Čini se da Beograd sve više cveta u poslednje vreme, bar kada je u pitanju likovna scena, a bogme i razne alergije njegovih sugrađana. U naletu polena ili poleta, kako vam drago, nakon što je ponovo moguće u gradu zaglaviti do jutra, nižu se otvaranja izložbi, a neočekivani prostori postaju galerije. Nekada se desi da ne možete sve ni da stignete, jer se poklopi nekoliko hepeninga u nizu, pa morate da trčite sa čašom vina iz jednog kraja u drugi, kako biste zaista bili u toku. Tako se desilo i zagrevanje pred Oktobarski salon 2021., dugoočekivane manifestacije, nakon njenog odlaganja od prošle godine, gde je na izložbi pod nazivom “Sanjarenje” u okviru izložbenog prostora francuskog Kulturnog centra prikazano pet perspektivnih autora, koji su pohađali Ecole Nationale Superieure des Beaux-Arts, u Parizu, kao stipendisti francuske vlade. Jedna od njih je i Marija Šević rođena u Beogradu, 1987. godine. Izlagala je u samostalnim i grupnim izložbama, uključujući „Na Cidade Deserta“ (Brasilia, 2013), „Teško je biti u vremenu“ (Beograd, 2013), „Giorni Felici“ (Milano, 2014), „Paralelni Beč“ ( Beč, 2015), „LISTE Art Fair“ (Bazel, 2015) i mnogi drugi. Ako već niste upućeni, ona prikazuje uglavnom portrete sa skrivenim licima u besprekornom, prozračnom krajoliku, generiše različite psihološke situacije, koje svaka osoba može intimno da doživi i oživi. Kao jedna od osnivačica U10 prostora, ona vrlo uspešno koordinira izložbama i drugim umetničkim događajima. Rođen 1995. godine u Kraljevu, Aleksandar Rakezić, kao student master studija, takođe je deo ove izlagačke petorke. Među njegovim grupnim izložbama u zemlji i inostranstvu se ističu “Privatna vrednost 2” u rezidenciji ambasadora Švajcarske (2019), dve izložbe na Visokoj školi lepih umetnosti Parizu (2020) i “Inter/Akcija” u Domu omladine Beograda (2018). Pored izlagačke prakse, Rakezić je i inicijator i autor izložbe “5 iz 6”, prve studentske samoinicijativne izložba u Galeriji FLU (2019), zatim projekta “Hodanje po mesečini”, Skandinavski paviljon (2019), “Ja znam za jednu tugu sa mirisom ananasa” u galeriji U10 (2020) i kustoskog projekta “Ko ima ključ?” na Visokoj školi lepih umetnosti u Parizu (2020). Ono što je karakteristično za njegov opus je da pri procesu utvrđivanja političkih i umetničkih koncepcija življenja kombinuje snagu emocija i prijemčivost prizora iz sveta umetnosti da bi uznemirio gledaoca i podstakao ga da preispituje sve što vidi.
KOLIKO MODA UTIČE NA VAŠE ŽIVOTE?
ALEKSANDAR
Od malih nogu sam voleo da vidim nešto novo, lepo, drugačije. Mnogo pre nego što je Lejdi Gaga imala žumance žute pramenove kose, imala ih je Zlata Petrović, objekat divljenja četvorogodišnjeg Aleksandra Rakezića. Moda se temelji na estetici tako da se osećam pozvanim da istu komentarišem, konzumiram i reprodukujem. Garderoba govori o čoveku, ali ne bi trebalo da samo garderoba govori, a čovek ćuti kao zaliven. Ja sam više za varijantu ekscentrično ponašanje i sveden izgled, nego obrnuto.
MARIJA
Ne utiče.
I ZA KRAJ, ČEGA SE PLAŠITE VEZANO ZA BUDUĆNOST?
ALEKSANDAR
Haha pa zašto završavamo sa temom straha? Originalno, priznajem. Plašim se da se nismo mnogo opametili posle pandemije… Svi su bili u fazonu više cenim porodicu i to što Maxi radi do ponoći, ali mislim da smo baš brzo zaboravili sve to.
MARIJA
Ekološke katastrofe, gubitka zelenih površina, zagađenog vazduha, zagađenih reka, gubitka pitke vode.