BURO. razgovor: upoznajte Lejlu Dautović Čaić uspešnu poslovnu ženu

    11.09.2019.
    RECOMMENDED

    https://buro247.rs/wp-content/uploads/2019/09/lejla_cover_update.jpg

    Priča sa direktorkom marketinga strateškog poslovnog područja kafa Atlantic Grupe

    Priča o kafi je kompleksna, zanimljiva i apsolutno fascinatna i ako nas pitate mogli bismo danima da slušamo o putevima tog napitka, načinima pripreme i razlikama u ukusima. A da sada ni ne počinjemo o svim tim pričama uz kafu. Zato smo seli sa Lejlom Dautović Čaić, direktorkom marketinga strateškog poslovnog područja kafa Atlantic Grupe. Ova kompanija je lider na tržištu, a Lejlin karijerni put je i više nego interesantan, završila je matematičku gimnaziju, zatim diplomirala farmaciju, a onda završila u industriji marketinga čija dinamika joj savršeno odgovara. Seli smo na kafu sa ovom inspirativnom ženom u prostoru Soba 23 i uživali u razgovoru o karijeri, životu i inspiraciji.

    Šta bi pisalo u vašoj knjizi uspeha?

     

    Nisam sigurna da li postoji dovoljno oprobanih recepata za uspeh da bi se napisala cela knjiga – ali ako je zamislimo, u mojoj bi sigurno najvažnija bila posveta na prvoj strani, pa tek onda sam sadržaj. Posveta je u knjigama neka vrsta odavanja počasti ljudima koji su to štivo inspirisali – a u ovom slučaju, posveta bi bila izjava zahvalnosti ljudima koji me podržavaju u svim poduhvatima i promenama koje sam u životu sprovodila. Uz njih je sve mnogo lakše, lepše i zabavnije, pa čak i ako se ne ide po šablonima.

     

    Šta je bio vaš dream job dok ste bili devojčica?

     

    Moj tata, deda i rođak su bili elektroinženjeri, pa sam ja kao mala, inspirisana njima, želela da postanem isto, naročito jer se tada mali broj žena bavio ovom oblašću. Pretpostavljam da me je ta želja delimično usmerila ka matematičkoj gimnaziji, ali sam tamo shvatila da malo više volim hemiju od matematike – posebno me je, i tada i sad, zanimala kozmetika. Zato sam na kraju i upisala studije farmacije. Iako su me poslovne vode odvele u drugačijem smeru, i dalje mislim da je baš kul biti elektroinženjerka.

     

    Da li ste na neki način zapravo na mestu gde ste želeli da budete?

     

    Sigurna sam da jesam. Moj životni put nije bio linearan i uvek isto usmeren – uostalom, ničiji nije – ali imam tu sreću da radim posao koji volim, i da stvarno i u potpunosti uživam u svakom njegovom aspektu. Naročito mi je važna dinamika i kreativnost koje ovaj posao pruža – nekim ljudima, među kojima se i sama nalazim, marketing je potpuno u skladu sa temperamentom. Osim toga, na poslu sam okružena velikim brojem dragih ljudi, koji radne dane čine još zanimljivijim.

     

    Završili ste farmaciju, a danas ste uspešna žena u marketingu korporacije. Da li vam farmacija nedostaje? Ili kroz bavljenje i proučavanje kompleksnog sveta kafe zapravo zadovoljavate i taj deo ličnosti?

     

    Farmacija mi je bila izuzetno zanimljiva dok sam studirala, a i dan danas su mi hemijski procesi fascinantni. Na početku karijere sam se bavila istraživanjem i razvojem, ali sam se ubrzo okrenula marketingu jer me je privukla njegova dinamika.

     

     

    Marketing predstavlja kombinaciju koja meni savršeno odgovara: polje se stalno menja, uvek se uvode inovacije kako bi se proizvodi poboljšavali, a odnos sa kupcima se unapređuje. Morate da vodite računa o velikom broju faktora, da budete kreativni i praktični, brzi ali odgovorni. Farmacija me je naučila da radim na jednom delu osobina koje su mi potrebne za ovaj posao i na tome sam neizmerno zahvalna, ali nikad nisam zažalila što sam svoj profesionalni razvoj posvetila marketingu, posebno poslovnom području kafa u Atlantic Grupi.

     

    Život vas je vodio od Banja Luke, preko Zagreba, do Beograda. Da li vam to predstavlja prednost u poslu? Koliko se navike, kad je u pitanju kafa, razlikuju u regiji?

