Pretraga

O kretanju, ostajanju i tačkama stabilnosti: Intervju sa kustoskinjama izložbe “Staying here with you - moving”

O kretanju, ostajanju i tačkama stabilnosti: Intervju sa kustoskinjama izložbe “Staying here with you - moving”

Tekst: BURO.


 

Pitanje pomeranja i pokretljivosti su verovatno jedna od osnovnih u ljudskoj prirodi i potrebi, ali i ona koja su posebno aktuelna poslednjih nekoliko godina u kontekstu savremenih migrantskih kriza, i celokupne društvene pokretljivosti. Izložba “STAYING HERE WITH YOU – moving”, koja se otvara 10. oktobra u zgradi Bioskopa Balkan, koji je prvi put preuređen za potrebe izložbe, i izlagački funckionalan od minus nivoa do potkrovlja, preispituje samo značenje pojmova premeštanja, kretanja i ostajanja.
Izlagaće Ana Adamović, Mario Batković, Mitesh Dixit, Elina Duni, Yan Duyvendak, Jan Eugster, Ivan Grubanov, Samuel Herzog, Dejan Klincov, Muda Mathis, Sus Zwick and Fränzi Madörin, Dieter Meier, Alexandra Meyer, Radenko Milak, Branko Milisković, Milica Rakić, Christoph Rütimann, Katja Schenker, Nataša Šešić, Andrea Štaka, Mladen Stilinović, Olivier Suter, Dragan Zdravković, a o tome koliko je potrebno hrabrosti i za pokretanje i za ostajanje, i samoj ideji izložbe razgovarali smo sa kustoskinjama Ksenijom Samardžijom i Esther Marijom Jungo.

 

Dieter Meier
Dejan Klincov

 

“STAYING HERE WITH YOU - moving” je naslov izložbe koja se otvara u četvrtak, u bioskopu Balkan. Možete li da nas “prošetate” kroz ideju, koncept, selekciju umetnika…

Ksenija Samardžija

Izložba “STAYING HERE WITH YOU-moving se priprema i realizuje već gotovo dve godine. Inicirana je performansima Katje Schenker i Ivana Grubanova u Rezidenciji ambasade Švajcarske, decembra 2017. godine. Od tada se razvila u postavku sa preko 20 umetnika i sa pratećim programima koji uključuju koncerte, predavanja, otvorene razgovore u kojim učestvuju Zorica Tomić, Muharem Bazdulj, Damir Skenderović, Ansambl Studio 6 u ambijentu koji je zamišljen kao dnevni boravak u kome svako od posetilaca može da boravi i svakodnevno uz kafu ili čaj prati dešavanja, čita dostupne knjige i kataloge na policama. Bioskop Balkan i Fondacija Saša Marčeta omogućili su da se izložba realizuje u uslovima koje smo Esther i ja mogle samo da zamišljamo na početku saradnje. Obezbeđena je kompletna infrastruktura, timovi saradnika i realizovana produkcija radova. Jako smo ponosni i zahvalni, što smo uspeli da izađemo iz uobičajenih okolnosti i da obezbedimo produkciju, honorare i ispoštujemo sve zahteve učesnika.
Izbor umetnika je bio spontan. Polako i vremenom se formirao kroz nameru da predstavimo autentične, “granične” umetnike, one autore koji se bave pojavama i fenomenima koji potiču iz ličnih uverenja i vrednosti. Među nama su komunisti, feministkinje, anarhisti... Ta vrsta stabilnosti i izražene individualnosti u vremenima i uslovima koji zahtevaju prilagođavanje, svrstavanje i grupisanje, čini ovaj izbor autentičnim i neopterećenim prethodnim iskustvima.

 

Esther Maria Jungo

Vekovima unazad ljudi se kreću, kao i različite kulture kroz kulturni pejzaž - i mi smo takvi i naši preci su bili i krećemo se i migriramo učeći iz tog iskustva. Pre oko 10.000 godina, ljudi su odlučili da ostanu, nasele se i obrađuju zemlju. Da li je to bio početak formiranja identiteta, plemena, nacija, imovine (i odbrane istog)? Šta znače identitet, pripadnost, i koje su razlike s obzirom na to da smo svi ljudi na istoj planeti koju treba da tretiramo na isti, dobar, način?
Performativna umetnost, akcije, procesi mogu da odgovore na ova pitanja: šta i ko je subjekat i šta je njegova ili njena pozicija i koje su naše mogućnosti u društvu. Srpska umetnost, kao i švajcarska, ima priličnu tradiciju u umetnosti performansa, od kraja 60-ih (kao što se može videti i u retrospektivnoj izložbi Marine Abramović).

