Pretraga

Zavirili smo u beogradski dom dizajnerke enterijera Duše Bibus

Zavirili smo u beogradski dom dizajnerke enterijera Duše Bibus

Tekst: Manda Javorina

Foto: Monika Pavlović i press

Poseban je osećaj kada zakoračite u autentičan prostor. Osim što se u njemu prepliću stvarne emocije i misli na koje je nemoguće ne odreagovati, on jednostavno u sebi nosi i nešto više, nešto neuhvatljivo i neobjašnjivo na isti način na koji je nemoguće do kraja rečima iskazati zbog čega ste se u nekog zaljubili. Nazovite to alhemijom ili nekim drugim imenom, ali postojanje “tog nečeg” je presudno.

Zavirili smo u beogradski dom dizajnerke enterijera Duše Bibus (фото 1)

Nema sumnje da “to nešto” postoji u beogradskom apartmanu Duše Bibus. Upoznale smo se na dan kada sam došla da napravimo intervju, upravo u tom njenom prostoru. Dok smo razgovarale, Dušine reči su se plele kroz njega i kroz sve što sam mogla da vidim oko nas, dajući celom enterijeru još dublji smisao.

Zavirili smo u beogradski dom dizajnerke enterijera Duše Bibus (фото 2)

Već na prvi pogled bilo mi je jasno da preko puta mene sedi žena koja ne prati trend već jedan viši estetski i životni princip. Ceo koncept dnevnog boravka, na primer, nastao je oko velike slike Kose Bokšan “Tri žene planine” koja zauzima dominantnu poziciju. Nastala u Parizu, slika je odraz duha tog grada 60-ih godina u kom su posleratne žene počinjale da pronalaze svoje mesto u društvu i ostvaruju pravu emancipaciju. Na platnu su prikazane tri žene u ležećem položaju koje dominiraju u perspektivi naspram neba roze boje. Njihove oble forme deluju kao deo pejzaža, a njihovi nejasni, tamni obrisi podsećaju na beskrajne dubine okeana, pune lepote, ali i mračnih pojava i sila. Njihov pogled je usmeren ka beskrajnom nebeskom svodu obojenom u roze, što simboliše potragu za mirom, ali istovremeno predstavlja i celokupno žensko biće.

Zavirili smo u beogradski dom dizajnerke enterijera Duše Bibus (фото 3)
Zavirili smo u beogradski dom dizajnerke enterijera Duše Bibus (фото 4)

RADNI STO OD MESINGA, CUSTOM MADE ZA KLIJENTA

Skladno ali moćno prevedeno u jezik enerijera i kontrasta ženskog i muškog principa, ovo u Dušinoj izvedbi znači da smo sedele na roze sofi koju je dizajnirao Vladimir Kagan, u velikoj prostoriji tamnih zidova i velikih francuskih prozora. Naša priča tekla je sama, dok su se oko nas odvijale pripreme za intimni event na kome smo se zajedno sa probranim zvanicama i našli te iste večeri.

Uprkos užurbanosti oko nas, Duša mi je otvorila prozor svog sveta između Beograda i Ciriha i pokazala svoju eleganciju i iskrenost.

Zavirili smo u beogradski dom dizajnerke enterijera Duše Bibus (фото 5)
Zavirili smo u beogradski dom dizajnerke enterijera Duše Bibus (фото 6)

Kada ste počeli da se bavite dizajnom enterijera i da li ste oduvek znali da je upravo to Vaš poziv?

Ja sam već kao mala imala faze kada sam premeštala nameštaj u svojoj sobi, čak i ormane, sama. Moja sestra se bunila ali je morala da sve prihvati na kraju. (smeh) Onda je život krenuo nekim drugim tokom, a kada su moja deca počela da rastu i kada im više nisam bila toliko potrebna 24 sata dnevno kao majka, počela sam da tražim u sebi šta je sledeći životni korak. Razmišljala sam o tome kakav će život biti kada deca porastu, osamostale se, a onda sam se potpuno upustila u dizajn enterijera. To je stvarno privilegija. Nemam osećaj da radim, nego da živim. Kad imam inspiraciju, radim dan i noć, to ne mogu čak ni da nazovem jednostavno "zadovoljstvom" već jednim totalnim ispunjenjem u svakom smislu. Tada ne primećujem koliko je sati, da li treba da budem na nekom drugom mestu… To je zanos.