     

    Kafa je kategorija koja se prilagođava lokalnim ukusima – mi, na primer, portfolio različitih brendova prilagođavamo ukusu potrošača na određenom tržištu, kako bismo im što više izašli u susret i zadovoljili sve njihove potrebe.

     

     

    Istina je da sam imala tu sreću da boravim u više gradova u regionu i da se potpuno upoznam sa svakom sredinom živeći u njoj. Međutim, došla sam do sličnih zaključaka. Jedno je sigurno – ljudi u našem regionu imaju posebnu vezu s kafom. Kod nas je ispijanje kafe postalo nešto mnogo više od navike – ono se može nazvati i ritualom, bez kojeg mnogi ne mogu ni da zamisle dan. Sa njom se dan počinje, uz nju se vode mnogi bitni, ali i sasvim obični razgovori, dogovaraju poslovi… Nekako, kafa je postala zaista neizostavan element okupljanja bilo koje vrste.

     

     

    Kako možemo da vidimo, a što potvrđuju i istraživanja u regionu, a naročito u Srbiji i Bosni i Hercegovini, i dalje je neprikosnovena sveže mlevena kafa. U njoj potrošači uživaju zbog jakog ukusa, prijatnog mirisa, obilne pene i prepoznatljive arome. U Hrvatskoj i Sloveniji preferiraju kafu sa mlekom. Posebno su specifični Crnogorci koji, na primer, vole jako prženu kafu.

     


    Inovativni proizvod Grand Black’n’Easy je upravo ove godine postigao rekordne rezultate. Možete li nam reći nešto više o procesu rada na tako važnim projektima, koji ozbiljno menjaju stanje na tržištu?

     

    U savremenim uslovima na tržištu, bez obzira na industriju u kojoj radite, od ogromne važnosti je prihvatiti kulturu inovacija, posebno ukoliko ste lider na tržištu. Od vas se jednostavno očekuje da postavljate nove standarde i pokrećete trendove. Ovaj proces zahteva mnogo rada, mnogo kreativnosti i najviše hrabrosti – međutim, pravi potezi se zaista isplate.

     

     

    Tako je još 2015. godine iz naše laboratorije izašla Grand Black’n’Easy – prava turska kafa za one koji uživaju u jedinstvenom ukusu kafe pripremljene za samo jedan minut. Ova inovacija je vođena potrebama naših kupaca, u kombinaciji s dubokim razumevanjem tehnološkog napretka. Istražili smo šta mladi potrošači žele i ponudili im upravo to – vrhunsku kafu poznatog i voljenog ukusa, čija priprema je prilagođena brzom načinu života.

     

    S jedne strane jeste potreba za brzim instant napitkom sa kojim trčimo kroz grad, s druge strane je slow living koncept koji podrazumeva beskompromisnih pola sata za uživanje u kafi i sopstvenim mislima. Gde ste vi na toj skali?

     

    Oba kraja skale zadovoljavaju različite potrebe koje imamo u određenim periodima dana. Ukoliko sam u žurbi između dva sastanka, šoljica dobre espreso kafe zadovoljiće moje potrebe za dodatnom energijom i neće mi oduzeti previše vremena. To je posebna vrsta želje za „kratkom“ kafom. Sa druge strane, uživanje u popodnevnoj dozi sveže mlevene kafe mi pruža veliko zadovoljstvo. I sami znate koliko toga može biti skriveno u jednoj šolji kafe – to može biti momenat koji uzimate samo za sebe, poput meditacije, ali i savršen dodatak prijatnom razgovoru sa dragim ljudima. Toga ne bih mogla da se odreknem i mislim da takav koncept nema alternativu jer uključuje i druge aspekte koji prate uživanje u kafi.

     

    Koji je najbolji savet koji ste do sada primili i rado ga ponavljate?

     

    Rado saslušam savete i veoma cenim dobru nameru koja se iza njih krije, ali ih retko kada u potpunosti prihvatam, jer sam kroz život naučila da nikada ne možemo potpuno razumeti motivacije i želje iza nečije odluke i samim tim ne možemo da vidimo situaciju onako kako je vidi osoba koja tu odluku donosi. Ako bih ipak morala da izdvojim jedan koji sam od drage osobe primila baš u pravom trenutku onda je to da je najvažnije osluškivati svoje potrebe i razumeti i poštovati sopstvena osećanja. Odluke koje su donete svesno i iz ljubavi, bilo profesionalne bilo lične, uvek su najbolje.