Plava haljina Marine Abramović stiže na izložbu „Čistač“ u Beogradu

autor Slavica Pešić
cistac square 1

https://buro247.rs/wp-content/uploads/2019/09/cistac_cover.jpg

Izložba „Čistač“ je evropska retrospektiva Marine Abramović koju je od 2017. godine videla publika u Stokholmu, Humlebeku, Oslu, Bonu, Firenci i Torunu.

Producent izložbe je Moderni muzej iz Stokholma, u saradnji sa Luizijana muzejom moderne umetnosti iz Humlebeka i Bundeskunsthale iz Bona. Kustoskinje Lena Esling (Moderni muzej), Tine Kolstrup (Luizijana muzej moderne umetnosti) i Zuzane Klajne (Bundeskunsthale) napravile su izbor radova Marine Abramović koji je jezgro retrospektive i prati sve faze pedesetogodišnje karijere ove autorke. Tokom turneje po evropskim gradovima, izložbu su uređivali lokalni kustosi, neki radovi su dodavani, a radovi koji su deo nukleusa interpretirani su na različite načine.

Otvaranjem u Muzeju savremene umetnosti u Beogradu 21. septembra, izložba „Čistač“ stiže na svoju poslednju adresu. Izložba će trajati do 20. januara 2020. godine, a kustos izložbe je Dejan Sretenović.

Marina Abramović, The House with The Ocean View, performans (12 dana), Sean Kelly galerija, Njujork, 2002.
Marina Abramović, Stromboli III VolcanO, fotografija, Stromboli, 2002.
Marina Abramović, Balkan Baroque II, performans (4 dana, 6 sati), XLVII Bijenale Venecija, jun 1997 © Marina Abramović
Marina Abramović, The Cleaner crno-bela fotografija, 2017.
Marina Abramovic,Waiting for An Idea,
Ulay/Marina Abramović, AAA-AAA,TV performans (15 minuta), RTB TV studio, Belgija, Lijež, februar 1978.
Marina Abramović,Rhythm 0, performans (6 sati), Studio Morra, Napulj, 1974., Uz dopuštenje Marina Abramović Archive

 

Na izložbi će biti izloženi i rani radovi, koje beogradska publika nije imala priliku ranije da vidi. U pitanju su slike, ulja na platnu, sa temama saobraćajnih udesa i oblaka. Prvu samostalnu izložbu u Beogradu Marina je imala 1970. godine u Galeriji Doma omladine i to je upravo bila izložba slika. Nakon toga 1975. je u Salonu Muzeja savremene umetnosti predstavila seriju svojih performansa „Ritmovi“. Ova izložba u Salonu pre 44 godine ujedno je i poslednje Marinino samostalno izlaganje u Beogradu.

 

Marina Abramović, Lips of Thomas,performance (2 sata), Krinzinger galerija, Insbruk, 1975.
Marina Abramović, Rhythm 5, performans, (90 minuta), Studentski kulturni centar, Beograd, 1974.
Marina Abramović, Rhythm 10, performance (1 sat), Museo d’Arte Contemporanea Villa Borghese,Rim, Italija,
Foto: Slavica Pešić

 

Performans „Stupanje na drugu stranu“, poslednji koji je izvela u okviru „Sedam lakih komada“ u Muzeju savremene umetnosti biće predstavljen snimkom iz Gugenhajma, ali i instalacijom sa kraljevski plavom haljinom koju je Marina nosila tokom izvođenja. Performans je bio osmišljen posebno za tu priliku i za prostor Gugenhajma. Umetnica je sedam sati stajala na visokoj platformi obučena u dugu plavu haljinu raširenih ruku blago pomerajući torzo. Haljina je skrojena tako da pruge od različitog tekstila plave boje oponašaju spiralnu arhitekturu muzeja Gugenhajm.

 

 

U plavoj haljini i trijumfalnoj pozi ona je pozvala publiku da joj se pridruži „na drugoj strani“, da zatvori oči i da bude, zajedno sa njom „ovde i sada“.

 

 

Retrospektiva Marine Abramović u Muzeju savremene umetnosti svakako je najznačajniji kulturni događaj ove godine ne samo za Beograd nego i za čitav region.