Kao pevačica, tada manekenka Helen Folasade Adu (skraćeno Sade Adu) prvi put se popela na binu londonskog kluba The Elite Club 1982. godine, kada se pridružila bendu koji se zvao – Sade. Muzika koja je kombinovala elemente soula, jazza i popa, brzo je privukla pažnju publike, ali i producenata, pa bend potpisuje ugovor sa kućom Epic Records. Debi album, Diamond Life, Sade objavljuje 16. jula 1984. godine i za samo dve godine postaje planetarno poznat i priznat. 40 godina kasnije, pesme sa Diamond life albuma (Smooth Operator, Your Love Is King, Hang On To Your Love) podjednako su popularne kao nekad i, i dalje, zauzimaju posebno mesto u srcima publike širom sveta.
Diamond Life je savršen spoj soul, jazzy i funky tonova, uz aranžmane i glas Sade Adu, do danas prepoznatljivog po bogatom, baršunastom kontraaltu. No, glas Sade, muzički kvalitet i svevremenost, nisu jedini kvalitet ovog albuma. Iza njega se krije zanimljiv društveni fenomen tog vremena.
U vreme kad je album objavljen, Velika Britanija suočavala se sa političkim i ekonomskim previranjima, a Diamond Life prepoznat je kao utočište onih koji su želeli da pobegnu od svakodnevnih briga. Upravo taj zvuk koji kombinuje elemente soula, jazza i popa, stvorio je jedinstvenu atmosferu koja je bila suprotna svemu što se tada dešavalo u društvu. Reči Sade pružale su utehu i nadu.
O čemu zapravo govori Diamond Life
Pojava benda Sade na londonskoj new jazz sceni bila je logičan sledeći korak nakon „belog fanka“ bendova Blue Rondo a la Turk, Spandau Ballet, Funkapolitan i drugi. No Sade, tada više manekenka i modni stručnjak – ugledna éminence grise modnog časopisa The Face, izgledala je predodređeno za planetarnu slavu, iako joj to niko u muzičkim krugovima nije predviđao. Debitantski album je pokazao da je ona mnogo, mnogo više od samo lepo oblikovanog lica. Mogla je da peva, no, za razliku od većine tadašnjih soul pevačica, njen glas bio je hrapav i suzdržan, sugerišući iskustvo stečeno teškim putem – zvučala je kao Billie Holiday sa Wardour Streeta. Opet, umela je da piše pesme koje su bile soul i džez, ali i pop, funky, lake za slušanje, što je privlačilo fanove svih žanrova.
Na prvo slušanje Diamond Life može zvučati kao pozadinska muzika u restoranima ili muzika za lift, no trajna popularnost pesama Your Love Is King, Smooth Operator, Hang on to Your Love i When Am I Going to Make a Living mnogo su više od toga (ako se pitate na šta miriše poslednja pesma, miriše na teška vremena ere Margaret Tačer, iako zvuči fensi i uglađeno). Oni kojima era Margaret Tačer nije poznata, trebalo bi da znaju da su se Britanci 1983. godine suočavali sa velikom krizom – prvi mandat Margaret Tačer bio je obeležen recesijom i agresijom države prema radničkoj klasi, a do trenutka kada je osvojila drugi mandat, nezaposlenost je dostigla rekordno visok nivo.
U tom kontekstu treba posmatrati muziku benda Sade – bio je to novi glas koji je umirio nemirnu, uznemirenu generaciju. Sniman 1983. godine i objavljen naredne, Diamond Life je zapravo bio sušta suprotnost društveno-političkim okolnostima Britanije tog doba. Svih devet pesama prenosilo je poruke ljubavi i borbe kroz prelepe soul i džez pop kompozicije, sa tekstovima koji istražuju teme romantike, prijateljstva, neverstva, beskućništva, siromaštva. Smirujući ritmovi i senzualnost, izdvojili su ga od tadašnjih balada i post-disko hitova, birajući umesto toga otvorenu sofisticiranost.
Nakon što je Diamond Life skočio na 2. mesto na britanskoj listi albuma i 5. mesto na američkom Bilbordu 200, album 1985. osvaja Brit Award za najbolji britanki album i postiže četvorostruko platinasti tiraž. U godinama nakon objavljivanja, prodat je u više od 10 miliona primeraka širom sveta i postao je jedan od najprodavanijih debitantskih albuma decenije.
Iako je obeležio jedan konkretan period u istoriji muzike, Diamond Life ni danas ne gubi na značaju. Pesme su i dalje relevantne, zapravo klasičan su primer muzičkog stvaralaštva koje prevazilazi vreme i granice.
Fotografije: YouTube, Promo