Niste zadovoljni količnim seksualnih odnosa u poslednjih mesec dana? Neka vas to ne brine, jer sudeći po poslednjim istraživanjima: seks više nije kul, a za takav stav zaslužna je generacija Z.
Istraživanja iz celog sveta su pokazuju pad seksualne aktivnosti, kao i to da su mladi rođeni posle 1996. godine generacija koja ima primetno manje seksa nego nekoliko generacija pre. Jedno američko istraživanje je pokazalo da je između 1991. i 2017. godine broj srednjoškolaca koji su imali seksualne odnose opao sa 54% na 40%. Prošlogodišnja ABC-jeva nacionalna anketa Australia Talks otkrila je da 40% ljudi starosti od 18 do 24 godine navodi da „nikada“ nisu imali seks. Ove negativne brojke koje ilustruju odbojnost mladih prema seksu, porasle su i usled pandemije, koja im je ostvarivanje odnosa očigledno dodatno otežala. I verovatno ste za ovo sve već čuli, jer već dve godine mediji bruje o tome kako mladi nemaju odnose, različiti stručnjaci se trude da proniknu u tajne ove mistične generacije i nađu razlog, dok se neki dušebrižnici hvataju za glavu u bojazni da će seks izumreti poput nekog tiranosaurusa.
„Razlozi iza ove misterije su i dalje veoma sporni i ukoliko ih istražujete morate biti kritički nastrojeni“.
Konzervativni talas mišljenika je naravno jedva dočekao jednu ovakvu situaciju kako bi za okrivio navike mladih koje sve više iskoračuju iz zacrtanih patrijarhalnih okvira. Pa se tako sugeriše da je glavni problem to što se mladi kasnije venčavaju. Još desniji talas tvrdi da su za smanjenje seksa krive naracno – feministkinje i borba za rodnu ravnopravnost koja je dovela do toga da mladići budu zbunjeni konceptom pristanka. Postoje tvrdnje i da su sve dostupnija pornografija i aplikacije za upoznavenje doprinele nekom nejasnom kolapsu karaktera, što znači da više nemamo snage da se upustimo „uživo“ u interakcije i pristupimo seksu poput ranijih, živahnijih generacija.
Sve su ove ideje prilično samoučitavajuće i sa nekom skrivenom misijom. Međutim, enka istraživanja su dala argumente o kojima nije loše promisliti. Jedna od tkavih je na primer stambeno pitanje mladih. Sigurno je teže imati redovne odnose kada živite kod roditelja, a ni život sa cimerima nije baš pogodan ekosistem za erupciju zadovoljstava.
„Mladi u Srbiji, na primer, od 25 do 34 godine žive sa roditeljima u 59 odsto slučajeva, pokazuju podaci Eurostata iz 2018. godine“.
Napuštanje porodičnog doma često je prouzrokovano različitim faktorima, kao što su emotivni status ili školovanje, stepen finansijske (ne)zavisnosti, stanje tržišta rada, pristupačnost zakupljivanja životnog prostora, ali i osobenosti svake kulture individualno. Generalno, mladi ljudi su danas siromašniji, anksiozniji i depresivniji od onih pre njih. Ne mogu sebi priuštiti toliko izlazaka, barovi su mnogo skuplji nego pre. Ni ove razloge ne treba uzimati zdravo za gotovo, jer treba imati u vidu da bilo koja anketa ili istraživanje da je u pitanju, odgovori koji se daju o seksualnim navikama vrlo često nisu iskreni, mahom su cenzurisani i predstavljaju delić onoga što zaista mislimo ili osećamo.
Međutim, svi ovi podaci nisu sprečili da Gen Z razmišlja o seksu, smišlja estetike i nove tehnike, kakva je na primer „karezza“. Na italijanskom ova reč znači „maženje“, a sama tehnika daje prednost dodiru, povezanosti i intimnosti, a ne samo orgazmu. U stvari, tokom karezze, partneri namerno odlažu orgazam kako bi sačuvali svoju energiju i fokusirali se na svoju emocionalnu vezu. Kako navode, ova metoda bi mogla biti posebno korisna za ljude u dugotrajnim vezama koji su se možda navikli na određenu vrstu seksa.
Sve u svemu, trebalo bi da ugasimo alarme koji vrište u strahu da će seks izumreti i mi svi sa njim.
„Možda mlađe generacije jednostavno imaju promišljeniji, pragmatičniji i revolucionarniji pristup seksu?“
Poznato je da su pripadnici Gen Z generacije skocentrisani na sebe, pa samim tim, izgleda su skloniji dugoročnim vezama jer su više introspektivni u vezi sa vrstom odnosa u kojima žele da budu.
„Oni su hiperfokusirani na sebe“, kaže Julie Arbit, koja je učestvovala u sprovođenju istraživanja ove generacije ispred VICE Media. „To nije zato što su sebični. Oni znaju da su odgovorni za svoj uspeh i sreću, i znaju da moraju bda budu u stanju da se brinu o sebi pre nego što mogu da se brinu o drugima.”