Pretraga

Nakon 18 godina izgradnje, Nacionalni muzej Katara je konačno otvoren za posetioce

Nakon 18 godina izgradnje, Nacionalni muzej Katara je konačno otvoren za posetioce

Tekst: BURO.

Foto: Ateliers Jean Nouvel

Megalomanski porivi ili realna potreba?

Uz epitete "najneobičnija zgrada na svetu", "statement arhitektura", "revolucionarno remek-delo", gromoglasne aplauze i puno oduševljenih uzdaha, otvoreno je novo poglavlje na umetničkoj i kulturnoj sceni Katara to jest katarski Nacionalni muzej, istinsko remek-delo koje potpisuje francuski arhitekta Jean Nouvel. Zgrada je od samih početaka, od čega je prošlo 18 godina, hvaljena kao najhrabrija, vizionarska građevina i prognoze su takve da će ovaj muzej biti katarski odgovor i pandan Ajfelovoj kuli u Parizu, ili Gugenhajm muzeju u Bilbau. U tom kontekstu, pored toga što svakako jeste pitanje uspostavljanja umetničkog i kulturnog identiteta, otvaranje ovakve gigantske strukture je uvek i pitanje turizma ali definitivno i pitanje moći. Katar i Abu Dabi generalno  imaju konkurentski "sve što možeš ti mogu i ja....pa i još veće" odnos, i nije iznenađujuće da je Katar angažovao istog arhitektu za njihov muzej čije se otvaranje dogodilo samo nešto više od godinu dana nakon otvaranja Luvra u Abu Dabiju.

Nakon 18 godina izgradnje, Nacionalni muzej Katara je konačno otvoren za posetioce (фото 1)

Bilo kako bilo, da je značajno značajno je. I da izgleda nestvarno, izgleda. Na više od kilometar isprepletanih galerija, muzej priča priču o tome kako je mali narod beduina i tragača za biserima, pronalaskom prirodnog gasa, za samo 50 godina postao najbogatija zemlja na svetu. Kako arhitektura jeste vazda bila i biće svedok epohe, arhitekta Jean Nouvel navodi da je ovaj legendarni trenutak za Katar ujedno i mogućnost da se on i ovekoveči i da celokupan period ispunjen promenama i mutacijama i utemeljivanje pozicije snažnog uticaja koji Katar de facto ima širom sveta, budu krunisani megastrukturom koja treba da proslavi istoriju ove mlade svetske sile.

Nakon 18 godina izgradnje, Nacionalni muzej Katara je konačno otvoren za posetioce (фото 2)

Na pitanje, kakva je građevina najefikasnije oruđe u tome, njegov prvi impuls je bio da "ukopa" celokupan kompleks duboko ispod zemlje, što verovatno i očekivano, nije naišlo na odobravanje investitora, koji je tražio nešto ne samo vidljivo, nego i daleko više od toga, pa se Nouvel okrenuo traženju inspiracije u prirodi i našao je u pustinjskoj ruži - peščani kamen nalik cvetu koji nastaje kristalizacijom minerala. Njeni oblici mogu da budu spektakularni i krajnje nepredvidivi, ona je struktura beskrajnih ukrštanja i presecanja, i stvaraju je pustinja i vreme. Sjajna paralela samom konstituisanju i prirodi Katara, i pravi izazov za arhitekte kao potpuno iracionalna struktura koja iz prirode treba da se prenese u prostor.
539 diskova je "popločano" sa 76.000 staklenih panela ojačanih betonom, što je bilo moguće jedino korišćenjem rešenja vrhunske tehničke i tehnološke gimnastike i ozbiljnim budžetom naravno. Građevina balansira strogost i preciznost sa glatkim površinama, i poigrava se sa površinama generalno, jer dok su diskovi uglačani, besprekorni i sa oštrim ivicama, unutrašnje dvorište je ispunjeno peščanim površinama, koje izgledaju više kao spremne da dočekaju karavan beduina u potrazi za odmorom nego kao unutrašnjost muzeja. U igranju sa suprotnostima, i spoju nespojivog, Nouvel je dočarao istoriju i prirodu i naroda i njegove države, a otvaranje je, očekivano, privuklo najraznovrsniji miks visokog društva i svetskog džet-seta, od političkog vrha Francuske do Natalie Vodanove, Victorie Beckham i Johnny Deppa.
Ono što svakako ostaje otvoreno je pitanje da li ova gigantska struktura ima dovoljno sadržaja ili su megalomanske, neutaljive državne ambicije nadmašile mogućnosti i ipak bile malo previše ekstravagantne?

Nakon 18 godina izgradnje, Nacionalni muzej Katara je konačno otvoren za posetioce (фото 3)