Pretraga

Uspešne poslovne žene govore za BURO. kako trenutno vode svoje timove, III deo

Uspešne poslovne žene govore za BURO. kako trenutno vode svoje timove, III deo

Tekst: BURO.


Globalna situacija nije laka ni za koga, a posebno za one koji nemaju mogućnost da stvari jednostavno pauziraju i prepuste se dokolici dok se sve ne sredi. Zato smo razgovarali sa uspešnim ženama iz različitih oblasti pošto su upravo one te koje vode velike timove i moraju da ostanu na visini zadataka bez obzira na okolnosti. Na njima su bile najteže odluke i zaista nam jesu inspiracija u svim, a naročito u ovim uslovima. Iz tog razloga smo započeli mali serijal kroz koji će nam najuspešnije među nama iz prve ruke otkriti kako sve postižu, koji su njihovi saveti za dobro poslovanje i ništa manje bitno - kako posle stresnog dana pune svoje baterije. Pažljivo čitajte i podvucite najbitnije.

Uspešne poslovne žene govore za BURO. kako trenutno vode svoje timove, III deo (фото 1)
Uspešne poslovne žene govore za BURO. kako trenutno vode svoje timove, III deo (фото 2)

Kako ste danas?


Danas je subota, 25. april, ja sam odlično, hvala na pitanju.

Kako ste organizovali svoj tim u ovoj situaciji, da li uspevate da nastavite rad na projektima koje ste započeli?


Najveći deo naših ljudi sada radi od kuće. Veoma brzo smo se navikli na Microsoft Teams (i u nekim prilikama Zoom): sastančimo, dogovaramo se, radimo. Takođe, jedni drugima za vreme sastanaka vidimo decu, kućne ljubimce, police sa knjigama, terase, kuhinje. Složili smo se da je ovo osvežavajuća promena u našim sastancima i čini mi se da osećam neku novu energiju kojom pristupamo starim i novim projektima.

Da li je istina da se za vreme krize pokazuje pravo liderstvo i kako najbolje voditi tim u ovom trenutku?


Stara je izreka da mirno more ne pravi mornara. I istinita. Sada više nego ikada liderstvo dolazi do izražaja. Kriza je ta koja pokazuje kako ste do sada radili, kako ste birali i motivisali svoje saradnike, kakav ste sistem postavili. Rekla bih da je ova specifična kriza u neku ruku i izazovnija, jer motivišete, inspirišete i vodite ljude koji vam nisu fizički blizu i koji se u velikom broju slučajeva ne osećaju sasvim bezbedno i komforno.

Šta je najvažnija stvar koju govorite svom timu?


Stihove pesme Hladnog piva: "I ovo ce proći" :-). Našli smo se u potpuno nepoznatoj situaciji. U situaciji u kojoj je istovremeno direktno napadnut i ljudski život i ekonomija. Zato je najvažnije da budemo mirni, da ne paničimo, da sagledavamo okolnosti hladne glave, da koristimo samo tačne informacije iz proverenih izvora i da ne srljamo u pogrešne zaključke i brzoplete akcije. Da se smirimo i da onda dobro razmislimo šta je to što možemo da uradimo da unapredimo svoje poslovanje u ovom trenutku.

Kako vidite budućnost vaše industrije i poslovanja?


Delta Holding posluje u nekoliko veoma različitih industrija: agraru i proizvodnji hrane, logistici i distribuciji, nekretninama. Svaka od ovih industrija (pa čak i delovi u pojedinim od njih) različito su pogođeni i moraju se navikavati na različite verzije budućnosti koja nas čeka. Pitanje je u kom smeru će u skorijoj budućnosti ići turizam, a u kom logistika i proizvodnja hrane, na primer. Naš je zadatak da ispitamo sve scenarije i da se pripremimo tako da iz svakog od njih izvučemo maksimum. Što se tiče kompanije u celini, sigurna sam da će iz ove krize, kao i iz svih prethodnih, izaći jača, pametnija i sposobnija.

Šta je prvo što ćete uraditi kada sve ovo prođe?


Sesti sa svojim saradnicima i pogledati se bez ekrana. Ispričati se o tome kako nam je bilo da vikende provodimo na terasama, šta smo kuvali, čitali i gledali, kako smo se osećali. A onda prionuti na posao.

