
10 filmova za koje su kostime radili poznati dizajneri
Ako čitate BURO. onda pretpostavljam da vas moda i film dovoljno interesuju da sigurno znate činjenicu da je Audrey Hepburn za “Doručak kod Tifanija” obukao Hubert de Givenchy. Na kraju krajeva, printovi sa legendarnom crnom haljinom krase bezbrojne zidove, razglednice, šolje i jastučiće. Najveća vrednost ovog filma (lično mislim i jedina ali hajde da ne budem gunđalo) leži upravo u alhemijski genijalnom spoju Audrey i njene odeće. Ona i Givenchy su ukrali ceo film, čak i scene u kojima se Audrey ne pojavljuje pošto se tih scena niko ne seća. Ja bih doduše, pre okačila kadar u kom ona u narandžastom kaputu i sa maskom mačke trči niz ulicu, ali svakom svoje.
Modni kreatori koji rade kostime nisu ništa novo. Vrlo često se ispostavi da su upravo kultni trenuci ukrštanja filma i mode u vizuelne ikone pop kulture upravo rezultat rada nekog dizajnera na njemu, posebno kada je glavna ženska uloga poverena nekoj od njihovih muza. “Lepotica dana” je jedan od najmodnijih filmova ikada snimljenih, a u sebi ne sadrži nijednu referencu na modu kao takvu. Ipak lakirani crni trenč, crveni komplet koji nosi Catherine Deneuve kao i crna trapezasta haljina s belim okovratnikom - Yves Saint Laurentova varijacija na temu motiva opatice u sado-mazo izdanju kasnih šezdesetih, igraju ulogu Séverine koliko i sama Catherine (koja, veći deo filma, uopšte ne govori).
Ova dva filma ne nalaze se na listi upravo zato što sam sigurna da ih znate svi. Skrolujte za poneko iznenađenje.

"I bog stvori ženu" 1956 - Pierre Balmain
01
Ovo je film koji je katapultirao Brigitte Bardot, a režirao ga je njen tadašnji muž Roger Vadim. Ipak, vizuelno je zacementirao nešto još više od lika B.B: estetiku koju smatramo šikom francuske rivijere: apsolutno jednostavnu odeću poput košulja-haljine (raskopčane, razume se), mornarske izreze, elegantne linije i slobodan pokret. Lik mlade Juliete je simbol nesputanosti i razigrane seksualnosti, a odeća koju je za nju napravio Pierre Balmain učinila je da se ureže u kolektivnu svest.


"Barbarella" 1968 - Paco Rabanne
02
Režiser Roger Vadim je umeo da iskoristi zeitgest ali je imao i osećaj koliko je kostim presudan za film, pogotovo kada se radi o ekranizaciji stripa o mladoj ženi koja putuje kroz svemir kako bi osvojila daleku planetu (i svoju seksualnost). "Barbarella" je njegov drugi film na ovoj listi, a glavnu ulogu tumači njegova treća žena Jane Fonda. Ova vrsta naučne fantastike savršena je pozadina za kostime tadašnjeg modnog revolucionara istih načela, i Paco Rabanne se rado odazvao pozivu i napravio neke od najpoznatijih SF kostima koji se i dalje nose po Comic Conima.

"Maîtresse" 1975 - Karl Lagerfeld
03
Nakon što je već radio za Fendi ali pre nego što je preuzeo vođstvo u Chanelu - ako uopšte možete da zamislite takvo vreme, Karl Lagerfeld uradio je i kostime za ovaj film. Zaplet? Običan lopov, kog igra mladi Gerard Depardieu igrom slučaja provaljuje u kuću dominatriks dame, koju igra Bulle Ogier, i počinje da joj pomaže u "treniranju klijenata". Ako ste mislili da Lagerfeld ume da radi samo sa buržoaskim materijalima poput tvida, krzna, šljokica i tila ovaj film će vam pokazati koliko nemate pojma.


