Ford Mustang: U čemu je tajna najvećeg automobilskog evergrina

autor Uroš Popović
121 1

Kompanija Ford je za april pripremila šezdeset svećica. Torta je spremna i u obliku je divljeg, severnoameričkog konja. Ako vam igre asocijacije ne idu od ruke u pitanju je Mustang, automobil čiji šarm ne bledi. U čemu je tajna najvećeg automobilskog evergrina koji nam dolazi iz Amerike?

Uvodna FORD MUSTANG

Ford Mustang i istorijat

Godine 1961. Li Ajakoka (Lee Iacocca), alfa i omega kompanije Ford, osmislio je automobil koji će osvojiti svet. Njegova je vizija bila orijentisana na stvaranje automobila sportskog izgleda, u kojem će sedeti četiri odrasle osobe koje ne konzumiraju fast food.

Dužina ne bi smela da pređe projektovanih 4.6 metara, a masa je morala da ostane u perolakoj kategoriji. Za kraj, automobil cenom ne bi smeo da pređe psihološku granicu od 2.500 dolara.

Iz te ideje rođen je Ford Mustang.

Mustang First gen edited

To ime je dobio po legendarnom borbenom avionu P51 Mustang, gospodaru neba iz Drugog svetskog rata.

Nakon višemesečnog rada, sastanaka i pedantnog istraživanja tržišta projekat Mustang je dobio zeleno svetlo. Kako bi se smanjili troškovi proizvodnje, mnoge Mustangove komponente bratski su pozajmljene od Falcona, što je uključilo i većinu pogona. Inženjeri su od starta demokratski ponudili niz opcija, pa su kupci mogli da prema željama (i debljini novčanika) odaberu standardni, skromni Mustang ali mnogobrojne fancy opcije koje su imale hromirane ukrase i potentne motore.

Bilo jednom u Americi: Konferencija za štampu na kojoj je najavljen prvi Mustang održana je na Svetskoj izložbi u NY, 17. aprila 1964. godine. Prvi put u istoriji televizije konferencija za štampu emitovala se na tri nacionalna igrača – NBC, CBS i ABC. Odziv je prevazišao i najoptimističnije prognoze, jer je promociju “divljeg konja” pratilo više od 29 miliona gledalaca. Bila je to ljubav na prvi pogled, za koju je simbolično bio zadužen Wimbledon beli primerak kabrioleta, koji je ispod poklopca motora ugostio V8 agregat. Hallelujah!

Legenda američkih trka Kerol Šelbi (Carroll Shelby) rano je umešao prste u mehaniku zavodljivog Mustanga. Prve modifikacije nisu prošle nezapaženo, a kultni status mišićavi Ford stiče verzijom Shelby GT350.

Rođenje Pony klase

Originalni Mustang je bio pokretna reklama za ambicije postratne ere. Vozači su ga opisali kao simbol slobode i avanture, što je bila najbolja reklama za baby boomere.

Pre svega, vraški je dobro izgledao, jer su dizajneri uspeli da pogode “žicu” sportski orijentisanih kupaca.

Za razliku od Muscle klase performantnih modela, Mustang je izvorno imao nešto drugačiju ulogu. Bio je kompaktniji, svestraniji i pristupačniji, pa je preko noći postao favorit nove generacije koja je želela atraktivan prevoz.

Mustang je postao i društveni fenomen, jer je uspeo da pomiri suprotnosti – da se podjednako dobro uklopi u urbani ambijent, nepregledne puteve širom USA ili tipično američke, neretko neugledne krajolike. Jedan za sve i svakoga!

Mustang je automobil čiji šarm ne bledi: šest decenija kasnije i dalje je simbol američkog, sada već elektrifikovanog sna.

Bullitt Mustang

Zvezda velikog platna

Osim dominacije na asfaltu Ford Mustang je decenijama i zvezda filmskog platna, jer se pojavio u najlegendarnijim filmovima dvadesetog veka. Na debi nije morao dugo da čeka, jer je već 1964. imao rolu u 007 filmu Goldfinger. Mustang je nastavio jako.

Od verzije GT koju je krotio Steve McQueen u filmu Bullitt, do savremenog Shelby GT500 restomoda koji je ukrao slavu u fimu Gone in 60 seconds Mustang je ušao u sve pore pop kulture.

Decenijama kasnije, ranih devedesetih, plavokosi one-hit wonder Vanilla Ice posvetio je pesmu omiljenom automobilu – Mustangu 5.0L Fox Body.

I dok u kupe i kabriolet izdanju Mustang i dalje odoleva novim trendovima, Ford je rešio da se u dobroj meri kocka s ugledom koji je čuveni model decenijama sticao.

Mustang DarkHorse

Mustang je postao električni SUV: ostalo je samo ime…

Nakon što je decenijama galopirao na oktanski pogon i Mustang je, makar u Mach-E izdanju morao da pogleda istini u oči.

U pitanju je potpuno novi, potpuno električni hi-tech SUV što svakako nema previše dodirnih tačaka s originalnim modelom, pa će Mustang Mach-E asocijaciju s nekadašnjim klasikom buditi tek zvučnim imenom i pojedinim detaljima. Ako mene pitate (a ja ću to svakako reći) to nije dovoljno. Nekada je ipak bolje dostojanstveno se oprostiti i u istoriju otići čistog obraza i prljavog izduvnog sistema, kako imenu Mustang i dolikuje.

Fotka za donji deo teksta

Ford Mustang zasluženo ušao u malobrojno društvo legendi automobilizma, jer je tokom šest decenija na tržištu prodat u više od 10 miliona primeraka!

Foto: Promo