Zavirili smo u beogradski dom dizajnerke enterijera Duše Bibus (фото 7)
Zavirili smo u beogradski dom dizajnerke enterijera Duše Bibus (фото 8)

Koliko je iskustvo života u inostranstvu, tamošnja estetika i drugačiji način života, uticalo na Vašu estetiku?

Ja sam odrasla u Kragujevcu i sa 19 godina sam otišla u Švajcarsku da živim.

To je na moju estetiku - ali i sve u životu - verovatno mnogo uticalo. Prvenstveno mislim na činjenicu da kada se jedan jezik nauči zaista dobro, pa za njim još jedan i tako dalje, onda nam se otvaraju veliki resursi. Pored putovanja, čitanja novina, knjiga... tu su i pravi razgovori sa inspirativnim i interesantnim ljudima… Sve zajedno, ovo utiče na to da čovek širi svoje horizonte. Ja ne znam da li moja estetika pripada srpskoj ili “zapadnoj estetici”, verovatno je neka mešavina na koju je moj zivotni put i zivotno iskustvo umnogome uticao.

Zavirili smo u beogradski dom dizajnerke enterijera Duše Bibus (фото 9)

Na koji način krećete u dizajn prostora? Da li vas inspirišu više ljudi za koji ga stvarate ili sam prostor?

Za mene su ljudi i prostor koji za njih stvaram jedno. Mislim da je to neraskidivo, da jedan prostor treba uvek da odaje duh osobe koja u njemu živi ili ga koristi. To znači da moj prostor nije isti tvom prostoru - i ne treba da bude. Cilj jeste da kad se ceo prostor “uokviri” - kad kažem "uokviri" mislim na ispunjenje koncepta dizajna koji kreće od ideje, karaktera osobe i načina na koji ta osoba živi - kad se to sve ispuni, da se dobije jedna apsolutna integrisana celina u kojoj ne mogu da se odvoje osoba koja u prostoru živi od samog prostora.

Zavirili smo u beogradski dom dizajnerke enterijera Duše Bibus (фото 10)
Zavirili smo u beogradski dom dizajnerke enterijera Duše Bibus (фото 11)

Vaš smisao za kolorit je veoma izražen, koje boje su Vam omiljene u enterijeru i koje kombinacije? Da li se to menja iz prostora u prostor?

Odgovor na ovo pitanje je izuzetno individualan. Svaka boja ima svoj smisao i ne treba ni jednu boju a priori izostavljati. Odsustvo boje takođe ima svoj smisao.

Ovaj stan u kom se nalazimo sam radila za sebe i na njemu sam radila oko tri godine. Zaljubila sam se u sliku "Tri žene planine" i  tek kad sam je donela u ovaj stan, shvatila sam da ona ovde nije mogla da se okači pošto je prostor na početku bio potpuno drugačija priča. Sliku sam zatim uzela kao početnu tačku svog koncepta i razvijala ga odatle. To se i inače dešava često, da polazna tačka nekog enterijera bude neki komad koji osobi za koju radim mnogo znači.

Zavirili smo u beogradski dom dizajnerke enterijera Duše Bibus (фото 12)

Šta mislite o tome što dosta dizajnera primenjuje isti koncept na sve što rade? U velikom broju preovladava uniformna estetika - koja nije da sama po sebi ne valja - nego joj fali individualnosti.

Mnogo ljudi nekad nemaju potrebu da se dalje razvijaju ili jednostavno kopiraju ono što im se svidi. Možda se ni sami klijenti ne interesuju dovoljno ili nisu ni dovoljno slobodni, pa se neki pravac pretvori u određenu “društvenu estetiku”.

