Kada savremena umetnost okupira javni prostor, ona postaje deo street art kulture, što jednu takvu instalaciju čini dostupnom i vidljivom, a svakog posmatrača – kompetentnim kritičarem. Tadashi Kawamata je japanski umetnik rođen 1953. godine u Hokkaidu, poznat po velikim instalacijama koje transformišu prostor i izgrađuju interakciju između arhitekture, urbanog okruženja i prirode.
Kawamata je sopstveni vizuelni identitet izgradio na umetničkim projektima u javnim prostorima, stvarajući privremene i trajne instalacije koje često uključuju drvenu konstrukciju i reciklirane materijale.
Art filozofija
Kawamatin opus karakteriše jedinstven pristup urbanom i prirodnom okruženju, pri čemu koristi jednostavne materijale, kao što su drvene stolice, daske od paleta i druge reciklirane materijale, kako bi stvarao složene, monumentalne instalacije. Na kreativan način rekonstruise prostor, fokusirajući se na koncept privremenosti i promene. Njegove instalacije često izgledaju kao skulpture koje se nadovezuju na postojeće građevine, mostove ili drveće, stvarajući iluziju da se te strukture spontano razvijaju iz okruženja.
Interaktivne instalacije
Jedna od ključnih karakteristika njegovih radova je interaktivnost. Kawamata često stvara prostor u kojem posetioci mogu da istražuju, hodaju ili se penju, čime njegov rad postaje fizičko iskustvo, a ne samo vizuelna umetnost. Njegove instalacije su prisutne širom sveta, od Pariza i Njujorka do Tokija, a često se prikazuju na velikim umetničkim događajima i bijenalima.
Ekološka umetnost
Rani radovi su fokusirani na izgradnju i dekonstrukciju, eksperimentišući u visoko naseljenim okruženjima sa strukturom i oblicima sastavljenim od uobičajenih materijala koji ne remete funkcionalnost, ali ih je nemoguće propustiti u masivnim instalacijama koje često slažu objekte na polusvetim i veoma javnim trgovima i prostorima. Pionir ekološke umetnosti, Kawamata je napravio veliki udar u svetu umetnosti, dokazujući da je imati viziju i reći nešto važno, daleko vrednije od sposobnosti da svojim rukama napravite nešto dopadljivo.
Gnežđenje umetnosti na fasadama
U novije vreme, Kawamata je gotovo sigurno najpoznatiji po svojim neverovatnim urbanim kućicama na drvetu. Poput ptičjih gnezda, ove strukture izgledaju haotično, nasumično, organski i deplasirano u visoko planiranom izgrađenom okruženju ili na pozadini klasičnih arhitektonskih oblika.
Tadashi Kawamata konstruiše privremene strukture specifične za lokaciju koje traže od gledalaca da ponovo procene svoje okruženje.
Baveći se idejama o domu, skloništu i društvenom kontekstu, Kawamata stvara instalacije u javnim i privatnim prostorima. Poput arhitekte, on okuplja tim za kolektivnu izgradnju radova na osnovu njegovih projektnih planova i kolaža. Sa sedištem u Tokiju i Parizu, izgradio je skromne kolibe na drveću koje se nalaze na fasadama zgrada u urbanim sredinama visokog profila, kao što su Centar Pompidu i Vandomski trg u Parizu. Njegovi in city radovi širom Evrope i Amerike uključuju Cathedrale des Chaises (2012), sklonište nalik na gnezdo izgrađeno od naslaganih stolica.
Kontekst i uticaj
Kawamatin rad ispituje granice između umetnosti i arhitekture, stvarajući jedinstvene prostore koji pozivaju na interakciju i razmišljanje o odnosima između ljudi, prostora i materijala. Njegov rad je duboko ukorenjen u filozofiji privremenosti i promene, a često izaziva gledaoce da preispitaju svoje razumevanje prostora i urbanog pejzaža.
Njegova dela privlače pažnju ne samo zbog svoje vizuelne atraktivnosti, već i zbog dubljeg simboličkog značenja koje nose u pogledu ekoloških i društvenih tema.
Foto: Instagram, Pinterest