TikTok protiv idealizacije mršavosti: #skinnytok zabranjen

gde povlačimo granicu između „fitspiracije“ i opasne idealizacije

autor BURO.
1644

TikTok, najpopularnija društvena mreža među tinejdžerima i mladima, konačno je povukla ozbiljan potez u borbi protiv štetnog sadržaja: zabranila je pretragu heštega #skinnytok, koji je mesecima, pa i godinama, bio mesto okupljanja sadržaja koji veliča ekstremnu mršavost. Ova odluka dolazi nakon niza upozorenja od strane stručnjaka za mentalno zdravlje, nutricionista i aktivista koji se bore protiv poremećaja u ishrani.

tiktok

Šta je „SkinnyTok“

Naizgled nevini video-snimci pod oznakom #skinnytok prikazivali su rutine vežbanja, „šta jedem u danu“ sadržaje i recepte s minimalnim brojem kalorija. Međutim, ispod površine, veliki deo tog sadržaja promovisao je nezdrave ideale mršavosti, glorifikovao gubitak težine i davao prostor razvoju poremećaja u ishrani kod mladih korisnika.

Prema Nacionalnoj alijansi za poremećaje u ishrani iz SAD-a, više od pola miliona objava bilo je povezano sa ovim heštegom. Iako su se neki predstavljali kao „motivacija za zdrav život“, stručnjaci upozoravaju da su mnogi od njih promovisali izuzetno restriktivne dijete, neadekvatne za mlade osobe u razvoju.

TikTok konačno reaguje

„Blokirali smo rezultate pretrage za #skinnytok jer se počeo povezivati sa nezdravim sadržajem o mršavljenju,“ naveli su iz TikToka u zvaničnom saopštenju. Svi koji pokušaju da pretraže ovaj hešteg sada će biti preusmereni na stranice koje nude pomoć i informacije o mentalnom zdravlju.

Francuski ministar za digitalna pitanja čak je na društvenim mrežama objavio da je „SkinnyTok završen“, zahvaljujući zajedničkom radu evropskih političara i regulatornih tela.

pexels lena goncharova 78970252 9201271

Korak napred, ali ne i rešenje

Iz britanske organizacije Beat, koja pomaže osobama sa poremećajima u ishrani, pozdravljena je ova odluka, ali upozoreno je da je borba daleko od gotove. „Korisnici uvek pronalaze načine da zaobiđu ograničenja. Postoji ogroman broj štetnih sadržaja koji se ne objavljuju pod heštegom skinnytok, a TikTok i ostale platforme moraju da se pozabave i njima,“ izjavio je za BBC.

I zaista, TikTok nije prvi put pod kritikama. U martu ove godine platforma je uklonila tzv. chubby filtere – filtere koji korisnike prikazuju sa viškom kilograma, a koji su izazvali talas negativnih komentara i ismevanja.

Društvene mreže – okidač

Pitanje koje se sada postavlja jeste: gde povlačimo granicu između „fitspiracije“ i opasne idealizacije mršavosti?

Zato je važno da ovakve odluke ne ostanu samo simbolični gestovi. TikTok je ovim potezom poslao važnu poruku, ali istinska promena zahteva kontinuiranu kontrolu, saradnju sa zdravstvenim stručnjacima i – možda najvažnije – edukaciju korisnika.

Jer zdravlje mladih mora biti važnije od pregleda i algoritama.

Foto: Pexels