Posao nas, dizajnera enterijera, jeste upravo da se ljudi osećaju ostvareno u svom prostoru. Da već kada se probude kažu “da, to sam ja, danas je moj dan već počeo sa onim što jesam i što mogu", na nama je da nekoj osobi pomognemo da se iskaže u prostoru kako bi bila uspešna i srećna u životu. Ja tako vidim svoj zadatak, da nekog totalno ispunim u tom smislu. Ovo podrazumeva i veliko poznavanje ljudi, njihove psihologije, ali treba i raditi na sebi. Znate, svaki klijent donosi nešto novo i nešto novo provocira kod samog dizajnera. To je trenutak u kom i mi, dizajneri, možemo da se razvijamo. Taman kada mislimo da nešto znamo ili možemo, onda se desi da iz poslednjeg atoma izvučeš ono što će dati final touch nekom prostoru namenjenom određenom klijentu ili klijentima i njihovim potrebama. Svi treba da radimo na sebi. Ne smemo da se zadržimo na nekoj ustaljenoj estetici ili na nekim autoritetima, u svojoj zoni komfora. U našem radu mora da postoji apsolutna sloboda.

Zavirili smo u beogradski dom dizajnerke enterijera Duše Bibus (фото 13)
Zavirili smo u beogradski dom dizajnerke enterijera Duše Bibus (фото 14)

I radoznalost?

Da, i radoznalost. To implicira da dizajner uvek mora da se informiše, da radi na sebi, da čita. U momentu pratim dizajnere iz 60-ih i 70-ih godina i shvatila sam da mnoge savremene stvari teže istim principima ali im se možda prilazi sa druge strane, što je fenomenalno. Ljudi rade na sebi i to ne sme da se promeni. Bez rada na sebi, samo stagniramo, siromašimo u svakom smislu, a ponajviše duhovnom.

Zavirili smo u beogradski dom dizajnerke enterijera Duše Bibus (фото 15)

Šta je Vaša pokretačka sila u dizajnu? Šta Vas inspiriše?

Sila je jaka ali lepa reč. Ja tu silu vidim kao strast. Ukoliko nemate strasti, onoga što izvire iz stomaka, tog zadnjeg univerzuma - nema dobrog rezultata. U toj strasti su i ljubav i želja i razumevanje klijenta da se napravi taj nerazdvojivi prvi krug o kom smo pričale.

Zavirili smo u beogradski dom dizajnerke enterijera Duše Bibus (фото 16)

Imate i veoma izražen smisao za modu. Kako se razlikuje Vaša modna od estetike u enterijeru i da li se uopšte mogu razdvojiti?

U mom dizajnu sigurno ima elemanata i modnog dizajna ali mislim da se radi o drugačijim zanatima, teško ih je porediti. Ipak, ljubav prema dizajnu kao takvom je sveobuhvatna i sveprisutna u mom životu.

Zavirili smo u beogradski dom dizajnerke enterijera Duše Bibus (фото 17)
Zavirili smo u beogradski dom dizajnerke enterijera Duše Bibus (фото 18)

Otkrijte nam neke od svojih omiljenih dizajnera ili umetnika?

To je šira tema, možda nekad i zavisi od mog raspoloženja. Trenutno dosta pratim Francois Sultana koji živi i radi u Londonu. U njemu sam prepoznala i jednu svoju težnju da prostor slobodno gradim oko umetničkih elemenata. U tom smislu smo on i ja slični. Njegovi prostori su puni umetnina. Nije dizajn enterijera otići u šoping. Cilj je da izađe nešto iz tebe, za taj konkretan prostor za tog konkretnog klijenta. Kod njega volim to što on uglavnom radi i sa drugim dizajnerima nameštaja i umetnicima.

Drugi je Sig Bergamin koji ima jedan fenomenalan eklektični stil. Kod njega je zanimljivo to što ima neverovatnu sposobnost da pomeša sve stilove. Kada bismo probali da prepričamo njegov dizajn, to bi ličilo na apsolutan haos ali u stvarnosti na kraju izgleda neverovatno harmonično.

Kad je umetnost u pitanju, ona me mnogo nosi. To je uvek nešto što mogu da pogledam svaki dan i da kažem sebi da postoji još jedan korak dalje, još nešto što nismo saznali, korak do neke tajne, što je negde u vazduhu, što će iz nas da izvuče još jednu istinu. To bi ujedno i bio odgovor na pitanje šta je meni potrebno, bez čega ja lično ne mogu da živim. Umetnost.

