Šta je anti-dizajn estetika?

Nesavršenosti su savršene.

autor BURO.
estetika

Prema mišljenju mnogih stručnjaka, sve veće prisustvo veštačke inteligencije u oblasti stvaranja slika i „estetika“ menja, više ili manje indirektno i u različitom stepenu, način na koji mnogi ljudi doživljavaju određena vizuelna rešenja, posebno ona koja se vide na internetu.

Teorija u suštini tvrdi da se grafike koje su previše čiste, precizne i uredne sve češće automatski povezuju sa sadržajem kreiranim pomoću veštačke inteligencije.

Stoga nije iznenađujuće što se u oblasti vizuelnog dizajna ponovo vraćaju stilovi i pristupi koji namerno igraju na nesavršenost. Na primer, tzv. chicken scratch tipografija, koja se sve češće koristi u mnogim uspešnim vizuelnim projektima, ide upravo u tom pravcu: slova su nepravilna i izgledaju kao da su nabrzinu skicirana, a možda je upravo ta prividna autentičnost razlog što je toliko cenjena, piše nss magazine.

Proizvod sa previše rigoroznim vizuelnim identitetom sada, u nekim slučajevima, rizikuje da deluje previše „veštački“, dok namerno približan, nesavršen izgled i estetika čine sve verodostojnijim i „humanijim“, posebno u očima manje iskusne publike.

Anti-AI estetika kao slavljenje nesavršenosti

Sve veća dostupnost alata za automatsko generisanje slika i video zapisa učinila je da veliki deo vizuelnog sadržaja i „estetika“ na internetu – i šire – postane potencijalno sumnjivo.

Nedavno su, na primer, pojavile nove zabrinutosti u vezi sa specifičnom upotrebom AI softvera, koji se više ne koristi samo za kreiranje deepfake materijala, već i za retuširanje autentičnog sadržaja, čineći da deluje lažno.

@itsnicethat

Anti-design is back—and this campaign might be the best (worst?) thing you’ve seen all week. Exemplified through clashing colours, rogue use of early web typefaces and a scrapbook approach to hierarchy, antidesign is a playful space for self expression and an unserious approach to design. #antidesign #designtrend #graphicdesign #trendprediction #nostalgia #earlywebdesign #90saesthetic

♬ Aesthetic Coffee – Febri Handika

Mnogi dizajneri sada biraju da se fokusiraju na namerno „neuredna“ i ručno rađena vizuelna rešenja. To je slučaj tzv. „anti-dizajna“, koji koristi nered, konfuziju i nesklad kako bi stvorio snažan estetski utisak.

Termin nije nov. Anti-dizajn se prvi put koristio za označavanje evropskog arhitektonskog pokreta 1960-ih i 1970-ih, koji su predstavljali britanski Archigram i italijanski Archizoom i Superstudio. Oni su se protivili racionalizmu i veličanju dizajna iznad društvene i kulturne funkcije, promovišući umesto toga proučavanje individualnih potreba. Mnogi njihovi projekti nisu bili komercijalno izvodljivi, ali su uticali na nove generacije arhitekata.

Preklapajući elementi, neuravnoteženi razmaci i naizgled neharmonične palete neki su od tipičnih pristupa ovog pokreta: rezultat su identiteti koji nisu linearni niti „optimizovani“, a opet su vizuelno privlačni.

@photoshop

Breaking the rules in graphic design! 💥 Spray paint, clashing colors, and no grids allowed. Watch @SWOOP NEBULA create something wild yet balanced. 🎨✨ #PhotoshopTutorial #Photoshop #LearnPhotoshop #PhotoshopTips #PhotoshopMagic #Photoshop101 #Photoshop #CreativeEditing #TikTokPhotoshop #EditWithMe

♬ original sound – Photoshop

Suočeni sa sve većim prisustvom „sintetičkih“ slika, nesavršena estetika tako postaje način da se komunicira originalnost – barem u određenim oblastima, poput brendiranja ili, šire gledano, vizuelnog dizajna.

Ova promena perspektive utiče i na odeću i vizuelne stilove povezane sa modom: određeni elementi tipični za 2000-te možda će ponovo dobiti kultni status upravo zato što je njihova namerno haotična i ponekad razigrana estetika smatrana, pre svega, autentičnom.

Anti-dizajn se polako uvlači u brendiranje u obliku neurednih, eksperimentalnih, pa čak i namerno „ružnih“ estetika. Brendiranje za album Brat umetnice Charli XCX često se navodi kao značajan primer, ali ovaj trend nije samo pitanje upotrebe ružičasto-zelene nijanse ili najjeftinijeg fonta koji možete pronaći.

estetika
instagram charli_xcx

To je opšti odgovor na percipiranu uniformnost i perfekciju koja se često viđa u mainstream brendiranju, i potraga za nečim sirovijim i autentičnijim.

Hoće li anti-dizajn opstati? Na kraju, revolucije često postaju deo mejnstrima, pa ako brendovi kao što su Diesel i Balenciaga postaju nešto sa čim se povezuje ova estetika, ubrzo ona možda više neće delovati radikalno i oštro.

Za nekoliko godina, neuredan, sirov pristup koji danas deluje autentično mogao bi postati toliki kliše da izgubi svoj šarm i moraće biti zamenjen nečim radikalnijim – možda povratkom ka poliranim, savršenim vizualima.