Da li sada uživate u nečemu za šta ranije niste imali vremena?


O, da. Najpre uživam u tome što ne pakujem kofer svake nedelje. Uživam u vremenu u kome je cela porodica na okupu, uživam u tome da zajedno spremamo hranu, gledamo serije i filmove, čitam knjige koje su me predugo čekale jer su bile preteške da se nose u avion.

Beauty proizvod koji vam je postao nezaobilazan tokom kućnog karantina?


Maske za lice koje sam donela sa svog poslednjeg putovanja, iz Japana. Iz karantina izlazim lepa i mlada :-)

Knjiga koju čitate ovih dana?


"Putopisni dnevnici" Miće Popovića.

„Mala stvar“ koja vam pruža utehu tokom ovog perioda?


Ne bih rekla da sam u stanju u kome mi je potrebna uteha. Neka umesto utehe to bude radost koju mi pruža svakodnevna partija stonog tenisa sa mojim sinovima.

Uspešne poslovne žene govore za BURO. kako trenutno vode svoje timove, III deo (фото 3)
Uspešne poslovne žene govore za BURO. kako trenutno vode svoje timove, III deo (фото 4)

Kako ste danas?


Baš dobro. Ako izuzmemo onaj prvi period prilagođavanja na nove okolnosti koji je obeležila najviše briga o bližnjima, sve ostalo je došlo na svoje mesto vrlo brzo.

Kako ste organizovali svoj tim u ovoj situaciji, da li uspevate da nastavite rad na projektima koje ste započeli?


Nikada nismo bili agilniji, proaktivniji i uigraniji. Bez obzira što se to od nas koji radimo u komunikacijskoj industriji očekuje, ovo su bile vanredne okolnosti, a ponovo smo uspeli. Pokrenuli smo nove projekte, nove kanale komunikacije, neke ranije ideje sprovodimo u novoj formi. Okrenuti smo strateškim promišljanjima o daljem toku poslovanja i komunikacije naših partnera. Nemam osećaj da je bilo šta stalo, naprotiv, osećam novi priliv energije.

Da li je istina da se za vreme krize pokazuje pravo liderstvo i kako najbolje voditi tim u ovom trenutku?


U vreme krize smo ogoljeni pred sobom i pred drugima. Ako smo i pre krize imali definisan etos i vrednosti i pridržavali ih se, sada se to samo jasnije videlo i sigurna sam da su bili nagrađeni oni koji su imali takav iskren pristup.

Šta je najvažnija stvar koju govorite svom timu?


Pitam ih za zdravlje, kako se osećaju, kako su njihovi najbliži. Ovo je vreme za tople reči, empatiju i razumevanje.

Kako vidite budućnost vaše industrije i poslovanja?


Brendovima je u ovim situacijama potreban iskusan i kredibilan partner. I ako ćemo suditi po obimu posla koji mi imamo ovih dana, komunikacijska i industrija oglašavanja neće stati kao možda druge industrije. Istovremeno, ako je nešto potvrdilo da je ovaj svet nepredvidivo mesto, to je ova kriza. Znam za sigurno je da će veća okrenutost zajednici biti must, dakle puno drugačijeg CSR-a od ovog koji smo viđali, kroz komunikaciju brendova koja će počivati na iskrenim delima i zainteresovanošću za širi društveni kontekst.

Šta je prvo što ćete uraditi kada sve ovo prođe?


Reći ću „hvala“ na ovom neobičnom i dragocenom iskustvu koje sam nenadano dobila.

Da li sada uživate u nečemu za šta ranije niste imali vremena?


Uživam u sebi i uživam u svemu, najviše u dužim i mirnijim jutrima, u tišini, u spremanju hrane i beauty rutinama.

Beauty proizvod koji vam je postao nezaobilazan tokom kućnog karantina?


Uvrstila sam face jogu i masažu lica u dnevnu rutinu, kao i samomasažu tela. Sada kada imam malo više vremena, kosu stalno pakujem i to u „Kama ayurveda“ ulje.

Knjiga koju čitate ovih dana?


"Heroj sa hiljadu lica" - Joseph Campbell.

„Mala stvar“ koja vam pruža utehu tokom ovog perioda?


Prstohvat kardamona.

