Ovo su trendovi koji su vladali poslednjom dekadom, kojima od njih niste odoleli?
Možete da ih volite ili mrzite ali postoje neki trendovi koji su toliko bizarno fenomenalni da ih je jednostavno nemoguće ignorisati. Uhvate vas u svoju mrežu i eto vas kako, dok ste rekli keks, kupujete minijaturnu torbicu od preko 200 evra, a u njoj nema dovoljno mesta ni za karticu (za više detalja o ovom konkretnom primeru, nastavite da čitate). I dok se spremamo da se svesno odvojimo od protekle dekade, mislili smo da bi bilo zabavno da napravimo kratku lekciju iz njene modne istorije i poslažemo trenutke koji su je definisali i pokrete koji su nam držali pažnju (pa makar i na kratko). Zavalite se, opustite i zakoračite na kratko sa nama u prošlost.
NORMCORE: ANTI-MODNI MANIFESTO (RECIMO)
U srednjem delu dekade bili smo svedoci trenda po kom su ljudi počeli da se oblače, u nedostatku bolje reči, normalno. Čista istina. Sam izraz „normcore“ dugujemo njujorškoj agenciji za predviđanje trendova K-Hole, koji su ga prvi put koristili u neočekivanoj eksploziji memova sa Steve Jobsom i Jerry Seinfeldom 2013. godine. Bilo je to vreme u kome je garderoba bila pandan fontu Times New Roman: pouzdana, da, ali bez individualnosti koju ima, na primer, Helvetica. Po objašnjenju K-Hole agencije “normcore se udaljava od toga da biti kul znači razlikovati se od ostalih i počinje da se zasniva na sličnosti“. A koji su to anti-modni basic komadi? New Balance patike, crne rolke, Levis 501 Original Fit Jeans i Patagonia fleece za (stilsku) ravnotežu. Doduše, nisu baš svi bili impresionirani. Alexa Chung je izjavila da je sam izraz „izuzetno uvredljiv“ i nastavila da „ne prepoznajem to kao kategoriju oblačenja, to je samo to kako se ljudi svakodnevno oblače.“ Imate komentar?
MINIJATURNE NAOČARE ZA SUNCE
Nijedan akcioni heroj iz devedestih kome je stalo do sopstvene reputacije ne bi ni u ludilu izašao bez njih iz kuće. Instagram devojke ih obožavaju od 2017. godine. Vi, sa svoje strane, verovatno posedujete bar tri para koja ste nosili (čitaj: slikali se u njima) puna tri puta. Govorimo, naravno, o mini naočarima za sunce. U jednoj epizodi „Keeping Up with the Kardashians“, Kim Ki njen prihatelj Jonathan Cheban razgovaraju o njima: “(Kanye) mi je poslao čitav mejl na temu toga da više ne mogu da nosim velike naočare za sunce i kako se, ono kao, sad sve vrti oko malih naočara. Poslao mi je, ono kao, milion fotki iz devedesetih sa minijaturnim primerima.“
KRUNE OD CVEĆA
Pre nego što su xxl tapacirani rajfovi i pažljivo uparene šnale sa biserima i logom postali obavezan aksesoar, krune od cveća su bile glavna stvar. Obavezni aksesoar za festivale – koji je u jednom momentu imao trideset miliona pretraga na Googlu – vladao je sredinom dekade. Iako je njihov kul status već dugo predmet debate, krajem 2010-ih su ponovo doživele, pa, pravi procvat kada se Beyoncé pojavila na naslovnoj strani američkog izdanja magazina Vogue 2018. godine sa krunom od božura (i potpisom cvećarke iz Londona Rebel Rebel). Odmah nakon toga, dizajneri koji vole cveće, kao što su Moschino i Rodarte, su ponovo oživeli look.
DRAGA, SMANJIO SAM TAŠNU!
Oversized trend, xxl mašne i velike minđuše, zanimljivi likovi – moda ima istoriju ljubavi prema svim stvarima sa pridevom #extra. Sa jednim očiglednim izuzetkom: torbicama veličine kao za lutke u koje jedva staje ruž, a kamoli telefon. Mikro aksesoar koji se može nositi u ruci ili oko vrata (ili rukava) se već nekoliko poslednjih sezona pojavljuje na revijama, ali ona koja je osvojila internet je Jacquemus Le Sac Chiuquito iz 2018. godine, a zatim se unapredila u vidu još manje reinkarnacije 2019. godine u koju jedva da staju AirPods. Nepraktično? Naravno. Mamac za memove? Definitivno. Dobra strana? Sjajan je izgovor da se izvučete iz plaćanja večere pošto nećete imati gde da stavite novčanik.
DADDY COOL
Trend koji je najviše podelio modnu industriju u prošlih dest godina? Balenciaga Triple S patike, koje su bile okidač za ceo dad sneakers pokret 2017. godine. Od tog momenta, cela ta estetika polako postaje sve popularnija. Naučni dokaz: u toku prethodne dekade, Barack Obama morao je da objašnjava svoj izbor farmerki: „Nepravedno me ocrnjuju zbog mojih dad jeans„, izjavio je bivši predsednik Amerike. „Istina jeste da, uglavnom, izgledam jako elegantno u mojim farmerkama.“ Mic drop.
