Otrovni TikTok: da li treba (i koliko) da nas brine uticaj koji ova platforma ima na beauty navike
Od svih stvari po kojima ćemo pamtiti karantin, TikTok je među prvima. Beskrajni niz pokušaja da se izvedu grupne koreografije uz The Weeknd melodije; isto toliko onih whipped coffee varijacija na temu i, ne zaboravimo, trijumfalna akcija generacije Z da sabotira Trumpov miting upravo uz pomoć ove aplikacije. Već postojećem broju korisnika od 800 miliona ljudi, samo u februaru pridružilo se njih 113 miliona – što je broj koliko je aplikacija puta skinuta u toku tog jednog meseca. Razumljivo, beauty videi čine značajan procenat uploadovanog sadržaja koji se meri milionima.
Ulozi za pravljenje kreativnog, inovativnog i uzbudljivog video materijala su na TikToku jako visoki zato što je masa skupljenih pratilaca – a samim tim šansa za slavu – ogromna. U beauty svetu, na primer, postoje igrači poput @abbyrartistry sa 9.8 miliona pregleda i ‘twinfluenceri’ @shanaeandrenae sa 23.7 miliona pregleda njihovih videa snimljenih u identičnim odevnim kombinacijama.
Pod heštegom #DIYBeauty pronaći ćete 40 miliona videa. Prvi video koji mi je privukao pažnju jeste onaj sa bade-mantilom i kovrdžama koji je upravo toliko naivan i bizaran koliko i zvuči. Pojas bade-mantila od frotira stavite preko glave i oko njega umotate ili upletete kosu, legnete da spavate i probudite se sa frizurom kakvu je J.Lo imala na Superbowlu. Jednostavni tutorijali ovog tipa izgledaju kao da će nekom zaista promeniti život, pogotovo ljudima koji kao ja baš i nisu nešto posebno talentovani za kosu i šminku.
Ipak, put od praktičnog do potpuno uvrnutog je izgleda veoma kratak. TikTokeri isto tako pokušavaju da suze svoje noseve tako što na njima po nedelju dana nose štipaljke ili love puževe po bašti da ih stave na lice, a sve u portazi sa sjanom kožom. Tu su i oni koji tvrde da mogu da se otarase bubuljica “u samo dva koraka!!”. Zvuči primamljivo dok se ne ispostavi da se u stvari radi o besomučnom trljanju lica četkicom za zube i utrljavanju paste za zube u gorepomenutu bubuljicu. Kao beauty urednici (i to sa osetljivom kožom) ovo je isto kao da mi škritpite noktima po tabli. Ah, kad bi bilo moguće samo zguliti akne! Avaj, ono što ovakav postupak zapravo radi jeste da stvara mikro povrede na koži i tako oštećuje njenu zaštitnu barijeru, čini kožu osetljivom i – da, pogodili ste – siguran je put ka novim bubuljicama i potencijalnim ožiljcima.
Vrlo brzo sam stigla do još problematičnijih stvari. Na primer “trik” za izbeljivanje unutrašnjosti vagine sodom bikarbonom i bademovim uljem – a , da, i stavljanjem celog limuna u vaginu takođe. U poređenju sa ovim čak i Goop jaja od žada deluju kao amatersko zlo. Onda imate i #skinbleaching koji ima 1.8 miliona pregleda. Ok, neki od videa ističu i to koliko je ova praksa štetna za kožu kao i rasna problematična pitanja koja se oko nje vrte ali… jako puno jednostavno nudi uradi-sam recepte sa sastojcima poput limuna, krompira i sode bikarbone. Ili možete jednostavno da kupite Intimategel ‘Booty Bleach’ koji će, kako tvrde, da vam izbeli intimne delove za $40.
Sama činjenica da brendovi koriste platfromu da prodaju stvari na, kako se čini, potpuno neregulisan način je već zabrinjavajuća. Na primer, Truly Beauty tvrdi da mogu da vam podignu grudi kao da ste bili na operaciji, a sve njihovom magičnom kremom sa akai bobicama. “Nahranite svoje sise” nalaže mi njihov video, a sve za ultrapovoljnu cenu od $28. Ovo je lako odbaciti kao potpunu glupost ali ako uzmete u obzir da nalog ima preko 7.2 miliona pratilaca, ispada da je njihov pitch pronašao put do (velike) publike.
Postoje, doduše, i neki dobri Samarićani. Na primer @dermdoctor edukuje ljude o aknama, kao i @skincarebyhyram koji analizira gorepomenute beauty videe i objašnjava zbog čega su toliko štetni i opasni. Ali sa svim ludilom koje vlada na TikToku teško je ne upasti u njega. Pa, šta su posledice? “Definitivno očekujem porast problema na koži kod mladih i pri tom mislim prvenstveno na ožiljke i akne. Ono što radiš kad si tinejdžer i u dvadesetim postaće vidljivo na koži posle tridesete i u četrdesetim. Ovo je sve zabrinjavajuće zato što je TikTok publika mlada i lako je na nju uticati.” rekla nam je Dr. Ifeoma Ejikeme, lekar i osnivačica Adonia Medical Clinic u Londonu. (Oberlo kaže da je 41% TikTok korisnika staro od 16 do 24 godine).
Izbrisala sam aplikaciju. Za sad. Ali nekako zamišljam da je ovo kao kad blokirate bivšeg – na kraju ispadne da je sve što stoji između vas samo jedan slučajan iCloud restore pa da se ponovo skine.
Ovaj članak prvobitno je objavljen na buro247.com