S obzirom na to koliko su ljudi zainteresovani za sve što poznate ličnosti rade, od njihove ishrane, beauty rutina do ljubavnih života, svima je prilično zanimljivo kada nam ponude neko svoje razmišljanje, i to potpuno besplatno. Jedan od tih zanimljivih fenomena su i književni klubovi koje pokreću.
Mi im se još nismo pridružili, ali vi možda jeste? Književni klubovi poznatih ličnosti postojali su na marginama već decenijama. Oprah Winfrey je osnovala svoj krajem devedesetih, Florence Welch 2012. godine, a Emma Watson je počela da sakriva knjige o intersekcionalnom feminizmu u metrou u Njujorku i Londonu 2016. godine. Reese Witherspoon je izgradila imperiju na osnovu sopstvenih književnih navika – njene male žute nalepnice odobravanja knjiga mogu se naći u svakoj knjižari, a glumica je adaptirala romane u kojima je u fokusu žens poput Daisy Jones & The Six, Little Fires Everywhere i Big Little Lies na velikom ekranu.
Reese Witherspoon, photo: @bookrecosfromcelebs
Ali u poslednje vreme, sve više manekenki, muzičara i glumaca okreće se ka vođenju svojih književnih klubova. Kaia Gerber je pokrenula svoj književni klub kao način da ostane povezana tokom karantina, a kasnije su taj primer sledile i druge poznate ličnosti.
Ovaj fenomen podseća nas još jedan trend: ,,hot girl“ knjige. Instagram je u poslednje vreme počeo da deluje kao jedan ogroman književni klub. Kendall Jenner se pojavljuje sa knjigama Chelsea Hodgson i Eve Babitz, Jill Kortleve je objavila kolaž sa odmorom u Portugalu sa knjigama Deborah Levy i Annie Lord, a Suki Waterhouse voli da se uvije u krevet sa literaturom Ottessa Moshfegh. Prema društvenim mrežama, znanje je aksesoar i ove ,,hot girls“ ga odlično nose.
Camila Cabello, photo: @bookrecosfromcelebs
Autorke ,,hot girl“ knjiga lako se prepoznaju, imaju poseban vajb. Joan Didion je neophodna, a pored nje se nalaze i Raven Leilani i Elena Ferrante, Rachel Cusk i Patti Smith, Zadie Smith i Jia Tolentino. Kritika ih je sve priznala, a izuzetne su intelektualke.
Ali jesu li svi ovi književni klubovi samo pokušaj poznatih osoba da budu relatable? Pokušaj da pokažu da su više od lepog lica? Ukoliko ste cinik, ovu situaciju možete sagledati tako. Priznaćemo, postoji nešto suštinski performativno u poziranju sa knjigom na društvenim mrežama. Želimo da nas drugi vide kao ljude koji čitaju, umesto da samo čitamo. Deljenje sadržaja koje čitamo je samo još jedan način kreiranja naših online identiteta.
Julianne Moore, photo: @bookrecosfromcelebs
Ipak, deljenje knjiga na društvenim mrežama može se okarakterisati i kao spremnost da započnemo razgovor, pokrenemo zajednicu, razmenimo ideje… Američka reperka Noname koristi svoj književni klub kako bi istakla pisce različitih boja kože, a istovremeno šalje izabrane knjige zatvorenicima širom SAD u nadi da će ih podstaći na obrazovanje. Inicijativa je do sada omogućila da više od 21.000 naslova stigne do osuđenih lica.
Književni klubovi poznatih takođe pomažu prodaji knjiga, to je očigledno. Oprah i Reese Witherspoon su nam to već pokazale. Isto možemo reći i za BookTok, koji je obnovio interesovanje za Donu Tartt i Colleen Hoover. Izdavači aktivno pokušavaju da utiču na trendove na BookToku tako što traže nezavisne autore, čime stvaraju prostor za nove glasove koji se tako mogu probiti u inače zatvorenu industriju.