Pretraga

Plava haljina Marine Abramović stiže na izložbu "Čistač" u Beogradu

Tekst: Slavica Pešić


Izložba „Čistač“ je evropska retrospektiva Marine Abramović koju je od 2017. godine videla publika u Stokholmu, Humlebeku, Oslu, Bonu, Firenci i Torunu.

Producent izložbe je Moderni muzej iz Stokholma, u saradnji sa Luizijana muzejom moderne umetnosti iz Humlebeka i Bundeskunsthale iz Bona. Kustoskinje Lena Esling (Moderni muzej), Tine Kolstrup (Luizijana muzej moderne umetnosti) i Zuzane Klajne (Bundeskunsthale) napravile su izbor radova Marine Abramović koji je jezgro retrospektive i prati sve faze pedesetogodišnje karijere ove autorke. Tokom turneje po evropskim gradovima, izložbu su uređivali lokalni kustosi, neki radovi su dodavani, a radovi koji su deo nukleusa interpretirani su na različite načine.

Otvaranjem u Muzeju savremene umetnosti u Beogradu 21. septembra, izložba „Čistač“ stiže na svoju poslednju adresu. Izložba će trajati do 20. januara 2020. godine, a kustos izložbe je Dejan Sretenović.

Marina Abramović, The House with The Ocean View, performans (12 dana), Sean Kelly galerija, Njujork, 2002.
Foto: Attilio Maranzano
Uz dopuštenje Marina Abramović Archives
Marina Abramović, Stromboli III VolcanO, fotografija, Stromboli, 2002.
Foto: Paolo Canevari
Uz dopuštenje Marina Abramović Archives
Marina Abramović, Balkan Baroque II, performans (4 dana, 6 sati), XLVII Bijenale Venecija, jun 1997 © Marina Abramović
Uz dopuštenje Marina Abramović Archives
Marina Abramović, The Cleaner crno-bela fotografija, 2017.
Foto: Marco Anelli
Uz dopuštenje Marina Abramović Archives

Na pet izložbenih nivoa beogradskog muzeja biće izloženo preko 120 radova koji hronološki prikazuju karijeru Marine Abramović – od skica i slika nastalih pre i tokom studija na Likovnoj akademiji, zvučnih radova kojima Abramovićeva ulazi u svet konceptualne, nematerijalne umetnosti, zatim čuvenih „Ritmova“ i drugih solo i performansa sa partnerom Ulajem, preko „tranzitornih radova“, „Balkanskog baroka“, do performansa koji podrazumevaju aktivno učešće publike, kao što je „Umetnik je prisutan“ iz 2010. godine. Izložbu prati arhivski i dokumentarni materijal o Marininom životu i radu i ponovno izvođenje performansa koje je izvodila sama i sa Ulajem. Neke od najznačajnijih performansa koje je umetnica izvela ponovo će izvoditi mladi umetici koji najpre moraju proći kroz radionicu „Čišćenje kuće“ (Cleaning the house) na kojoj će se upoznati sa Metodom Abramović.

 

 

Ova radionica kao i Masterklas koji će Marina Abramović održati za mlade umetnike iz Srbije koji se bave performansom, jedinstvena su prilika, da se umetnica upozna sa lokalnom umetničkom scenom i da joj svojim znanjem i iskustvom doprinese. Za širu javnost, ona će održati otvoreno i besplatno predavanje 28. septembra ispred Muzeja savremene umetnosti.

 

Marina Abramovic,Waiting for An Idea,
fotografija kolor C print, 1991.
© Marina Abramović
Uz dopuštenje Marina Abramović Archives
Ulay/Marina Abramović, AAA-AAA,TV performans (15 minuta), RTB TV studio, Belgija, Lijež, februar 1978.
Ulay/Marina Abramović
Uz dopuštenje Marina Abramović Archives
Marina Abramović,Rhythm 0, performans (6 sati), Studio Morra, Napulj, 1974., Uz dopuštenje Marina Abramović Archive

 

Na izložbi će biti izloženi i rani radovi, koje beogradska publika nije imala priliku ranije da vidi. U pitanju su slike, ulja na platnu, sa temama saobraćajnih udesa i oblaka. Prvu samostalnu izložbu u Beogradu Marina je imala 1970. godine u Galeriji Doma omladine i to je upravo bila izložba slika. Nakon toga 1975. je u Salonu Muzeja savremene umetnosti predstavila seriju svojih performansa „Ritmovi“. Ova izložba u Salonu pre 44 godine ujedno je i poslednje Marinino samostalno izlaganje u Beogradu.

