književna remek-dela? Možda nisu. Ali da li su značajna? Apsolutno.

OD DIGITALNOG DO PAPIRNOG

Paradoksalno, upravo je digitalni svet vratio knjige na papir. Knjižare širom sveta beleže skok prodaje. Knjižarski lanci otvaraju nove prodavnice. Naslovi sa #BookTok nalepnicama preplavljuju izloge, a tinejdžeri ponovo ulaze u knjižare. Čak i u Srbiji, knjižarski lanci i nezavisne prodavnice prate trend i sve češće ističu „TikTok knjige“.

Ispostavilo se da generacija odrasla uz ekrane želi baš ono što su odrasli smatrali izgubljenim, da drži knjigu u rukama, lista je, podvlači rečenice, pravi police po bojama.

pexels photo 6328839

KNJIGE KAO ISKUSTVO, NE OBAVEZA

Možda generacija Z ne čita Dostojevskog. Možda ne zna napamet stihove Branka Miljkovića. Ali čita. Čita A Little Life i Magnolia Parks, Shatter Me i Verity. I diskutuje o njima strastvenije nego što je iko ikada vodio raspravu o Pop Ćiri i pop Spiri. Možda zato što ne oseća obavezu, već povezanost.
Ono što je BookTok uradio za čitanje nije samo oživljavanje tržišta knjiga. On je vratio emociju u centar književnosti. Čitanje više nije aktivnost koju radimo u tišini. Sada je to kolektivno, digitalno i vrlo realno iskustvo.

MOST KA NOVIM SVETOVIMA

Možda nikada nećemo svi čitati iste knjige. Možda će nas i dalje deliti generacijski jaz između klasika i „TikTok romana“. Ali jedno je sigurno, čitanje nije mrtvo. Samo je promenilo oblik. A generacija Z je pronašla svoj. Glasniji. Digitalniji. I potpuno autentičan.

Piše: Vanja Gavrovski

Fotografije: Pexels