Uspešne poslovne žene govore za BURO. kako trenutno vode svoje timove, III deo (фото 5)
Uspešne poslovne žene govore za BURO. kako trenutno vode svoje timove, III deo (фото 6)

Kako ste danas?


Dosta dobro.

Kako ste organizovali svoj tim u ovoj situaciji, da li uspevate da nastavite rad na projektima koje ste započeli?


Prilagodili smo se. Nakon par dana od proglašenja vanrednog stanja organizovali smo online sastanke, odlučili šta su prioriteti, koji projekti moraju da se odlože jer u ovakvoj situaciji gube smisao, a koji moraju da se nastave u prilagođenom obliku i obimu. U isto vreme ova situacija je bila i podsticaj da dovršimo neke projekte koje smo do sad iz raznih razloga odlagali, kao sto je online prodaja.

Da li je istina da se za vreme krize pokazuje pravo liderstvo i kako najbolje voditi tim u ovom trenutku?


Biti lider je svakako najizazovnije u vreme krize, ali mislim da ne postoji najbolji i univerzalan put. Postaviti prioritete, reagovati pravovremeno ali ne ishitreno, napraviti strategiju i obratiti se glavnim ciljnim grupama. Prilagoditi se.

Šta je najvažnija stvar koju govorite svom timu?


I ovo ce proći. Bili smo svedoci raznih kriza i teških vremena, pripadam generaciji koja je videla i rat i bombardovanje i ekonomsku krizu. Kao sve to, i ovo će proći. I zaista, u ovom momentu usudila bih se da kažem - nazire se poboljšanje. Stvari će doći na svoje, samo je potrebno strpljenje i vreme.

Kako vidite budućnost vaše industrije i poslovanja?


Nemam konkretan odgovor i mislim da to niko trenutno ne može prognozirati. Svi pričaju o promeni…. Da će se promeniti način poslovanja, model proizvodnje, potrošačke navike… Ja tu promenu vidim kao pozitivnu, ne nužno u samom početku, ali vremenom sigurno kao neku vrstu optimizacije poslovanja.

Šta je prvo što ćete uraditi kada sve ovo prođe?


Kad opasnost zaista prođe, zagrliću svoje najmilije koje nisam zagrlila preko mesec dana, a čini se godinama. I težiću jednostavnijem i opuštenijem životu, jer mislim da smo svi shvatili koliko jednostavnost može da bude lepa.

Da li sada uživate u nečemu za šta ranije niste imali vremena?


Da, uživam u tome što sam sa porodicom, što smo nas četvoro upućeni samo jedni na druge i da nam je tako lepo. Ovo vreme doživljavam kao poklonjeno. Ne sećam se kad sam pre koronavirusa stizala da se zaista igram sa decom.

Beauty proizvod koji vam je postao nezaobilazan tokom kućnog karantina?


Krema za ruke. Bukvalno bilo koja.

Knjiga koju čitate ovih dana?


“Sitnice” - Mila Tanasijević Mihajlović.

„Mala stvar“ koja vam pruža utehu tokom ovog perioda?


Ispijanje popodnevne kafe na terasi na prolećnom suncu.

Uspešne poslovne žene govore za BURO. kako trenutno vode svoje timove, III deo (фото 7)
Uspešne poslovne žene govore za BURO. kako trenutno vode svoje timove, III deo (фото 8)

Kako ste danas?


Hvala na pitanju! Danas sam, zapravo, veoma dobro. Dan je bio sunčan i prelep, a ja sam ugrabila satak šetnje pored reke. Kada mora, čovek je zadovoljan i malim stvarima.

Kako ste organizovali svoj tim u ovoj situaciji, da li uspevate da nastavite rad na projektima koje ste započeli?