 

 

Naša izložba je spoj različitih generacija, koje preispituju društvo, naše pomeranje i ostanak, uslove, i neophodonost sarađivanja - ostati da bismo naučili da razumemo jedni druge, da živimo zajedno, i kretati se se da bismo pokretali naš duh i telo kroz prostor, prenosili kulturu i druge ideje i otkrića.
Želimo da ispunimo prostor bioskopa Balkan, svakodnevnim životom, ne samo umetnicima nego i prolaznicima, posetiocima, svima, da bismo preispitali zajednički život. Izbor umetnika je išao prema tom sistemu što sam birala po jednog reprezentativnog umetnika performansa, iz svake generacije. “Od Meiera do Mayer”, od Dietera Meiera (rođen 1945. godine) kao pionira performativne umetnosti, do Alexandre Meyer (rođena 1984. godine). Birala sam i umetnike koji potiču sa Balkana, kao što su Andrea Staka, uspešna režiserka koja živi i radi u Švajcarskoj, sjajan muzičar Mario Batković, ili Elina Duni. Tokom pratećeg programa izložbe, diskutovaće se o “kretanju” u raznim sferama kulture i iskorenjenim identitetima. Na ova preispitivanja se dobro osvrnula Andrea Staka, kada je osvojila Zlatnog leoparda na filmskom festivalu Locarno: “Švajcarci su rekli da je pobednica Švajcarkinja, Bosanci Bosanka, Hrvati Hrvatica. To je sve u neku ruku tačno, ja nosim sve te kulture u sebi. Postojali su trenuci kada sam želela da odlučim koji je moj identitet, kada sam u školi bila Jugoslovenka. Ali se i Švajcarska promenila od tada. Šta znači biti Švajcarac? Danas, možeš biti Švajcarac i sa nekoliko kultura u sebi, i to mi je izuzetno lepo. Što više znaš, život je bogatiji, nije uvek lako, nekada ima dana kada poželim da mogu da kažem “iz tog sam grada”, “iz te države”, “cela moja porodica živi tu i ja sa njima” i tačka. Ali je pravo bogatsvo komunicirati na tri jezika za tri različita naroda.”

 

Dragan Zdravković
Milica Rakić

 

Prema vašem mišljenju, da li je teže otići ili ostati? Šta bi bile glavne pokretačke sile u oba slučaja?

Ksenija Samardžija

Nikada nije jednostavno otići, uvek nešto ostavljate, napuštate. Prošlost, uspomene, ljudi, iskustva - stoje naspram neke nove realnosti i uvek se pojavljuju poput duhova. Fenomen odlasaka - postao je danas i neka vrste pretnje, društvene i socijalne ugroženosti. Ostati nekada znači preuzimati odgovornost, biti u prinudi ili izložen neprijatnosima, ostajanje se čini kao odricanje od mogućeg drugog i drugačijeg. Svi imamo sopstvene narative i uverenja i ovde smo upućeni da ih prepoznajemo, da se otvaramo prema drugima i drugačijem, što se upravo i dešava u ovom magičnom prostoru Bioskopa Balkan.

 

Esther Maria Jungo

Lično, ja sam pasionirana “lutalica” kojoj je neophodno da se kreće,i uverena sam da ljudi nose taj gen u sebi od početka postojanja. Argumentujem to sa antropološke tačke gledišta, i mislim da je ljudima i danas neophodno da se kreću, ali ih i ostajanje privlači. Imamo dve sile u nama.

 

Les Reines Prochaines
Elina Duni

 

Nikada nije zahvalno pitati kustosa koji mu je “omiljeni rad”, tako da ćemo to preskočiti, ali da li postoji neki rad na izložbi na koji ste posebno ponosni? Bilo zbog novog pravca kojim je umetnik krenuo, ili izazovne produkcije… Nešto što nikako ne bi trebalo propustiti?

Ksenija Samardžija

Bilo je zadovoljstvo sarađivati sa Esther Jungo, i zahvaljujući beskrajnoj radoznalosti i posvećenosti danas možemo videti radove, Ditera Meiera, Les Reines Prochaines uz Mladena Stilinovića, Dejana Klincova, Milicu Rakić, Anu Adamović. Postavka je izgradila unutrašnje veze i odnose među radovima koji sada deluju kao najlogičnije i harmonično sagledavanje, a zapravo su vođeni idejom različitosti i kontrasta koji su u međvremenu nestajali.

 

 

Bilo je i izazova u produkciji radova, prolazili smo kroz proces izrade VR rada Dragana Zdravkovića, neonskog ispisa sa Milicom Rakić, izrade monumentalne makete koja naznačava teritorije Srbije i Švajcarske, instalacije Dejana Klincova, rada Radenka Milaka u do sada nekorišćenom tavanskom prostoru BB.

 

Esther Maria Jungo

Volim ih sve – ali ipak moram reći: Dieter Meier. On je jednostavno fantastičan (kao i ostali naravno). Ako treba da odgovorim i za srpske umetnike, išla bih sličnim putem: Mladen Stilinovic!

 

Mladen Stilinović

 

Koji su sledeći koraci? I vaši profesionalno, sledeće izložbe i saradnje, i za samu izložbu “STAYING HERE WITH YOU– moving”? Da li je planirano da se “pomera” negde nakon Beograda?

Ksenija Samardžija

Planiramo zimski program u Bioskopu Balkan i ugovaramo postavke i događaje za iduću godinu. Namera nam je da izložba STAYING HERE WITH YOU– moving” bude realizovana i u Švajcarskoj.

 

Esther Maria Jungo

Vrlo lepo što ste me to pitali. Sada nisam imala vremena da razmišljam o daljim “pomeranjima” zato što sam bila veoma involvirana u ovaj projekat. Radim na projektu u mom rodnom gradu Fribourgu, gde ću sledećeg leta realizovati pitanje konfrontacije prirode i kulture u cilju dinamizacije zapostavljenih urbanih celina: WE ARE NATURE & NATURE IS CULTURE.

 

Povezani članci

Buro 24/7 Izbor

Ostavite komentar