Pretraga

“Počnimo ljubav ispočetka”: Predstave koje ne treba propustiti na 53. Bitefu

“Počnimo ljubav ispočetka”: Predstave koje ne treba propustiti na 53. Bitefu

Tekst: BURO.


Ovogodišnji moto Beogradskog Internacionalnog teatarskog festivala, dolazi iz refrena istoimene pesme Beti Đorđević, i sam po sebi već asocira na pružanje nade i entuzijazam spram ponovnog početka. Svakako da to i jeste ključ u kome treba čitati sve predstave i performanse ovogodišnjeg festivala Bitef, ali umetnički direktor Ivan Medenica ističe da nadu nikako ne treba pomešati sa naivnim, neodgovornim optimizmom. Dodaje i da je svet današnjice, nažalost, onaj u kom su rasplamsani desni populizam, ksenofobija, nekontrolisani kapitalizam i urušavanje radničkih i ljudskih prava, ali se u tome javlja i zahtev i potreba pozorišta da na to reaguje i kako se navodi "kroz pozorišne forme treba obnoviti humanističke vrednosti na kojima bi zajednica trebalo da se zasniva". Podrška, solidarnost, empatija, ljubav. Do tih vrednosti se dolazi i na tematskom planu, i Bitef se svojim programom uspostavlja kao antipod svim onim problemima koji se uočavaju u savremenom svetu. Kako je Bitef oduvek bio prepoznatljiv po izmeštanju produkcija u alternativne prostore koji nisu primarno predviđeni za pozorišne događaje, ove godine će cela druga polovina festivalskog programa, kako pratećeg tako i glavnog, biti smeštena i u nekoliko hala Luke Beograd.

“Počnimo ljubav ispočetka”: Predstave koje ne treba propustiti na 53. Bitefu (фото 1)

 

Kao ni prethodne tri godine, Bitef ni ove, ne počinje svečanim otvaranjem već danom Prologa, u kom će ovog puta biti izveden projekat "Beograd na daljinski" (Remote Belgrade), Rimini protokola, autora Štefana Kegija i reditelja Antona Rozea. "Beograd na daljinski" je izveden već u nekoliko desetina svetskih gradova, sa temom grada u kom je, i sjajan je kao početna tačka ovogodišnjeg festivala budući da na pravi način uvodi u preispitivanje zajednice, kao tematsku liniju programa.

 

Festival počinje danas, i u periodu od 17. do 26. septembra biće prikazano 12 predstava glavnog programa koje će imati nekoliko izvođenja a mi vam predstavljamo BURO favorite kojima se neizmerno radujemo.

Šta: “Orest u Mosulu”
Režija: Milo Rau
Kada: 18. i 19.9. u 20h
Gde: Narodno Pozorište

Drastično skraćenu i adaptiranu verziju Eshilove “Orestije”, Milo Rau smešta u Mosul u Iraku, pri čemu pravi izuzetno promišljeno preplitanje dokumentarnog i fiktivnog. Oživljavajući i reinterpretirajući neke scene iz filmovane postavke i uz dodatne komentare, Rau povlači paralelu između propasti Troje i vladarskog doma Argosa sa propašću Mosula, koji su jednako razorili i teror Islamske države i američko bombardovanje. U izrazu, Milo Rau zadržava antičku grandioznost ali je dovodi u vezu sa savremenim problemima, i postavlja pitanje šta znači biti „civilizovan” u svetu globalizacije, i da li su pravda i demokratija dosežni danas?

Zašto treba pogledati: Zato što su neka pitanja, i neke borbe uvek aktivne.

“Počnimo ljubav ispočetka”: Predstave koje ne treba propustiti na 53. Bitefu (фото 2)
“Počnimo ljubav ispočetka”: Predstave koje ne treba propustiti na 53. Bitefu (фото 3)
“Počnimo ljubav ispočetka”: Predstave koje ne treba propustiti na 53. Bitefu (фото 4)
“Počnimo ljubav ispočetka”: Predstave koje ne treba propustiti na 53. Bitefu (фото 5)

Šta: "Nemoralne priče-1.deo: Kuća majka"
Režija: Phia Ménard, Jean-Luc Beaujault
Kada: 22.9. u 20h
Gde: Luka Beograd (Žorža Klemensoa 37)

Phia Ménard gradi hram na sceni. I to ne fiktivno već sasvim bukvalno. Od kartona, sama, sat vremena, ozbiljnim, teškim i konstantnim radom podiže hram. Potrebno je svega desetak minuta da isti hram nestane. I ne čini se ništa da se ovaj stvarni i simbolički raspad i devastacija zaustave, a Phia svojom performativnom akcijom progovara o raspadu samih osnova zapadne civilizacije, i opštoj letargije spram istog.

Zašto treba pogledati: Zato što je jednostavan, ozbiljan i direktan reality check za sve.

Šta“Istorija nasilja”
Režija: Édouard Louis
Kada: 20.9. u 20h
Gde: Pozorište na Terazijama

Glavne teme romana francuskog pisca Édouarda Louisa su direktno vezane za njegovo detinjstvo i odrastanje i mahom se svode na siromaštvo, rasizam i alkoholizam. Njegov prvi roman “Gotovo je sa Edijem Belgelom" je uprkos brojnim kontroverzama postao bestseler u Francuskoj i šire, dok je drugi roman “Istorija nasilja” (Histoire de la violence), adaptiran za pozorišno izvođenje. U suštini atobiografska rekonstrukcija događaja iz noći u kojoj se sasvim obično započeto veče, završava krađom, silovanjem i nemogućnošću da se ovo silovanje adekvatno prijavi porodici i nadležnim službama. Predstava kao središnju temu ima cikličnu prirodu društvenog nasilja koje neprekidno rađa novo nasilje, što je tema koju je Édouard nastavio da razvija.

Zašto treba odgledati: Lično, iskreno, bolno, sirovo, životno.

“Počnimo ljubav ispočetka”: Predstave koje ne treba propustiti na 53. Bitefu (фото 6)
“Počnimo ljubav ispočetka”: Predstave koje ne treba propustiti na 53. Bitefu (фото 7)
“Počnimo ljubav ispočetka”: Predstave koje ne treba propustiti na 53. Bitefu (фото 8)
“Počnimo ljubav ispočetka”: Predstave koje ne treba propustiti na 53. Bitefu (фото 9)

Šta“O mesu i betonu”
Režija: Luciana Lara
Kada: 23. i 24.9. u 20h
Gde: Luka Beograd (Žorža Klemensoa 37)

Brazilska koreografkinja Luciana Lara povezuje savremenu umetnost, izvođačke umetnosti, društveni eksperiment i savremeni ples stvarajući apstraktnu i hibridnu izvođačku formu kroz koju se bavi pitanjima života u savremenosti i načinom života u urbanim centrima.

Zašto treba pogledati: Ako još niste osvestili važnost brige za svet oko nas, i svoju poziciju u njemu, možda posle ovoga budete. Snažno i poetično.

Povezani članci

Buro 24/7 Izbor

Ostavite komentar