Industrija komunikacija i advertajzinga umnogome dozvoljava rad na daljinu, pa smo rad agencije vrlo rano tokom krize organizovali u work from home mode-u. Neke od oblasti u kojima radimo, poput organizacije događaja, a donekle i advertajzinga, bilo je potrebno prilagoditi novonastalim merama, ali smo neke od kolega iz ovih timova preusmerili u druga odeljenja, kako bi pomogli onima koji imaju povećan obim posla, a i njima ispunili ambiciju da se oprobaju u nekoj drugoj grani komunikacija. PR i korporativne komunikacije su svakodnevno angažovani na vođenju komunikacija naših klijenata, najvećih globalnih brendova, a digital je kao i uvek nezaobilazan. Ono što je važno jeste da smo za skoro sve klijente i brendove prilagodili komunikaciju, budući da u toku krize nije bilo primereno nastaviti sa planiranim kampanjama i pokazati neosetljivost na dati trenutak. Sa skoro svima smo razvili nove kampanje koje adresiraju situaciju u kojoj se svi nalazimo, savetovali smo klijente da pomognu koliko mogu i na pravi način pokažu korporativnu solidarnost, i da kreiraju sadržaj koji je sada ljudima u izolaciji potreban. Sve to je značilo za nas jednu ogromnu količinu posla, ali verujemo da smo kreirali neke od kampanje na koje ćemo zauvek ostati ponosni.

Da li je istina da se za vreme krize pokazuje pravo liderstvo i kako najbolje voditi tim u ovom trenutku?


U kriznim situacijama ljudi su osetljiviji i potrebno im je više informacija. Iako je mnogim liderima prvi instinkt da konsoliduju donošenje odluka i kontrolišu tok informacija ka kolektivu, smatram da je upravo suprotno odlika dobrog liderstva – uključivanje većeg broja kolega u thinking time & decision making. U agenciji imamo sjajnu generaciju novih mladih lidera sa kojima smo podelili izazove u vođenju poslovanja tokom krize i uključili ih u nadležnosti, ali i razmenu ideja prilikom kreiranja rešenja. Odluke smo donosili veoma brzo, neke od njih su bile naročito kreativne, ali je ideja uvek bila da sa kolegama podelimo sve informacije, ali i kontekst i rationale za donošenje odluka, kako bismo obezbedili da se međusobno dobro razumemo. Jako nam je važno kog će se iskustva sećati naše kolege nakon ovog vremena, kako smo im pomogli da ga prebrode, kako smo razrešavali izazove iz dana u dan, čime smo bili vođeni, i šta su nam bili prioriteti. Za sve to, potrebni su stalna uključenost i promišljanje, ali i poverenje u tim i dobra rešenja, kao i transparentnost ukoliko se situacija promeni ili nove okolnosti donesu potrebu za novim odlukama. Naravno, uz empatiju ka drugima i očuvanje sopstvenog mentalno-fizičkog zdravlja, što je moja baza za spremnost na donošenje odluka u ovakvom periodu.

Šta je najvažnija stvar koju govorite svom timu?


Da mi nedostaje kafa sa njima ili ručak na otvorenom na jednoj od prelepih beogradskih lokacija u blizini naše kancelarije u Knezu :) Naravno, sa timom su najvažniji transparentnost i empatija. Ljudi se na različite načine suočavaju sa izazovima koje nam je donela kriza, i važno je oslušnuti sve nijanse stvarnosti koja za svakoga može biti drugačija, i biti tu za njih. Nekome je potrebna ta virtuelna kafa sa kolegama, a nekoga će motivisati novi projekat koji će pokazati kako komuniciranje brenda tokom krize može biti ne samo efektno, već i inovativno, čak uzbudljivo. Osim timskih video call-ova, imamo i nedeljno Zoom okupljanje svih 70 kolega, kada uz čašu vina ćaskamo o svemu nevezanom za posao, i zapravo sam uspela da bolje upoznam neke kolege koje pre, usled količine posla, nisam spoznala u potpunosti, i to me baš raduje. U mesecima pred nama, mislim da će biti najznačajnije da pokažemo timu da imamo viziju o tome kako i kuda vodimo poslovanje, šta će se to promeniti u komunikacijama i kako ćemo se adaptirati.

Kako vidite budućnost vaše industrije i poslovanja?


