Roksanda: Dve decenije brenda najpriznatije srpske dizajnerke

autor Dubravka Kovačević
profimedia 0471101163

Kada je Roksanda Ilinčić 2005. godine na svom prvom London Fashion Week prikazala kolekciju od svega dvanaest modela, prezentovanih među stolovima u maniru pedesetih, teško je mogla da zamisli da će dvadeset godina kasnije njeno ime postati sinonim za luksuznu modu koju nose neke od najuticajnijih žena današnjice. Dve decenije kasnije, srpska dizajnerka obeležava jubilej revijom u prostoru nekadašnje američke ambasade u Londonu, danas pretvorene u hotel Rosewood – blještavoj lokaciji savršenoj za njen internacionalni (sa akcentom na- američki i bliskoistočni) krug klijenata.

ARHITEKTURA U TKANINI

roksanda
Instagram roksandailincic

Od samog početka, Roksandin arhitektonski background oblikuje njen dizajnerski potpis: skulpturalne siluete, volumen i jarke boje koje funkcionišu poput urbanih fasada. Za sezonu proleće/leto 2026. posegnula je za inspiracijom u delima Barbare Hepworth – skulptorke koja je istraživala prostore između mase i praznine.

Rezultat su kreacije koje „savijaju, seku i redukuju”: od voluminoznih trenč-kaputa sa zakrivljenim rukavima i zaobljenim ramenima, preko svilene kokon-haljine obasute apstraktnim potezima, pa do večernjih toaleta od slojeva mikado svile i panela od fazanovog perja.

IGRA RIZIKA I ARHIVA

roksanda
Instagram sonnyphotos

Iako je poznata po aristokratskoj eleganciji i bojama koje nose umetničku težinu, Roksanda je ovog puta unela i dozu neočekivanog. Cut-out body-con crne haljine, topovi sa talasastim sečenjima i odela sa širokim reverima uparena sa harem pantalonama — komadi su koji su iznenadili, ali i oduševili modne kritičare. Povodom jubileja, posegnula je i u sopstvenu arhivu: narandžasta satenska kolonska haljina do poda sa ljubičastom postavom i čuvenim zvonastim rukavima vratila se na pistu. To je model koji je svojevremeno nosila gotovo svaka uticajna žena, uključujući Melaniju Tramp — i komad za koji kritičari kažu da bi bio idealan izbor za državni banket.

PUBLIKA I ATMOSFERA

Sam prostor revije bio je deo spektakla: nekadašnja američka ambasada, danas luksuzni hotel sa restoranom Carbone (gde glavno jelo košta oko 88 funti), bila je idealna pozornica za modnu retrospektivu. Revija je završena tro minutnim aplauzom publike, u kojoj su sedeli Marina Abramović, Juergen Teller, Joely Richardson i Lashana Lynch. Bez sumnje, Roksanda je apsolutno briljirala.

Uprkos blještavilu okruženja, kolekcija je bila sve suprotno: haljine i odela izvlače svoju snagu iz raskošnih boja, hrabrih kombinacija i umetničkih referenci, komada koji će nesumnjivo biti nošeni u današnjim „gilded age” palatama — i koji su već dokazali da pogađaju metu.

DVADESET GODINA KASNIJE

Iako je prošle godine njen brend bio na ivici gašenja, prodaja The Brand Groupu otvorila je novo poglavlje. „Ne mogu da verujem da sam i dalje ovde,” priznala je dizajnerka, svesna brutalnog tržišnog okruženja. „Na početku imate snove, ali oni nisu kristalisani – tražite svoje kupce, svoju zajednicu. A sada, dvadeset godina kasnije, stojim ovde i mogu da predstavim sve kategorije, sa publikom u kojoj sede moji idoli.”

Dve decenije nakon skromnog londonskog debija, Roksanda je postala globalno priznato ime i primer kako moda može da spaja umetnost, arhitekturu i viziju jedne žene. Ako je ova revija dokazala bilo šta, to je da je Roksanda – i dalje tu, relevantna i snažnija nego ikada.

Fotografije: Instagram, Profimedia