 

Marina Abramović, Lips of Thomas,performance (2 sata), Krinzinger galerija, Insbruk, 1975.
Uz dopuštenje Marina Abramović Archive

Performativni radovi na izložbi će biti predstavljeni kroz foto i video dokumentaciju, ponovno izvođenje, ali i scenografske prikaze.

Beogradska izložba stavlja akcenat na tzv. beogradski period Marininog rada. Saradnik na ovom segmentu izložbe je Jerko Denegri, svedok i učesnik jugoslovenske i beogradske umetničke scene sedamdesetih u trenutku kada je najzanimljivija i kada nastaje jedna generacija avangardnih autora okupljenih u SKC-u, među kojima je i Marina Abramović. To je vreme kada Abramovićeva najpre izvodi svoje prve zvučne radove, a potom i performanse.

 

Marina Abramović, Rhythm 5, performans, (90 minuta), Studentski kulturni centar, Beograd, 1974.
Foto: Nebojša Čanković
Uz dopuštenje Marina Abramović Archives

 

Dodatak beogradskoj izložbi „Čistač“ je snimak „Ritma 5“ koji je Marina izvela u dvorištu SKC-a kada je ušla u veliku zapaljenu zvezdu petokraku i legla na pod. Nakon što je posle izvesnog vremena izgubila svest udišući dim, performans je završen tako što su je dva muškarca iznela iz zvezde. „Ritam 5“ je prvi performas koji je izvela u Beogradu, u okviru Aprilskih susreta 1974. godine.

 

 

Marina Abramović, Rhythm 10, performance (1 sat), Museo d’Arte Contemporanea Villa Borghese,Rim, Italija,
1973
© Marina Abramović
Uz dopuštenje Marina Abramović Archives

Beogradska publika moći će da pogleda i video zapis performansa „Ritam 2“ koji je Marina izvela 1974. godine u Galeriji suvremene umjetnosti u Zagrebu. U ovom performansu umetnica uzima medikamente namenjene tretmanu šizofrenije i akutne katatonije, što je potom dovodi do gubitka kontrole nad sopstvenim telom i gubitka svesti. Snimak performansa pozajmljen je iz Muzeja suvremene umjetnosti u Zagrebu.

Ipak, ono što će bez premca odvući svu pažnju posetilaca u Beogradu, a dodatak je evropskoj retrospektivnoj izložbi „Čistač“ jeste grandiozan rad „Stupanje na drugu stranu“ iz 2005. godine koji je Abramovićeva izvela u okviru „Sedam lakih komada“ u Muzeju Gugenhajm u Njujorku. U ovom radu, Abramovićeva je sedam dana za redom izvodila neke od najznačajnijih performansa za istoriju umetnosti (Brus Nauman, Body Pressure (1974), Vito Acconci, Seedbed (1972), Valie Export, Action Pants: Genital Panic (1969), Gina Pane, The Conditioning (1973), Joseph Boyce, How to Explain Pictures to a Dead Hare (1965)) kao i dva svoja performansa - ponovno izvođenje Lips of Thomas (1975) i „Stupanje na drugu stranu“.

 

Foto: Slavica Pešić

 

Performans „Stupanje na drugu stranu“, poslednji koji je izvela u okviru „Sedam lakih komada“ u Muzeju savremene umetnosti biće predstavljen snimkom iz Gugenhajma, ali i instalacijom sa kraljevski plavom haljinom koju je Marina nosila tokom izvođenja. Performans je bio osmišljen posebno za tu priliku i za prostor Gugenhajma. Umetnica je sedam sati stajala na visokoj platformi obučena u dugu plavu haljinu raširenih ruku blago pomerajući torzo. Haljina je skrojena tako da pruge od različitog tekstila plave boje oponašaju spiralnu arhitekturu muzeja Gugenhajm.

 

 

U plavoj haljini i trijumfalnoj pozi ona je pozvala publiku da joj se pridruži „na drugoj strani“, da zatvori oči i da bude, zajedno sa njom „ovde i sada“.

 

 

Retrospektiva Marine Abramović u Muzeju savremene umetnosti svakako je najznačajniji kulturni događaj ove godine ne samo za Beograd nego i za čitav region.

 

Povezani članci

Buro 24/7 Izbor

Ostavite komentar