
Povezano
Sudeći po kolekcijama za proleće/leto 2026, sledeći veliki modni trend biće estetika koja dolazi iz fiktivnog sveta knjiga i pre svega filmova: piratecore. U pitanju je trend koji na savremen način reinterpretira odeću istorijskih ili filmskih pirata, sa ciljem da razbije monotoniju svakodnevnog oblačenja kroz ponovno otkrivanje maštovitog i kosmopolitskog modnog jezika.
U svojoj suštini, piratecore trend nadograđuje boho kodove, uvodeći hrabrije teksture, dramatične krojeve i detalje koji prizivaju duh pomorskih avantura.

Karakterišu ga voluminozne bluze sa širokim rukavima, kaiševi od iznošene kože i lepršave suknje uparene s robusnim čizmama do kolena. Estetika se u velikoj meri oslanja i na nakit: masivne ogrlice, predimenzionisane alke i slojevite narukvice, kako bi dočarala eklektiku piratskog kovčega s blagom.
Povratak piratecore trenda odražava širu želju za eskapizmom u modi. Ovaj trend nudi osećaj avanture i slobode, podstičući one koji ga nose da kanališu svog unutrašnjeg buntovnika. Osim toga, piratecore se povezuje sa pokretom održive mode kroz prihvatanje vanvremenskih komada i slojevito stilizovanje. Vintage čizme, masivni nakit i reciklirani materijali savršeno se uklapaju u etos trenda.
Fascinacija mode razbojnicima sa mora nije ništa novo: 1981. godine, Vivienne Westwood je jednu od svojih ikoničnih kolekcija nazvala Pirate, a kreirala je korsete i aksesoare u pank estetici.
U narednim godinama, Jean Paul Gaultier i John Galliano oživeli su tu estetiku na više kinematografski način; prvi je crpeo inspiraciju iz Pirates of the Caribbean, dok je drugi, kolekcijom Techno Romance iz 2001. godine, ponudio dekonstruisanu verziju čuvene piratske jakne, navodi nss magazine.
Evo kako su modne kuće reintepretirale ovaj trend u sezoni proleće/leto 2026.
Piratecore kao modni trend koji tek dolazi
U kreacijama nekih dizajnera, nakit inspirisan kulturama subsaharske Afrike i Južne Azije prožima se sa piratskom imaginacijom: na primer, za Balmain, Olivier Rousteing zamišlja muškarce i žene kao u pantalonama uvučenim u čizme, sa kaiševima od užeta, prslucima i topovima od drvenih detalja.

U Ferragamo viziji, s druge strane, Maximilian Davis takođe na suptilan način crpi inspiraciju iz piratske estetike, šaljući modele niz pistu u sakoima uparenim sa dugim svilenim maramama omotanim oko struka, podsećajući na one koje su nosili gusari Blackbeard i Black Bart u pričama iz 17. i 18. veka.
Piratecore nasleđuje svoju boho suštinu, koja se u mnogim kolekcijama manifestuje kroz čestu upotrebu turbana svih vrsta: na primer, Lanvin i Ganni obogaćuju svoje svakodnevne autfite maramama od likre, podsećajući na one koje nosi razbojnik Sinbad u animiranom filmu Sinbad: Legend of the Seven Seas.

S druge strane, Christian Cowan prikazuje marame sličeo onima koje nosi Jean Peters u istorijskom filmu Anne of the Indies.

Čak se i Loro Piana poziva na piratsku ikonografiju: u najnovijoj letnjoj kolekciji nalazimo detalje za glavu inspirisane arapskom kulturom, podsećajući na one koje je nosila Sayyida al-Hurra, legendarna piratska kraljica rođena u Andaluziji.
Kada smo kod piratskih šešira, Jonathan Anderson je na svojoj prvoj modnoj reviji za žensku Christian Dior liniju predstavio klasične troroge šešire, zaštitni znak pirata poput Long John Silvera i Captain Hooka.
David Koma za Blumarine i Dilara Findikoglu osvežavaju ovu estetiku u svojim najnovijim kolekcijama kroz naborane komade i korsete ukrašene lancima i krstovima, dok Etro referencira piratski svet putem amajlija i mrežastih dijadema koji prizivaju morske motive i mitske sirene.
Široki kaiševi – još jedan ključni element piratske žene – pojavljuju se u razigranoj gotičkoj verziji u Anna Sui prolećnoj kolekciji.
Dizajnerka Elena Velez reinterpretira mistični arhetip ženske piratkinje kroz autfite koji deluju inspirisano likom Tie Dalme, karipske voodoo sveštenice iz Disney sage, figure koja savršeno oslikava zavodljiviju stranu piratecore estetike.
Naslovna fotografija: Marco BERTORELLO / AFP / Profimedia