U Savremenoj galeriji Subotica od 25. oktobra, pa sve do 29. novembra postavljena je izložba „Heterotopije“ umetnice Lane Vasiljević, koju je kurirala Una Popović. Izložba predstavlja seriju novih radova (skulptura, objekata, crteža, instalacija) podeljenih u devet celina koje sačinjavaju složeni prostorni ambijent koji govori o vremenu, metafizici predmeta, materijalizaciji emocija i uspomena, simbolici svakodnevnog i bliskog, sinhronicitetu, arhetipovima i snovima, putovanju u podsvest, prostoru drugosti – svetovima unutar svetova…

Secesijski prostor, čuvene palate Rajhl, u kojoj je smeštena Savremena galerija Subotica, ne funkcioniše samo kao okvir izložbe, već kao njen aktivni činilac. Devet izložbenih sala formira devet međusobno povezanih narativnih celina koje podstiču posmatrača na kretanje, refleksiju i neposrednu interakciju sa umetničkim radovima.
Samo za BURO. – Lana nas vodi kroz svih devet soba (predvorje se posmatra kao jedna celina, odakle ulazite u osam prostorija sa različitom tematikom).
„HETEROTOPIJE“ LANE VASILJEVIĆ KROZ PREDVORJE I OSAM SOBA
SOBA I




Heterotopija je prisutna u stvarnosti kao ”džep” ili ”anomalija” u dominantnom poretku.
To su Svetovi unutar Svetova. Zatvorene celine koje borave u stvarnom svetu ali nas i odvode u svet tišine i drugačijeg postojanja. Paralelni svetovi. Globus-potraga-zapisi-jedrenjaci-zubala-enciklopedije…
Dupliran prostor / Zlatna ogledala i gipsani motivi / Frontovi ormana…skladiste memorije / Znaci / Simboli.




SOBA II
Nekada „muška soba“ Ferenca Rajhla sa početka prošlog veka – razgovori – pušionica…

A sada Oda stvaranju / mapa uma / Kontemplacija i rad. Sedim… silazim u svet ispod stolica. Rasklopljeni predmeti kao nov znakovni sistem: Prozor / Atelje / Pustinje / Knjige / Ključaonice / Zvučnik / Koverte i sapun / Nalik Daljini Pejzaž-Urna / Znaci… NegdeDrugde.
Reč „Misunderstanding“ – iz nesporazuma nastaje umetnost.

SOBA III
Biblioteka / Metafizika predmeta / Refleksije / Knjige… Enciklopedije… Rečnici… Zapisi… Albumi / Asterionova kuća…lavirint / Spomenici / Mermeri sa grobnica…





SOBA IV



Pesma Emili Dikinson u drvenim perforacijama nalik ispovedaonici.
Slova-Koverte / Vitrina-kamenje-zalivena enciklopedija / Znaci…
Podmornica-Grafit-BezdanBezdno / Bela knjiga u iskrivljnom zlatnom ogledalu … svet koji je stao.



SOBA V
Arheologija sećanja – stare kuće u nestajanju – procesi rušenja – odbaceno drvo sa korenom
Prećutni Dogovori… Lost Things.



SOBA VI
Nekada spavaća soba / sada Kosmos…Svet nova / Zakošenost svetla
Svetlosni objekti – fosili – bašta – slova.



Tajni grad…rude – memorija – muzeji – meteori–kuća – crtež…De Kiriko – drvene noge – grupni portret ljudi kojh više nema – Pečat – Brod.




SOBA VII
Vrata-Crno srce-Kliker-Ključ – Ulazak u nesvesno.




SOBA VIII
EveryoneEverything… NikoNišta / Lutka-presečen pogled/ Helikopter na satu bez kazaljka/
Metak i alat… Soba anatomije i figura / Operacioni sto-Stare roze koverte-klikeri i gumice…

Kičma Glava Ruka Noga / Proteze i figurice iz vitrina… zubi ostaju posle smrti kao i predmeti…


Paradoks bizarnog / u bescenje u beskraj.


…asocijativni prostor akumuliranih slika i sećanja, prostor u kojem se susreću i sabiraju različite vremenske i kulturne dimenzije stvarnosti, istovremeno realne i imaginarne, otvorene i zatvorene.
Naime, umetnički pristup Lane Vasiljević zasniva se upravo na stalnom preispitivanju odnosa između predmeta, šireg ambijenta i subjektivnog iskustva, koji nastaje u trenutku, kao zabeleženi fragment ličnih stanja i unutrašnjih preloma, dok sam proces konstruisanja novog funkcioniše kao specifična forma „lične emotivne reciklaže“. Ovaj metod nerazdvojiv je od pitanja vremena, dimenzije koju je moguće sagledati i kroz ideju heterotopije.
Fotografije: Nebojša Babić, Edvard Molnar
