Povezano
Kraj godine donosi mnoge rituale: ukrašavanje prostora i kićenje jelke, sumiranje utisaka, pravljenje rezolucija i planova za budućnost i, naravno – iščekivanje Spotify Wrapped izveštaja. Ova digitalna retrospektiva otkriva naše muzičke preferencije, ali i ponešto o nama samima. Zašto je mnogi sa uzbuđenjem dele na svojim društvenim mrežama, i zašto volimo da vidimo koja je bila najslušanija pesma na repertoaru naših prijatelja?
Spotify Wrapped ili, personalizovani muzički svemir
Spotify Wrapped prvi put je lansiran 2016. godine i od tada je postao pravi kulturološki fenomen. Ranije, svet muzike bio je obeležen radijskim top listama koje su nam govorile šta je popularno – kolektivna definicija ukusa na kojoj su se svi slagali ili prepirali. Danas, u eri digitalizacije i hiperpersonalizacije, svako ima svoju „top listu,“ svoj muzički svet koji Spotify Wrapped na kraju godine servira svojim korisnicima.
Ovaj prelazak sa kolektivnih normi ka individualizaciji oslikava širu društvenu transformaciju – sve je više sadržaja krojenog po meri pojedinca, od algoritama na društvenim mrežama, do ovakvih muzičkih pregleda. Spotify Wrapped tako postaje i simbol našeg doba, gde smo svi the main character, kako to na TikToku nazivaju ili, jednostavno „glavni junaci“ sopstvene priče – jer, šta bismo drugo pa bili?
Muzika kao ogledalo duše i algoritma
Spotify Wrapped nam pruža detaljan uvid u naše muzičke navike tokom godine. Od najslušanijih pesama i izvođača, do žanrova koji su obeležili naše dane. Međutim, ovi podaci koji naizgled reflektuju naš fluktuirajući muzički ukus, obojen aktuelnim trendovima i hitovima koji nas ipak ne zaobilaze, nisu samo to. Oni su dnevnik svega što smo tokom godine proživeli – pesme koje su nas pratile kroz sreću, tugu, ljubav ili melanholiju.
Spotify Wrapped je, naravno, zabavan osvrt na godinu koju smo proživeli, na trenutke koji neretko ostanu zaboravljeni, ili pak, osvešćujući prikaz životnih trendova, koji su se reflektovali kroz muzičke odabire. Internet je preplavljen šalama na račun Spotify Wrapped-a, gde korisnici dele svoje iznenađujuće ili smešne statistike. Neko je duhovito primetio: „Spotify Wrapped je kao godišnji izveštaj o mom mentalnom zdravlju, i svake godine je sve gori.“
Ono što je fascinantno jeste kako Spotify Wrapped postaje društveni fenomen. Deljenje ovih izveštaja na društvenim mrežama stvara osećaj zajedništva, ali i blagu kompetitivnost – ko ima eklektičniji ukus, ko je otkrio najviše novih izvođača, ili ko je proveo najviše vremena slušajući muziku. Ova praksa podseća nas na to koliko je muzika univerzalni jezik koji nas povezuje, ali i individualni pečat koji nas izdvaja.
Šta nam to zaista govori?
Na kraju, Spotify Wrapped je više od pukih statistika. On je digitalni dnevnik naših emocija, raspoloženja i iskustava tokom godine. Kroz njega možemo sagledati kako smo se menjali, šta nas je inspirisalo i šta nam je pružalo utehu. I dok se možda smejemo svojim muzičkim izborima, u njima leži suptilna priča o nama samima.
Foto: Spotify Newsroom