Pretraga

Da li su kultni parfemi novi statusni simboli?

Tekst: BURO.

Foto: Press i Instagram

O ukusima se ne raspravlja.

Istina. Ali isto je tako istina da, kada su statusni simboli u pitanju, sam lični ukus često nema mnogo veze sa njima. Zvuči ironično ali ljudi ih u velikom broju slučajeva (podsvesno) biraju iz drugih razloga, a ne samo zato što im se sami predmeti sviđaju. Više im se sviđa ono što ti predmeti predstavljaju.

Da li su kultni parfemi novi statusni simboli? (фото 1)

 

Isto tako je istina da je većina statusnih simbola van domašaja “običnih ljudi” - zato se i zovu statusnim simbolima - osim u slučajevima kada taj status ne određuje samo novac već i određena doza insajderskih informacija. To je već potpuno druga valuta, ali često ništa manje vredna. Naprotiv.

 

 

Zato, realno, sa jedne strane ne bi trebalo da nas čudi činjenica da su parfemi postali poseban znak raspoznavanja. Na kraju krajeva, ovo nije ništa novo. Ono što jeste novo je da su novi kultni mirisi svoj status stekli na TikToku i da uglavnom nemaju nikakve veze sa onim što bismo očekivali. Naravno da se među njima nalaze i neka dobro poznata imena ali ona najpoznatija - poput apsolutnog bestselera Chanela 5 - nisu na listi.

 

Na listi nije ni tradicionalan način upoznavanja i isprobavanja parfema. Na #PerfumeTok-u, izuzetno aktivnoj zajednici zaluđenika parfemima, ne priča se o olfaktornim porodicama i heritage brendovima već se pletu hvalospevi mirisima koji obaraju s nogu, koje ne možete da zaboravite, koje nećete pogrešiti i ako ih kupite na slepo, koji će vam “zagarantovano doneti brdo komplimenata”.

 

Za razliku od drugih platformi, ali i drugih tema na samom TikToku, #PerfumeTok još uvek nije zatrpan sponzorisanim sadržajem, što znači da su preporuke koje dobijate na njemu - još uvek - iskrene. Oni koji prave videe ne boje se da opletu po nekim izvikanim imenima ili da predlože jeftinije zamene za skupe parfeme.

 

 

Ono što je zanimljivo, jeste da se i pored “koliko ljudi, toliko ćudi”, nepogrešivo pojavljuje nekoliko istih parfema, uz razne dodatke naravno, kao i to da neki od njih ne pripadaju niche ili najprodavanijim brendovima. Tu su, gotovo bez izuzetka: Maison Francis Kurkdjian Baccarat Rouge i Amyris Femme, Maison Margiela Replica Bubble Bath, Ariana Grande Cloud, Tom Ford Lost Cherry, D.S. & Durga Debaser, Vilhelm Parfumerie Poets of Berlin, Versace Crystal Noir, Valentino Donna Born in Roma, i Etat Libre d’Orange You or Someone Like You.

 

Da li su kultni parfemi novi statusni simboli? (фото 2)

 

Ova lista na prvi pogled nema baš nekih sličnosti, a realno ni na drugi, osim što za sve njih #PerfumeTok tvrdi da će učiniti da vas ljudi u zanosu vijaju po ulici. To, i činjenicu da su svi postali stausni simboli Generacije Z. Za razliku od torbi (ili satova, na primer) njihova popularnost nije uslovljena njihovom cenom, vezom sa poznatima, listama čekanja… praktično svim onim elementima kojima smo navikli da merimo ekskluzivnost. Umesto toga, ovi parfemi služe kao jasno čitljiva lična karta onoga ko ih nosi - bar u njihovoj zajednici.

 

Da li su kultni parfemi novi statusni simboli? (фото 3)
Da li su kultni parfemi novi statusni simboli? (фото 4)

 

Jasno je da se i ovde naposletku radi o tome kako ljudi žele da ih drugi ljudi doživljavaju. Svaki od parfema pripada određenoj TikTok estetici, što je jedno od osnovnih načina na koji se pripadnici Gen Z identifikuju. Na primer, čućete kako je razlika između osobe koja nosi Maison Margiela Replica Bubble Bath i osobe koja voli D.S. & Durga Debaser: “Ako ste u fazonu ”clean girl/Dyson Air Wrap/Olaplex bun/gold hoops/matching leisurewear set/iced coffee” TikTok onda ste zagrizli u Bubble Bath hype. Ako ste “cottagecore/Sally Rooney/tote bag/bookstore/Hozier stan” TikTok, onda ćete verovatno da padnete na Debaser.”

 

Gotovo kao da je TikTok algoritam uspeo da uklopi arhetipe vizuala sa arhetipima mirisa. Ako ćemo realno, ovo je verovatno san svih proizvođača parfema koji nam pored same tekućine prodaju i sve ono što su zamislili da ona predstavlja - često bezuspešno.

 

Zanimljivo je i to da mnogi od ovih parfema uopšte ne spadaju u najskuplju kategoriju, a #PerfumeTok često sebe ne shvata preozbiljno i sprda se na račun visokih cena. Ipak, ma koliko visoke cene parfema bile, one ne mogu ni da se približe onima na etiketama torbi (pa čak ni onim u kategoriji Y2K It-bag revival koje verovatno žele).

 

Da li su kultni parfemi novi statusni simboli? (фото 5)

 

Jasno je kao dan da se statusni simboli Generacije Z razlikuju od onih koje su na pijedestalu držali - i još uvek drže - njihovi prethodnici. Ne bi bilo loše kada bi ovaj trend uzeo više maha. Kada bi insajderska informacija i određeni ukus ipak bili valuta jednako vredna kao i slepa kupovina onoga što se vidi na Instagramu.

 

Povezani članci

Buro 24/7 Izbor