YUGO – od simbola jugoslovenske industrije do kultnog fenomena, ovo je automobil koji je uspeo da odoli svim izazovima.
Psiholozi bi rekli da je to klasičan slučaj love-hate odnosa. Statistike bi dodale da je “yugo” najgori automobil na svetu, ali svi znamo da je statistika kao bikini: mnogo otkriva, ali zapravo ništa ne pokazuje. A ono gde je “yugo” bio i ostao najjači jesu ona sitna slova, nevidljivi sadržaj koji se vešto krio između redova…
Stvoren je u centru Šumadije, Kragujevcu, ali je putovao i preko “bare”, do udaljene Amerike. Iako danas to zvuči kao vic, u Holivudu ga je vozio i na velikom platnu proslavio Brus Vilis. Malo ko je o tome mogao i da sanja kada je 1980. godine na Sajmu automobila u Beogradu predstavljen Zastavin “yugo”, automobil koji je u mnogo čemu delio sudbinu kontradiktorne države. Muštuluk je naravno imao maršal Tito, iako je “yugo” od starta zamišljen da bude heroj radničke klase, koja je navikla na simpatičnog, ali prevaziđenog “fiću”.
“Yugo 45” je ušao u istoriju pop kulture i pesmom Zabranjenog pušenja. Mada je u prvim verzijama ispod poklopca motora imao nejakih 45 konjskih snaga, vozače je šarmirao niskom cenom i dopadljivim dizajnom. Tokom osamdesetih mnogima je bio prvi automobil u vozačkoj karijeri, što je značilo samo jedno – ispisivanje prvih avantura. Cinici će dodati i redovno druženje s majstorima. Istina, “yugo” je retko otkazivao poslušnost, ali je nekako prirodno bilo da se svakih mesec-dva nešto pokvari… Makar sitnica, reda radi.
YUGO PRKOSI ZAKONIMA FIZIKE
Ipak, urbana legenda kaže da se nakon naučenog zanata na velikom, dvokrakom volanu simpatične “zastave” moglo voziti sve! Sigurno u tome ima i neke istine. Bez servo upravljača, klima-uređaja, električnih podizača stakala i ostalih gedžeta, kompaktni “yugo” je prkosio zakonima fizike. Mogao je on i da čitave porodice prebaci na Jadran, do Soluna ili vikendice. Uspomene su se same pisale…
Jedan od najzanimljivijih i najređih modela bio je svakako ‘yugo cabrio’
Imao je “yugo” i svoju mačo-stranu! Znao je da u jačim izdanjima, a bilo ih je, vikende provede i na trkačkoj stazi. Beograđani još uvek pamte legendarno Ušće i buku koju je generisala grupa friziranih “jugića”. Zapravo, taj nadimak govori sve. Uprkos svim manama, mukama i popravkama, danas mu tepamo! A tepa se onome ko se voli…
Poslednji ‘yugo’ sišao je s proizvodne linije 11. novembra 2008. godine.
Tekst o automobilu YUGO izašao je u prvom BURO. štampanom izdanju, koje možete da uzmete, besplatno, na sledećim lokacijama: Poslastičarnica Fini, Svetozara Miletića 7, Dorćol, Mutapova 21, Vračar; Smokvica Kralja Petra 73, Gospodar Jovanova 45; Valentina i Karanfil, Gospodar Jevremova 6; Bistro Grad Hometown food, Uzun Mirkova 5; Zaokret, Cetinjska 15; Kafeterija d59b, Kralja Petra 70; Jasmin a Maslina, Narodnog fronta 21b, Novi Sad; Saša bar, Gospodar Jevremova 40; Iva New Balkan Cuisine, Kneginje Ljubice 11; Tisa New Balkan Cuisine, Bulevar kralja Aleksandra 129; Pietra Pizzeria & Cocktail Bar, Kumanovska 6; Pietra Pizza & Cucina West 65, Omladinskih brigada 86e; La Boulangerie, Kneza Miloša 50; Mehurić champagne & bar, Palilulska pijaca, Ilije Garasanina 5a; June cafe, Gospodar Jevremova 25; Sloj bistro & bakery, Gospodar Jevremova 9; Vinoteka Decanter, Hercegovačka 17; Puter bistro, Njegoševa 82; JAVA Coffe, Andre Nikolića 7; Distante, Uzun Mirkova 8, Distante Galerija shopping centar; Monologue concept, Venizelosova 33e; Koncept45, Kralja Petra 45; Fratelli e Amici, Uzun Mirkova 4; Ušće shopping centar; NICOLAS Concept Store, Uzun Mirkova 8, Galerija shopping Centar; Maja Stanišić Hairstyle Expert, Kralja Petra 61; Haos Community Space Artklasa, Dunavski kej 48; Square Nine Hotel, Studentski trg 9; Mandala Wellbeing Collective, Skenderbegova 14; Pastis, Strahinjića Bana 52b; Ars medica, Trg Nikole Pašića 8.
Fotografija: Intagram @ofcars20