Dizajn trend: Ove stolice brišu granicu između nameštaja i umetnosti i apsolutno su prelepe!
Simpatično i neobično, nežno i mekano, u poslednje vreme svedoci smo rasta trenda koji nalaže da dizajn bude privlačan na prvu loptu i da u posmatraču odmah budi pozitivna osećanja. Apstraktno je u ovom slučaju ključni pojam, fluidno je opis koji se ne može izbeći, a sve se dodatno začinilo izborom materijala koji pozivaju na dodir. Nova generacija nameštaja napravljena je tako da zahteva emotivnu reakciju. Ove stolice privlače pažnju i bude radnoznalost, jednostavno prvi instinkt vam nalaže da im priđete, dodirnete ih i tako bolje razumete ideju koja stoji iza njih. Pisali smo vam o prostorima namenjenim deci, koji deluju vrlo odraslo, dok u svetu vrhunskog dizajna imamo suprotnu situaciju, nameštaj sada deluje „vrlo dečije“. Opsednuti smo dizajnerskim stolicama koje podsećaju na plišane medvediće, a sada imamo novi predmet obožavanja – stolice koje doslovno izgledaju kao da su ispale iz crtanog filma. One su predimenzionirane, čudne i apsolutno prelepe!
Ovaj trend počeo je da se kristališe 2018. godine kada su inovativni dizajneri počeli ponovo da se igraju „slatkim“ zakrivljenim formama koje se naslanjaju na teoriju koju je 1943. godine izneo nobelovac, prirodnjak Konard Lorenz, u kojoj je objasnio da dečije odlike kod posmatrača izazivaju pozitivne reakcije. Drugim rečima, dizajn nalik na dečiji nas čini srećnima. Ovaj dizajn pravac odlikuje nekoliko stvari: jednostavni fluidni oblici, nedostatak definicije i strukture i konzistencija materijala, ili boje. I zaista kada se bolje zagledate prestaćete da vidite neobične stolice i pomislićete da gledate neobične skulpture ljudskih figura.
Studio Big Game dizajnirao je Bold stolicu za švajcarsku kompaniju Moustache, radi se o laganoj stolici izađenoj od kombinacije metala, poliuretana i presvlake od tekstila koja se može skidati. Ono što je zanimljivo jeste da Moustache nije kompanija koja inače neguje ovako odvažan dizajnerski izraz, verovatno je upravo zbog toga ovaj model dobio naziv Bold. Iako je na prvi pogled ova stolica simetrična zapravo su zadnje nogice malo odaljenjene, a njen tubularni oblik presvučen mekanim materijalom deluje skoro komično i nedvomisleno zabavno. Linija Bold stolica predstavljena je svetu još početkom dvehiljaditih, i iako je u međuvremenu uvrštena u ponudu muzeja Musée des Arts Décoratifs u Parizu i MoMa u Njujorku, tek je poslednjih par godina dobila zasluženu pažnju šire javnosti.
Dizajner iz Detroita Ara Thorose je konstruisao stolicu 7M koja izgleda kao osoba koja sedi na podu i privlači svoja kolena ka grudima. Thorose je počeo istraživanja na ovu temu još 2016. godine kada je prikazao tubastu hoklicu, a deo iste linije su i stolice 5M i 5+5M. I zapravo finalni 7M model izgleda kao crtež stolice koji je nekom magijom postao trodimenzionalan. Kako bi dodatno naglasio formu za presvlaku je iskoristio rebrasti neopren. Ara je osnovao kompaniju Soft Limits, a prošle godine dobio je nagrad za dizajn baš za Soft Cylinders kolekciju. Iako ćete njegove stolice poželite da zagrlite i kažete im da će sve biti okej, iznenadićete se koliko su zapravo udobne i podržavaju kičmu na pravim mestima.
Još jedna neobična stolica koja je sada u središtu pažnje zapravo ima ozbiljan staž, radi se o modelu Ekstrem norveške kompanije Varier, nju je još 1984. godine osmislio Terje Ekstrøm. On je poput većine talentovanih industrijskih dizajnera tog vremena jednako pripadao i zanatskom i svetu industrije. Pre nego što je upisao dizajn enterijera i nameštaja na nacionalnom fakultetu za dizajn i umetnost u Oslu Terje je završio i kurs za izradu i tapaciranje nameštaja. On je predstavnik generacije koja je izazivala i istraživala ideje klasičnog skandinavskog dizajna. Rezultat njegovih promišljanja jeste ova ekscentrična stolica koja istovremeno jasno otkriva da je produkt živopisnih osamdesetih godina, ali je istovremeno možete zamisliti u bilo kom enterijeru iz 2020. godine. Što jasno pokazuje da je Ekstrem uspešno položila strog test vremena.
Nameće se pitanje: odakle ovaj trend? Stručnjaci se slažu u oceni da kada svet upada u krize, pre svega finansijske prirode, dizajn skreće u manje ozbiljne forme i svetu nudi razne varijacije slatkog dizajna koji deluje utešno. Takođe, drugi razlog možda leži u tome što ovakvi dekor objekti, baš poput emotikona tvore vizuelni jezik koji je jasno razumljiv. Bez obzira šta je posredi uživamo u ovim inovativnim organskim dizajn bravurama koje bez sumnje na naša lica donose osmeh. Navijamo za „srećan“ dizajn!