ŽARKO SAKAN: Da bi vodio ljude, moraš da vodiš sebe

autor Stefan Tošović

U ime dobrog novinarstva, kolegijalnosti i opšte kulture, pre svega predlažem da pročitamo tekst o Draganu Sakanu, rodonačelniku advretajzinga na ovim prostorima – OVDE.

Kada to obavimo, možemo da pređemo na razgovor sa Draganovim sinom Žarkom, koji zajedno sa bratom Lazarom, uspešno vodi regionalnu marketinšku agenciju New Moment.

Žare, kako si?

– Dobro, decembarski, hvala na pitanju. Sve kampanje su u jeku i dogovaramo se za sledeću godinu. Ovo je najaktivniji period godine za mene.

Negde sam pročitao da je nova zgrada vaše agencije dobila neko arhitektonsko priznanje. Hajde nam prvo reci o čemu je reč, a onda i kako si se navikao na novu zgradu, imajući u vidu da je „kuća“ u Hilandarskoj ulici imala ogromnu sentimentalnu vrednost za vašu porodicu?

– Mi smo na adresi Hilandarska 14 više od 27 godina. To je mnogo vremena, emocija, ljudi, uspona i padova, uspeha i nagrada koji su utkani u temelje ove zgrade. Trudili smo se da održimo duh porodične kuće, jer smo mi pre svega porodična kompanija. Zgrada je dizajnirana da bude po meri čoveka i da se ljudi u njoj osećaju dobro. Nismo gledali maksimalan broj kvadrata i iskorišćenost prostora, već da osećaj u zgradi bude prijatan. Zgrada je dobila prestižno priznanje za arhitekturu „Ranko Radović“.

1 3

Ne želim da ovo zvuči kao žal za  nekim prošlim vremenima, ali je činjenica da su marketing i advertajzing bili ozbiljan pank i rokenkrol u odnosu na ono što danas vidimo. Ljudi su se više zezali i nije bilo brige o političkoj korektnosti. Kako ti to vidiš?

– Naša industrija nije više toliko cool kao pre. Sa pojavom novih tehonolgija i razvojem IT industrije, mnoga druga zanimanja su traženija i smatraju se prestižnijim. Ipak, mislim da u marketingu ima još dosta panka, rokenrola i ponekad tehna. Naša velika prednost je kreativnost, jer je svima prijatno da razvijaju i smišljaju nove ideje na poslu, i u životu. Takođe, svaku profesiju čine ljudi, a našu malo više nego neke druge. U advertajzingu još uvek možete da sretnete mnoge zanimljive i drugačije kolege. Mislim da to na neki način oplemenjuje svakodnevni život.

3 2

Odgovori nam iskreno – nakon toliko godina u ovom poslu, ako po strani ostavimo imperativ zarade – šta te inspiriše, u kojim situacijama kod sebe prepoznaš onaj žar i vajb koji si sigurno imao na početku karijere?

– Inspiriše me da se razvijam kao ličnost i da budem najbolji što mogu. Da bi vodio ljude, moraš da vodiš sebe. Čovek koji ne radi na sebi i ne razvija se, ne može da bude dobar lider. Sve što radim, trudim se da u sebi ima dozu kreativnosti i da činim dobro za ljude oko sebe i prostor u kome živimo. 

Drago mi je što New Moment spirit koji mi imamo u celoj regionalnoj kompaniji, teško može da se opiše rečima, ali svako ko je radio sa nama, može taj vajb da oseti u stomaku. Taj osećaj kada s osmehom dolazimo svako jutro na posao, za mene ima najveću vrednost. I to što radimo dobre stvari na koje smo ponosni i tržište nas nagrađuje novim poslovima i kreativnim nagradama.

„U ADVERTAJZINGU JOŠ UVEK MOŽETE DA SRETNETE MNOGE ZANIMLJIVE I DRUGAČIJE KOLEGE. TO OPLEMENJUJE SVAKODNEVNI ŽIVOT“

U kojim situacijama si samoinicijativno odustao od nekog projekta bez obzira na to što je mogao da ti donese profit?

– Ljudi moraju da veruju u ono što rade kako bi dobro uradili posao. Bilo je dosta unosnih poslova koje smo odbili, jer nismo mogli da se poistovetimo sa kulturom tih kompanija i onim za šta se zalažu. Ponekad odbijemo posao i na osnovu toga što nema hemije između klijenta i našeg tima. Pratimo intuiciju i ako nemamo dobar osećaj u stomaku, onda je bolje ne raditi. Nešto propustiš, ali ti se otvori nešto drugo.

000041 1

Veštačka inteligencija može da zameni dobar deo operativnih poslova ali ne može ono što se rađa iz čovekove duše. Koja je uloga kreativaca na aktuelnom tržištu?

– Veliki je strah od veštačke inteligencije u našoj branši. Mislim da ništa ne može da zameni dušu i ljudsku kreativnost. AI je tu samo da nam ubrza i olakša proces da od ideje i strategije dođemo do realizacije. Kreativac ima istu ulogu kao i do sada – da oseća, osluškuje i kreira nove ideje. Samo mu je oruđe za rad sada drugačije, brže i efikasnije. Uloga kreativaca može i da bude da kao DJ-evi od velikog broja ponuđenih sadržaja, biraju najadekvatnije za određeni trenutak, i da od toga stvaraju sekvencu koja ima smisla i vodi ka jednoj emociji. Kao što sam negde pročitao – ljudi koji koriste AI će zameniti ljude koji ne koriste AI, ali ljudi će i dalje upravljati.

Pored mnogobrojnih bravura i pametnih misli tvog oca, koje su X puta interpretirane na ovaj ili onaj način, pamtim da je jednom rekao kako je dete (deca) najbolja čovekova ideja. Znači li to da treba da se fokusiramo na „pravljenje“ dece?

– Možda je mislio na to da je stvaranje novog života jedna od najvažnijih ideja koju čovek može da realizuje. Pošto smo mi porodična kompanija, sigurno da bez dece, tj. nove generacije, ne bi bilo ni kompanije, ili bi ličila na nešto sasvim drugo. Što se mene tiče, uživam u tome što imam decu i svaki dan se radujem zbog toga. Definitivno dobra ideja koje te inspiriše i traje ceo život.

000070 1

Žarko Sakan i Stefan Tošović

Ljudi obično povezuju tvog brata Lazara za fizičku aktivnost i sportsku disciplinu, ali igrom slučaja znam da jogina kod koje vežbaš tvrdi da si jedan od najrazgibanijih muškaraca koje je videla. Pored fleksibilnosti, radiš li još nešto?

– Sport mi je jako bitan za održavanje pre svega mentalne higijene. Dosta radim i sedim, tako da mi sport dođe kao lek. Bavim se raznim rekreacijama i trudim da budem u tom smislu aktivan, bar svaki drugi dan. Igram mali fudbal, odem u teretanu, vežbam jogu. Ona ima posebno mesto u mom životu, jer mi pomaže da ostanem fizički i psihički fleksibilan, a i olakšava mi da se fokusiram na bitne stvari. 

Razgovarao: Stefan Tošović

Fotografije: Aleksandra Vasić