Zavirili smo u beogradski dom dizajnerke enterijera Duše Bibus (фото 19)
Zavirili smo u beogradski dom dizajnerke enterijera Duše Bibus (фото 20)
Zavirili smo u beogradski dom dizajnerke enterijera Duše Bibus (фото 21)

Stan u kom se nalazimo je na svoj način oda ženskom principu i svim njegovim dimenzijama. 

Ova sofa zaobljene ženske forme nosi potpis Vladimira Kagana. On je bio veliki dizajner, Rus koji je izbegao u SAD i tamo se ostvario. Narocito su plodne 50-e, 60-e i 70-e godine. Ova sofa je prvi put napravljena za jedan američki bračni par koji su bili veliki kolekcionari umentosti. Njegov zadatak je bio da napravi sofu koja će da se uklopi u njihov enterijer koji je bio sav ispunjen slikama i tako je ona nastala. 

Moje mišljenje jeste da u enterijeru treba da se mešaju muške i ženske forme. Zato se naspram meke forme sofe nalaze fotelje ravnih linija i muške forme kako bi se dobio sklad.

Zavirili smo u beogradski dom dizajnerke enterijera Duše Bibus (фото 22)
Zavirili smo u beogradski dom dizajnerke enterijera Duše Bibus (фото 23)

Koliko je ženski princip važan? Uopšte, ne samo u ovom stanu koji ste dizajnirali za sebe i svoju porodicu.

Ženski princip je bitan. Ali ne bih izostavila ni muški princip. Spajanjem ova dva principa uspostavljamo harmoniju u dizajnu. U mojim radovima, ženski princip karakterišu kreativnost, meki oblici i boje… Muški je onaj koji daje dinamiku. Jedan drugog podržavaju u svojim nesavršenostima i na taj način uspevamo da ostvarimo potpuni kreativni izražaj.

Zavirili smo u beogradski dom dizajnerke enterijera Duše Bibus (фото 24)

Da li nameštaj dizajnirate i sami?

Ja imam sreću pa mogu i sama za sebe nešto da napravim.

Nameštaj pravim i za klijente. Na primer, dizajnirala sam radni sto koji sam nazvala Lilith za jednu klijentkinju koja sakuplja umetnine. Kada je počela pandemija, prostor za rad u domu je postao izuzetno bitan, a njoj se nije dopadalo ništa od onoga što je bilo u ponudi pa sam taj komad dizajnirala sama. Sam dizajn je sazrevao u meni vremenom, nije se desio preko noći, a model je izrađen od mesinga i on je u stvari jedan totalno ženski princip.

Volim da dizajniram nameštaj. Ponavljam, dizajn enterijera nije šoping.

Zavirili smo u beogradski dom dizajnerke enterijera Duše Bibus (фото 25)
Zavirili smo u beogradski dom dizajnerke enterijera Duše Bibus (фото 26)

Koji su vam dalji planovi?

Moj prvi i osnovni plan jeste da nastavim da uživam u svom radu i svom životu. Ukoliko budem imala više klijenata u Srbiji to je divno, isto važi za bilo koje mesto na svetu. Važno mi je da mogu da dizajniram, da radim, da živim taj život. Moja baza je u Cirihu, tamo je moja porodica iako dolazimo često u Beograd.

Zavirili smo u beogradski dom dizajnerke enterijera Duše Bibus (фото 27)

Ovaj stan će biti i Vaš show room u Beogradu ili ne?

On jeste prikaz mog rada, ali prvenstveno je napravljen za život, ne kao izložbeni prostor.


Iako nije napravljen kao show room, imala sam to zadovoljstvo da me Duša provede kroz ceo stan. Sam prostor jednostavno teče i ispunjen je zaokruženim ambijentalnim celinama, smelim kombinacijama koje može odsanjati samo neko ko je pun strasti prema životu i ljubavi prema ljudima. Nekoliko potpuno neočekivanih detalja me je oborilo s nogu, a omiljeni mi je bio pogled sa vrata sobe u ogledalo kupatila: moj lik bio je neočekivano uokviren poput portreta u rezbarenom ramu ogledala na pozadini od Fornasetti ornamentalnih tapeta bogatih tonova. Svakodnevni život je najposebnija prilika od svih, zar ne? 

Povezani članci

Buro 24/7 Izbor