"Američki žigolo" 1980 - Giorgio Armani
04
Sećate se kako sam vam rekla da su ove sezone japiji jedina inspiracija koja vredi? Ok, svetska situacija se (malo) promenila ali suština nije. Pogledajte samo torbu koju na slici drži Lauren Hutton i recite mi da li vas podseća na nešto. A sad recite: Giorgio Armani, hvala! Njegovo dekonstruisano odelo obeležilo je celu dekadu, a u pravi mejnstrim ušlo je upravo ovim filmom. Opušteni sakoi, košulje, kaputi, sve je tu - ne tražite dalje.

"Glad" 1983 - Yves Saint Laurent
05
O kostimima koje je Yves napravio za Catherine Deneuve bi se mogla napisati knjiga, a ovaj film je skriveni dijamant. Debitanstko delo režisera Tony Scotta, film prati par vampira koje igraju Catherine i David Bowie i doktorku koja se upliće u njihovu priču (Susan Sarandon). Klubovi, noć, seks, smrt i glamur na takvom stepenu da pomalo razumemo zašto bi neko za takav život prodao dušu. Obavezno filmsko štivo.

"Pogled na ubistvo" 1985 - Azzedine Alaïa
06
Ok, ne baš za celu postavu ali kostime za Grace Jones potpisuje legendarni Azzedine Alaïa. Realno, kostimi za samog Jamesa Bonda i nisu baš tako uzbudljivi (za šta je dokaz i činjenica da je za film "Spektra" kostime za Bonda radio Tom Ford ali da to realno nije izazvalo veće uzbuđenje od najobičnijeg bilborda). Negativci - e, to je već druga priča. Grace u Alaïa koži ili u ljubičastom kombinezonu sa kapuljačom je bukvalno sve na ovom svetu.

"Peti element" 1997 - Jean Paul Gaultier
07
Legendarni kostim od traka koji nosi Mila Jovovic gotovo da može da parira Madonninom korsetu. Gaultier je potpisao sve kostime u Bessonovom filmu i to mu daje posebnu atmosferu isto koliko i scenografija. Diva Plavalaguna, stjuardese i kombinezoni od leoparda, oklop koji gotovo da čini lik Garyja Oldmana - sve to je proizvod Gaultierovog genija i Bessona koji je bio dovoljno pametan da mu da odrešene ruke.

"Io sono l'amore" 2009 - Raf Simons za Jil Sander
08
Luca Guadagnino pripada grupi režisera čija estetika je bez premca i zato se, kao i Roger Vadim, ma koliko različiti bili po mnogim osnovama, na ovoj listi nalaze dva filma obojice. Odabir za garderobu koju nosi Tilda Swinton u ulozi Ruskinje koja svoj neispunjeni život vodi kao deo bogate italijanske porodice pao je na Rafa Simonsa dok je još bio na čelu modne kuće Jil Sander. Ovo je prva saradnja fenomenalnog trijumvirata Guadagnino-Swinton-Simons. Iako je film veoma dobro poznat među znalcima, nije doživeo svetsku popularnost, a mi vam predlažemo da ga obavezno pogledate.

"Veliki Gatsby" 2013 - Miuccia Prada
09
Lude dvadesete dovedene su do maksimuma u čak četrdeset kompletnih outfita koje je Miuccia Prada dizajnirala posebno za vizuelno remek delo koje potpisuje Baz Luhrmann. Neke od njih ponela je glavna junakinja Daisy, a neke glamurozni gosti na legendarnim Gatsbyjevim zabavama - sve sa jednakim maksimalnim efektom. Šljokice, krzno i glamur ispali su savršen medijum u rukama jedne od najsposobnijih dizajnerki minimalizma, a publika je ostala oduševljena.

"Rasprskivanje" 2015 - Raf Simons za Dior
10
Druga modna kuća, isti dizajner. Garderoba koju Tilda Swinton nosi u filmu nosi Dior potpis ali jasno samo zbog toga što iza njega stoji Raf Simons. Nikada neki lik rok zvezde nije izgledao moćnije u svojoj pročišćenosti - gotovo da biste rekli da je većina tradicionalno rok elemenata na koje smo inače navikli bedni višak i jeftin kostim. Simonsu i Tildi su dovoljni beli kombinezon, bluza i suknja ili košulja-haljina da nam pokažu suštinu kulta ličnosti ali i njegovo ljudsko lice. Uz Guadagnina, razume se.
Povezani članci
Buro 24/7 Izbor