Modna kreatorka Tamara Radivojević je jedna od retkih sa domaće scene koja ima jasno definisan stil i stvaralački potpis. Od samog početka bilo je jasno da se radi o devojci koja ima ideju i pravac kome stremi. Danas, petnaestak godina od njene prve kolekcije smo veliki fanovi njenog rada, koji je u međuvremenu evoluirao u kolekcije odeće koje odlikuju sjajni krojevi, modeli su na prvi pogled svedeni, a kad se upustite u proučavanje otkrivate koliko su konstrukcije zanimljive i drugačije. Ove godine Tamara se posle pauze od tri godine, koju je iskoristila da se posveti porodici i majčinstvu, vratila na modnu scenu, ali ovog puta u malo drugačijem obliku. Naime, ona sada na svakih par meseci javnosti predstavlja malu capsule kolekciju, a svaka od kolekcija podrazumeva i druženje njenih klijentkinja u butiku. Ono što je zanimljivo jeste činjenica koliko nam je Tamara nedostajala, ta jednostavna moda koja je u svojoj srži ženstvena i elegantna nam je baš falila. Posle tri prikazane kolekcije ove godine zaputili smo se u Tamarin butik i radionicu.
Ovu godinu obeležio je tvoj povratak na modnu scenu, koliko si zadovoljna postignutim?
Jako sam zadovoljna. Dosta sam razmišljala i plašila sam se kako će i da li će ljudi razumeti novi koncept. Da prodaja kolekcije traje vrlo kratak period i da zatim nastupa pauza, u kojoj radnja radi isključivo na zakazivanje. Na neki način ovakav način prezentacije bih mogla da nazovem pop-up prodajama. Razmišljala sam da li je takav način dobar za moje kreacije, jer cene pripadaju nekom gornjem srednjem standardu, da li su dve-tri nedelje prodaje dovoljne za tako nešto? Onda se ispostavilo da im to baš odgovara! Moje klijentkinje imaju između 30 i 50 godina, one su zaposlene i zauzete, i većina njih su i majke. Tako da im se taj svojevrsni koncept trunk show-a skroz uklapa u raspored. Organizovala sam se po svojim obavezama, a ispostavilo se da smo svi u sličnoj situaciji.
Prešla si sa dve veće kolekcije godišnje na mini predstavljanja modela svakih par meseci, šta misliš o real time modi i promenama koje ona donosi?
Moda je na neki način zapela u potrebi i želji da svi rade sve. Tržište je prezasićeno. Sećam se pre nekoliko godina bila sam u Converse flagship radnji u Njujorku, očekivala sam da tamo pronađem sve moguće modele njihovih patika, a u realnosti tu je bio samo jedan zid sa obućom, a ostatak ogromne radnje bio je ispunjen odećom – ko ide u Converse da bi se obukao? Alessandro Michele je za Gucci uradio nešto posebno, ali ne mogu svi to. Takođe, moda kao da je zaboravila na činjenicu da su joj potrebni jaki dizajneri, sve zavisi od dizajna. Evo primera, u Ikei sam kupila ceger koji je dizajnirao Virgil Abloh, radi se o cegeru koji ima zapreminu od 33 litara, ali samo kratke ručke zbog kojih možeš da ga nosiš samo u ruci – zašto? Uglavnom sve izgleda dobro za slikanje, ali ne i za stvaran život. Žene moraju da svakog meseca probaju sve farmerke koje postoje u Zari, jer više nije moguće pronaći par od prošle godine koji vam je odgovarao. Moda je suviše ubrzana, ko uopšte ima toliko vremena da se bavi njome?
Interesantno je da si se povukla na tri godine, a sačekalo te je isto mesto na domaćoj modnoj sceni?
Od početka karijere sam se trudila da budem jako pristuna u svojoj radnji i da imam lični kontakt sa svojim klijentima, pričali smo o tome šta ih interesuje, šta bi voleli, šta im treba… Kad sam postala mama i dalje sam pokušavala da pronađem recepturu kako da uklopim sve svoje potrebe i obaveze i funkcionišem na svim poljima. Shvatila sam da mi je potrebna pauza i za to vreme sam baš napunila baterije. Ono što je dobro jeste da se ja razvijam zajedno sa svojim mušterijama, prolazimo iste faze. Njima je nedostajala moda kakvom se ja bavim, taj neki casual chic. Manje se bavim večernjom linijom, posvetila sam se tailoringu, tu sam najjača, a toga nema puno na našem tržištu.
Koja tvoja kreacija je tvoj lični favorit?
Korset sa dežpovima iz prethodne capsule kolekcije je moj go to komad, kad god bi trebalo negde da idem. Volim i sve sakoe. U poslednje vreme često nosim i svoje kulote, to je vrsta pantalona koje ja lično do sada nisam nosila, pa mi je interesantno i novo.
Kako održavaš svežinu ideja, gde pronalaziš nove izvore inspiracije?
Najčešće eskperimentišem direktno na lutki, volim materijale, oni me inspirišu, od materijala najviše zavisi kakva će biti kreacija. Ako je na primer materijal sunđerast i krut od njega mogu da dobijem neke muške, čvrste forme, dok neki mekani materijal daje mogućnost da ga drapiraš i dobiješ neku finu, seksi haljinu. Obožavam dizajn u svakom smislu, možda i najmanje gledam šta se dešava u modi, pratim industrijski dizajn i arhitekturu, posmatram gde se svet kreće. U poslednje vreme razmišljam o dizajniranju predmeta za kuću, volela bih i da kreiram seriju koja bi bila pristupačnija za leto i more.
Dugo pratim tvoj rad i zanimljiva mi je činjenica da iako se ne vodiš trendovima tvoji modeli su uvek on point i u skladu sa aktuelnom situacijom u dizajnu?
Dizajn nekako ide u sličnom pravcu u svim njegovim segmentima, svi posmatramo šta se dešava sa teksturama i sa tehnologijom. Zadatak dizajnera jeste da ulepša, ali i poboljša život svima. Možda je to jer tražim inspiraciju za rad u širem sprektru stvari. A i dizajneri i brendovi koje volim, kao što su Comme des Garçons, Martin Margiela, Phoebe Philo su najmanje 2-3 sezone ispred u svojim razmišljanjima u odnosu na mejnstrim.
Bliži ti se poslovni jubilej, jel nam spremaš nešto?
Spremam nešto posebno kao proslavu 15 godina rada, to je trebalo da se desi ove jeseni, ali gledaću da to bude mart sledeće godine. Zbog toga preskačem decembarsku mini kolekciju. Što se tiče koncepta, to će biti izložba i iako se dotiče dizajna, neće biti klasična retrospektiva, više neki umetnički izlet. A posle toga u martu lansiraću i novu capsule kolekciju.
Šta je za tebe uspeh?
Da si ispunjen i srećan. I da radiš posao koji te ispunjava, ne samo u finansijskom smislu, već te pušta da iskažeš svoju ličnost. Ja završim dan u radionici i kad krenem kući pevušim. Poenta je da se osećaš da si samostalan i slobodan.
Šta je za tebe sreća?
Uživanje sa porodicom i prijateljima. Posao. More. Leto.