
Povezano
Dok čekam neke nove albume, kao na primer benda Pulp, malo prelistavam njihov katalog. Slušajući njihove albume, algoritam mi u jedom trenutku u listu kao predlog ubaci Mate Ponjevića. To nije prvi put da AI „ubode“ nešto smisleno i za mene potpuno novo. Da nije bilo algoritma verovatno se ne bih susreo sa ovim odličnim debitantskim solo izdanjem zagrebačkog kantautora. Mate je do sada imao dva indi benda Fire in Cairo i Pitaj klince, čiji je rad u Hrvatskoj bio veoma zapažen.
Preslušavanjem albuma Sve na Orfanele (JeboTon) pronalazim neku zajedničku nit koja, na neobjašnjiv način, povezuje spisateljski estetiku Jarvisa Cockera i mlađahnijeg Ponjevića. Mate je često nadrealan, sve puca od autoironije, satire i duhovitosti. Na njemu ćete prepoznati mnoge muzičke uticaje. Možda su Pulp proizvod algoritamske „mašte“, realnosti Matea ipak najviše pokreće mešavina fanka i roka.
Od The Beatles preko Steely Dan do Gorillaz, put je ipak kratak, a rolerkoster zagarantovan. Od tačke do tačke, prelazi se u svega nekoliko minuta ili u par akorda. Sve na Orfanele je odlično producirano izdanje. Poseduje jasan koncept u okviru kog autor suptilno kritikuje nedostatak kreativnosti i individualnosti u umetnosti. Nasuprot tim diskretnim opaskama, Ponjevićevu pažnju zaokuplja ljubavni zanos ispunjen lošim potezima i pogrešnim procenama.
Nema te u kafiću i disku, na našem najdražem mjestu.
KAKAV JE ALBUM
Pesme su pre svega svojevrsna posveta životu u velikom gradu, frustracijama koje sobom nosi, kao tim osećajem sa kojim smo se saživeli. U jednoj od pesama Mate ponavlja: „stojimo na ulici, ponoć je prošla odavno“, u drugoj kaže: „nema te u kafiću i disku, na našem najdražem mjestu“. Već u narednoj on sa dozom nostalgije beleži: „Kao da je sve jučer krenulo; Svirali gitare, lupali po cijele noći, lupali po cijele dane; Išli u garaže, znali svaki usrani kut ove gradske plaže; Cure ganjali, bendove osnivali; Još brže raspadali!“.
Svaka generacija ima svoje gradske heroje. Znani ili ne, oni su deo istorije jedne urbane sredine. Slušanjem ovog albuma možete lako doći do zaključka da je u njemu baš Grad lik/persona za sebe. Svojim viševekovnim svedočenjima koje baštini on je dobio tu moć da upravlja sudbinama svojih žitelja, kao figurama na šahovskoj tabli. Ako sadržaj albuma sagledate na taj način onda vam emocija, priče i okolnosti o kojima autor albuma govori, postaju još razumljivije.
Sve na Orfanele je ispunjen gradskom vrevom sa debitantskog albuma Haustora, ljubavnim patnjama Idola, duhovitošću Vojka V, buntovnošću Šarla Akrobate, estetikom Svemirka i šarmom Buč Kesidija. Eto vam, izvolite – jugoslovenski Pulp.
Fotografije: Instagram (Sven Knechtl @svenknechtl), Promo