DEVEDESETE – KLAPA DRUGA
Kratki kurs mode devedesetih: dobro (beretke u Lisa Bonet stilu, slip haljine Kate Moss i kompleti u „Clueless“ fazonu), loše (debeli kaiševi), zlo (vojničke pantalone sa kićankama – zašto, o, zašto je to bilo kome ikad palo na pamet?). Uprkos pogodcima i promašajima, ovo je dekada koja jednostavno odbija da umre. Od grandža pa do povratka aksesoara Britney Spears (scrunchie gumica, torbi oko struka, choker ogrlica i ribarskih kapa). Ove tinejdž modne ikone imaju posebno mesto u našim srcima.
RUŽIČASTA DOMINACIJA (SVETOM)
Sećate se kada se nije moglo ući na Instagram, a da vas ne spopadne pedeset nijansi ružičaste? Istina jeste da je ovo jedan od najdugotrajnijih trendova i da je millenial pink (iliti Tumblr pink, kako se prethodno zvala) dostigla potpunu dominaciju na revijama jesen/zimu 2017. godine kada su svi brendovi od Guccija do Balenciagae odlučili da uzmu deo roze kolača. Neki tvrde da je sve počelo kada je Pantone odabrao rozenkvarc nijansu kao boju 2016. godine, a već naredne je tu titulu ponela nijansa po imenu pale dogwood. Ako se pitate šta uopšte pale dogwood znači, radi se o „smirenoj nijansi roze boje koja odaje auru nevinosti i čistote.“ Slatko.
ATHLEISURE – ROĐENJE
Athleisure je nešto poput normcora izdignutog na urbaniji nivo. Kao rođak koji se odnekud pojavi i šarmira celo društvo. Počelo je bezazleno, kada ste primetili svoje šefove da dolaze na posao u belim patikama (tek izvađenim iz kutije, naravno). Odjednom se svuda čuju reči ‘sports-luxe’, ‘activewear’ i ‘sport leisure’ , a CEO kompanije Nike izjavljuje da su helanke nove farmerke. Visoki sveštenik pokreta, Alexander Wang, udružio je snage sa kompanijom H&M, a Beyoncé je lansirala svoju liniju Ivy Park. Najnoviji hit komad trenda? Biciklističke.
LOGOMANIJA
Posle dugog niza godina u modnom egzilu, svuda se ponovo vidi logo. Na majicama, torbama, haljinama, duksevima – gde god vam padne na pamet. Prva eksplozija brendinga odjeknula je sredinom 2010-ih kada su Alexander Wang, Dior i Louis Vuitton u prvi plan izbacili kombinacije prekrivene svojim logom od glave do pete. Danas trend ne pokazuje nikakve znake slabljenja. Čemu suptilnost kada možemo da se hvalimo čak i novčanikom za kartice?
ODELO NAM SAVRŠENO STOJI
Nekada davno, u modnom pluskvamperfektu, ženama je bilo zabranjeno da jedu u finim restoranima ako su bile u pantalonama. Kasnih šezdesetih, neverovatno stajliš Nan Kempner su odbili da puste u restoran Le Côte Basque na Manhattanu zato što je bila u Yves Saint Laurent smokingu – prvom smokingu napravljenom za žene. To je teško zamisliti danas kada smo opsednuti odelima – jaka ramena, kolor-blok, oversized, dezenirana – vratila su se i ne mrdaju nigde.
SPORTSKE PAPUČE
One su klizav teren modnog sveta. Zgodne za nošenje, da (naša lenja srca se raduju kada u njima izmilimo u nabavku nedeljom ujutro). Mada, istorijski gledano, nisu baš najekskluzivniji model obuće. Vrlo često su gumene papuče rezervisane samo za pored bazena ili tuš, a onda je stiglo njihovih pet minuta slave. Po stistikama Lysta, upravo ovaj model je bio najtraženiji 2017. godine – a brendovi kao što su Dior, Miu Miu, Tory Burch i Hugo Boss su izbacili svoje varijacije na temu. Kod nas u redakciji su mišljenja podeljena, a koji je vaš stav?
TORBA OKO STRUKA
Ostatak naše duboko usađene opsesije svim stvarima iz devedesetih rezultirao je povratkom torbe oko struka. Preskočićemo ime koje kod nas ima, pošto nismo baš sigurni da je ok koristiti ga i dalje, a način na koji se nosi je jednako zbunjujući. U ovom krugu, model se pozicinonirao kao neka vrsta statusnog simbola i našao se na revijama i u kolekcijama bendova Gucci, Balenciaga, Prada i Aexander Wang, ali dok smo odrastali, uloga ove torbe je bila dijametralno suprotna: suva funkcionalnost. Ako ste pratili street style poslenjih godina, shvatili ste doduše da se sada nosi i drugačije tj. preko grudi. Et viola, très chic.
GUCCI EFEKAT
Majice sa velikom sloganima, najlon čarape sa logom i kaiševi ukrašeni duplim G na sve moguće načine: Gucci je stvorio neke od najpoželjnijih komada na svetu. Najočigledniji od njih su, naravno, Gucci mokasine. Obožavane od strane zaluđenika modom počev od Gigi Hadid i Aexae Chung pa sve do engleske kraljice, ovaj model cipela je prvi put ugledao svetlost dana pedesetih godina, a epski comeback je imao 2015. godine reinkarnacijom bez pete i sa postavom od krzna. Jedan od najvećih hitova koje je imao Alessandro Michele. „Happy Feet“!
Ovaj članak prvi put je objavljen na buro247.com