Dugoročno, oporavkom ekonomije, ojačaće ponovo i kupovna moć, samim tim i potražnja za kategorijama koje su tokom krize deprioritizovane, što će se dešavati postepeno u mesecima nakon krize, ako ne i duže. Ono što će se svakako promeniti jesu kanali komunikacije brendova. Naravno da svi očekujemo dalji rast digitala, koji će postati primarni kanal svih drugih komunikacionih kategorija: PR-a, advertajzinga, čak i organizacije (virtuelnih) događaja. E-commerce će postati must. Zapravo, svi oni koji nisu na pravi način sproveli digitalnu transformaciju, biće veoma motivisani da to sada najzad urade. Iako zvuči kao kliše, zapravo verujem i da će konzumenti biti osetljiviji na sadržaj, ali ovog puta zaista. Možda će nas ova kriza naučiti da drugačije sagledavamo koncept slobodnog vremena i na koji način konzumiramo sadržaj, možda smo otkrili nove hobije kojima želimo da se posvetimo pre nego ispraznom scroll-ovanju, možda ćemo pažljivije birati za koje se brendove i rolemodel-e odlučujemo i koja je njihova svrha u našem životu i uopšte današnjem svetu. Očekujem jedan kritičkiji i svežiji pristup sadržaju koji se plasira.

Šta je prvo što ćete uraditi kada sve ovo prođe?


Mislim da ovo neće „proći“ odjednom, već lagano i fazno. Moguće da ćemo stoga i propustili taj big moment koji svi očekujemo, „the great relief“. Verovatno će nam postepeno biti omogućene radosti života od pre izolacije, jedna po jedna, malo po malo. Radujem se prvo i pre svega mogućnosti neograničenog kretanja, slobodi da sama odlučim kada i gde želim da odem, bez da je to ičija stvar sem moja. A naravno, sa tim istovremeno, i da vidim porodicu, prijatelje, i naročito ću sa radošću čekati da ponovo imam priliku da otputujem na neko lepo, daleko i sunčano mesto.

Da li sada uživate u nečemu za šta ranije niste imali vremena?


Otkrila sam kuvanje. Prethodno i nisam mogla da se pohvalim značajnijim kulinarskim umećem (if any), to prosto nije bilo moguće uz najveći deo dana proveden u kancelariji ili na sastancima, događajima, vremenu provedenom napolju, u hodu. Sada sam polako krenula da otkrivam recepte kako bih tokom izolacije zadržala kvalitetan način ishrane i zapravo otkrila da je kuvanje jako zabavno. Učim od mame, sestre, drugarica, koleginica, sumanuto screenshot-ujem recepte na Instagramu i organizujem shopping liste tako da što manje odlazim u prodavnice, ali da se ne dogodi da mi u naletu kulinarske inspiracije u kući nedostaje neki sastojak. Pitam se da li će ovo interesovanje biti dužeg veka, i nakon „karantina“.

Beauty proizvod koji vam je postao nezaobilazan tokom kućnog karantina?


Konačno imam vremena da redovno koristim retinol! :) Obzirom da sam sada u jednom mirnijem tempu, uveče uvek nađem vremena za kompletnu rutinu nege, pa sam se najzad posvetila redovnom korišćenju proizvoda na bazi retinola.

Knjiga koju čitate ovih dana?


Priznajem, više sam na Netlixu i filmovima. Desilo se da sam pre izolacije započela čitanje knjige „The Business Book: Big Ideas Simply Explained“ koja na jednostavan način objašnjava ciklus poslovnog projekta sa akcentom na preduzetništvo, tako da trenutno nju dovršavam, a na polici su sledeća na redu dva-tri romana po preporuci prijatelja i kolega.

„Mala stvar“ koja vam pruža utehu tokom ovog perioda?


To bi zapravo bila cela moja dnevna rutina koja mi veoma prija i pruža mi neku vrstu smirenosti potrebne da se nosim sa poslovnim odlukama i rešavanjem brojnih poslovnih izazova. Jutro počinjem nekim citrusnim voćem, pregledam mejlove, prelazim na omiljenu nezaobilaznu kafu, a uz nju i zdrav doručak, tokom radnog vremena uglavnom sam fokusirana na posao, kada je to moguće prošetam, a onda svakodnevno imam i online tabata treninge sa prijateljima, u pokušaju da ostanemo u formi tokom izolacije i anuliramo efekte novootkrivene ljubavi prema kuvanju. Krajem dana sledi neka kulinarska poslastica i opuštanje uz film, seriju, ili knjigu. Ali mislim da je tajni sastojak lepote svakog dana zapravo život udvoje.

Povezani članci

Buro 24/7 Izbor

Ostavite komentar