Nakon 18 godina izgradnje, Nacionalni muzej Katara je konačno otvoren za posetioce

    22.04.2019.
    RECOMMENDED

    https://buro247.rs/wp-content/uploads/2019/04/cover_qatar.jpg

    Megalomanski porivi ili realna potreba?

    Uz epitete „najneobičnija zgrada na svetu“, „statement arhitektura“, „revolucionarno remek-delo“, gromoglasne aplauze i puno oduševljenih uzdaha, otvoreno je novo poglavlje na umetničkoj i kulturnoj sceni Katara to jest katarski Nacionalni muzej, istinsko remek-delo koje potpisuje francuski arhitekta Jean Nouvel. Zgrada je od samih početaka, od čega je prošlo 18 godina, hvaljena kao najhrabrija, vizionarska građevina i prognoze su takve da će ovaj muzej biti katarski odgovor i pandan Ajfelovoj kuli u Parizu, ili Gugenhajm muzeju u Bilbau. U tom kontekstu, pored toga što svakako jeste pitanje uspostavljanja umetničkog i kulturnog identiteta, otvaranje ovakve gigantske strukture je uvek i pitanje turizma ali definitivno i pitanje moći. Katar i Abu Dabi generalno  imaju konkurentski „sve što možeš ti mogu i ja….pa i još veće“ odnos, i nije iznenađujuće da je Katar angažovao istog arhitektu za njihov muzej čije se otvaranje dogodilo samo nešto više od godinu dana nakon otvaranja Luvra u Abu Dabiju.

    https://buro247.rs/wp-content/uploads/2019/04/qatar_2_copy.jpg

    Bilo kako bilo, da je značajno značajno je. I da izgleda nestvarno, izgleda. Na više od kilometar isprepletanih galerija, muzej priča priču o tome kako je mali narod beduina i tragača za biserima, pronalaskom prirodnog gasa, za samo 50 godina postao najbogatija zemlja na svetu. Kako arhitektura jeste vazda bila i biće svedok epohe, arhitekta Jean Nouvel navodi da je ovaj legendarni trenutak za Katar ujedno i mogućnost da se on i ovekoveči i da celokupan period ispunjen promenama i mutacijama i utemeljivanje pozicije snažnog uticaja koji Katar de facto ima širom sveta, budu krunisani megastrukturom koja treba da proslavi istoriju ove mlade svetske sile.

    https://buro247.rs/wp-content/uploads/2019/04/qatar_3_copy.jpg

    Na pitanje, kakva je građevina najefikasnije oruđe u tome, njegov prvi impuls je bio da „ukopa“ celokupan kompleks duboko ispod zemlje, što verovatno i očekivano, nije naišlo na odobravanje investitora, koji je tražio nešto ne samo vidljivo, nego i daleko više od toga, pa se Nouvel okrenuo traženju inspiracije u prirodi i našao je u pustinjskoj ruži – peščani kamen nalik cvetu koji nastaje kristalizacijom minerala. Njeni oblici mogu da budu spektakularni i krajnje nepredvidivi, ona je struktura beskrajnih ukrštanja i presecanja, i stvaraju je pustinja i vreme. Sjajna paralela samom konstituisanju i prirodi Katara, i pravi izazov za arhitekte kao potpuno iracionalna struktura koja iz prirode treba da se prenese u prostor.

     

    Saznaj više:
    Povezani članci: