Da li je bela boja uopšte boja? Ima li nužno političku konotaciju? Da li je simbol za svet koji osvaja veštačka inteligencija? Sve su to pitanja koja se nameću nakon što smo čuli da je boja kompanije Pantone za 2026. godunu Cloud Dancer. Dodajemo još: zašto je ovo uopšte relevantno za nas?
Odgovor je da nije, ali kao što se bavimo raznim drugim bezazlenim temama, tako je i Pantone izbor boje delić pop kulture koji izaziva rasprave i debate, a možda oslikava i neke šire trendove, odnosno klimu u (zapadnom) društvu.
Zašto je Cloud Dancer kontroverzna nijansa?
Pantone boja za 2026. oslikava političku klimu na Zapadu
Prema saopštenju za javnost kompanije Pantone o ovoj nijansi, Cloud Dancer je „pahuljasta bela ispunjena osećajem smirenosti“ i „simbol umirujućeg uticaja u frenetičnom društvu koje ponovo otkriva vrednost promišljenog razmišljanja i tihe introspektivnosti“.
Zvuči toliko pretenciozno, da biste mogli zaboraviti da bela po nekoliko definicija nije boja.
„U tehničkom smislu, crna i bela nisu boje, već nijanse“, navodi kompanija Adobe na svojoj veb stranici. I ne samo Adobe, već Merriam-Webster rečnik definiše belu kao „slobodnu od boje“.

Leatrice Eiseman, izvršna direktorka Pantone Color Institute, objašnjava zašto je Cloud Dancer izabrana za Pantone boju godine 2026. u izjavi kompanije:
„U ovom vremenu transformacije, kada preispitujemo našu budućnost i naše mesto u svetu, PANTONE 11-4201 Cloud Dancer je diskretna bela nijansa koja nudi obećanje jasnoće. Kakofonija koja nas okružuje postala je preplavljujuća, otežavajući da čujemo glasove našeg unutrašnjeg ja. Kao svesna izjava o pojednostavljenju, Cloud Dancer pojačava našu koncentraciju, pružajući oslobađanje od ometanja spoljašnjih uticaja“.
Mogu li ti spoljašnji uticaji biti konzervativni zaokret u SAD i delovima Evrope, ratovi u Sudanu, Ukrajini i Gazi, te široko rasprostranjeni strahovi od recesije i nadolaska veštačke inteligencije, koja će preuzeti mnoge poslove?
Laurie Pressman, potpredsednica Pantone Color Institute, dodala je da izbor ima za cilj „da vas ohrabri da koristite maštu i unesete ovu boju na način koji odgovara tome ko ste, kako želite da vas drugi vide i kako želite da se osećate“.
Ovo implicira da je bela temelj, osnova – pomalo kontroverzna tvrdnja u vreme kada SAD imaju predsednika koji je često imao otvoreno rasističke izjave.
Vanessa Friedman, modna dopisnica magazina The New York Times, rekla je da izbor budi „manje prijatne asocijacije“. Washington Post nije takvog mišljenja i piše kako „tonovi kože nisu uopšte uzeti u obzir“.
José Criales-Unzueta za Vanity Fair piše da „izbor zvuči kao da je preuzet iz skeča nekog late-night šoua“.
„Nakon više od godinu dana napora administracije Trumpa i korporacija da ukinu programe za raznolikost, jednakost i inkluziju, uz agresivne mere protiv imigracije, deluje smelo, a usudio bih se reći i odvojeno od stvarnosti, izgovoriti reči ‘bela je boja 2026. godine'“.
Na društvenim mrežama, neki su izbor nazvali „distopijskim“ i „pretencioznim.“ Drugi su ga uporedili sa kontroverzom oko reklame Sydney Sweeney za American Eagle, u kojoj je igrala rečima „jeans“ i „genes“, što su neki korisnici interneta protumačili kao aluziju na eugeniku.
WGSN, kompanija za predviđanje trendova, izabrala je za boju 2026. godine Transformative Teal, fluidnu fuziju između tamnoplave i akvatične zelene. Ova nijansa se predstavlja kao spremna za period promena, nudeći „osećaj svežine, smirenosti i obnove“. Druga predviđanja takođe su se kladila na nijansu ili ton zelene kao boju 2026. godine.
Ovo nije prvi put da Pantone pokušava da „umiri svet“ svojom bojom godine. Mocha Mousse je izabrana 2025. zbog topline i harmonije, dok je Peach Fuzz 2024. takođe opisana kao nežna i negujuća nijansa.
Pantone je takođe 2006. izabrao neutralny nijansu Sand Dollar, za koju se navodno smatralo da odražava zabrinutost zbog ekonomije.
Ako izuzmemo politički kontekst, o boji se može razmišljati i kao simbolu za vreme u kojem veštačka inteligencija briše kreativnost i oduzima istinsku sadržinu gotovo svakom segmentu stvaranja – od dizajna, preko filmova, pa sve do pisanja.
Možda su u kompaniji Pantone ovoga puta razmišljali u tom pravcu, želeći da pokrenu razgovor i debatu. Ipak, nije svaki marketing dobar marketing, pa deluje da će Pantone ovim izborom ipak pre izgubiti na relevantnosti, umesto da se pozicionira kao kompanija koja trendove postavlja.
Fotografije: instagram pantone
