U žanru beauty drama
Kada je početkom 2006. godine, američka šminkerka vijetnamskog porekla, Michelle Phan po prvi put lansirala svoj kanal na YouTube mreži, niko nije mogao da veruje da će sasvim bezazleni i krajnje prijateljski saveti o tome kako ulepšati sebe za najkraće vreme zapravo zauvek promeniti tokove celokupne beauty industrije. Od tog kobnog dana, “beauty vlogger”, “beauty guru” ili samo “beauty influencer” postale su reči koje mogu od svake bubuljičave tinejdžerke iz predgrađa na planeti preko noći da pretvore u ozbiljnu milijarderku i osobu spremnu da sedne u CEO fotelju novopečenog kozmetičkog brenda. Verovali ili ne, u YouTube beauty zajednici postoji više od 45 000 kanala specijalizovanih za modu i sadržaj vezan za lepotu. Ti kanali se iz minuta u minut pune video snimcima koji uključuju tutorijale o šminkanju, prezentovanje kozmetičke nege, preporuke proizvoda, makeover sesije, izazove svakakvih vrsta, dok svakog meseca preko 50 miliona ljudi pogleda preko 1,6 milijardi minuta modnih i beauty video zapisa koje su stvorili sami potrošači.
Međutim, kako godine idu, a tržište sve više i više raste, borba za rejtingom i brojem pratilaca postala je prava korida u kojoj cilj opravdava svaka sredstva, pa se sve češće na parčetu tog online neba odvijaju ozbiljne turbulencije. Kao da je došao trenutak da to više nije posao iz snova u kome brend ambasadori uživaju u besplatnim proizvodima, putuju u luksuzne hotele i mackaju se od jutra do sutra, već se stvaraju vrhunski zapleti unutar same beauty zajednice do te mere da se može steći utisak da se njihovi karakteri lagano pretvaraju u vodeće likove iz okorelih TV sapunica u kojima se najviše uživa, baš kao u onoj čuvenoj sceni iz „Dinastije“ u kojoj se Aleksis i Kristal valjaju po podu i čupaju za kosu.
Evidentno je da se YouTube beauty zajednica drastično promenila, jer tamo gde je nekada bilo samo nekoliko „makeup artista“ koji su snimali tutorijale o šminkanju u svojim slabo osvetljenim spavaćim sobama ili kupatilu, sada postoje na desetine profesionalnih beauty predatora sa sopstvenim linijama šminke i proizvoda iza čega stoji milijonska armija sledbenika i obožavalaca. Bez obzira na njihove različite kanale i uže specijalnosti, svi oni se manje-više znaju između sebe, čine jednu malu beauty porodicu, koju kao i svaku porodicu, potresaju različiti problemi i nesuglasice. Primer da nešto nije kako treba u univerzumu lepote, dokazuje i video “Dear Influencers” iz juna ove godine, u kome Marlena Stell iznosi javno svoja lična iskustva sa raznim drugim YouTuberima tokom godina, kao niz drama koje je preživela u etru i van njega, u inboxu. Tako su na površinu izbile razne prljavštine o tom naizgled nežnom, prozračnom svetu lepote, koji baš kao i u stvarnom životu očigledno mora da se zamaskira tonom pudera i sa što više šljokica, kako se ne bi videlo umorno i propalo lice beauty zajednice.
Varala bih, varala
Jaclyn Hill je u maju 2019. godine najavila dugo očekivano lansiranje svoje kozmetičke linije Jaclyn Cosmetics. U svom launching videu, Hillova ushićeno promoviše svoju kolekciju nude karmina kao kremastu i hidratantnu, toliko puterastu da sve miriše na kolač od vanile. Međutim, kada je linija puštena u prodaju, sve je palo u vodu. Tada na scenu stupa njena koleginica RawBeautyKristi koja u svom obraćanju “Istina o Jaclyn Hill kozmetici” sa podsmehom analizira njene proizvode i bez ustezanja izražava gađenje nad celim projektom tvrdeći da su skoro svi karmini koje je naručila prepuni kose, dlaka i potpuno neupotrebljivi za korišćenje. To je izazvalo veliku pometnju među potrošačima, da je Jaclyn morala jako brzo da reaguje, uputi svima javno izvinjenje i vrati im novac, tvrdeći da s proizvodnjom nešto nije bilo kako treba.
Sestro, drži me!
Tati Westbrook i James Charles su dva zaista velika imena u beauty galaksiji, s obzirom da Westbrook kanal od osnivanja ima skoro 10 miliona, a Charlesov i preko 15 miliona pratilaca. Nije tajna da su jedno vreme bilo nerazdvojni prijatelji, a između redova se uvek znalo da je Tati na neki način predstavljala Jamesovog mentora. Međutim, raskol je nastao ovog aprila, kada je Charles objavio promo InstaStory u kome preporučuje Sugar Bear Hair vitamine, koji su u direktnoj konkurenciji sa Westbrook kompanijom. Nakon tog mini skandala, Tati nije htela da mu ostane dužna, te brže bolje snima 43-minutni zapis pod nazivom “Bye Sister”, u kome se bez blama odriče svog najboljeg prijatelja, navodeći da će glad za novcem promeniti gotovo svakoga. Odmah zatim, Charles snima svoj video izvinjena u kome se žarko kaje i govori da je razočarao i samog sebe, međutim ubrzo zatim isti video je i izbrisan, zauvek nestavši u tami Interneta.
Selo gori, a baba se češlja
Krajem 2008. godine, zvezde Jeffree Star, Manny MUA, Gabriel Zamora i Laura Lee našli su se vrtlogu skandala koji je kasnije nazvan „Dramageddon“. Najpre je komičar Shane Davson objavio video seriju o Jeffree Staru u kome je iznosio najkontraverznije istine, obeležavajući ga kao lošeg momka beauty industrije. U već obrisanom tvitu objavljenom odmah nakon Davsonovog videa, Gabriel Zamora je podelio fotografiju sebe, Manny Gutierrez, Laure Lee i Nikite Dragun pokazujući srednji prst namenjen komičaru i nazvao ga rasistom. Međutim, obožavaoci šala Shane Davson su munjevito reagovali iskopavši rasističke tvitove cele grupe dokazujući da i oni imaju “putera na glavi”. Zamora, ubrzo objavljuje svoje izvinjenje u kome osuđuje Manny Gutierrez kao prijatelja i naziva ga toksičnim za svoje okruženje. Obrt nastaje onda kada sam Gutierrez snima bizarnu ispovest “My Reality Check” u kome se slaže sa svim tvrdnjama upućenim na njegov račun.
Mnogi se pitaju da li su i neke druge drame koje se dešavaju svako malo, poput rasističkog ispada Kat Von D ili niskog vređanja Jaclyn Hill od strane Marlene Stell, zapravo samo još jedna u nizu strategija i marketiških trikova koji mogu samo da pomognu da se bogatstva uvećaju. Bilo kako bilo, uprkos potresima koje očigledno vladaju i u svetu lepote i šminke, jedno je sasvim sigurno: i dalje najbolje izgledamo, onda kada se najgore osećamo.