La Fábrica: Kako je jedna fabrika cementa postala simbol arhitekture

zapuštena fabrika postala je dom

autor BURO.
1183

Na obodu Barselone, u senci industrijske prošlosti, uzdiže se arhitektonsko čudo koje ne liči ni na šta što biste očekivali od nekadašnje fabrike cementa. La Fábrica, monumentalno zdanje koje je 1973. godine otkrio i transformisao katalonski arhitekta Ricardo Bofill, danas je jedan od najznačajnijih primera arhitektonske reinvencije u modernoj eri. Tamo gde su nekada radili dimnjaci i brodovi, sada rastu čempresa, masline i bršljani, a betonski zidovi odzvanjaju tihim razgovorima umetnosti i filozofije.

Bofill nije samo kupio arhitektonsku ruševinu, on je u njoj video potencijal. Na površini od 31.000 kvadratnih metara, ova zapuštena fabrika postala je njegov dom, ali i sedište arhitektonskog studija Taller de Arquitectura. Iako je mogao da sve sruši i krene iznova što bi bila logična odluka u to vreme, on je izabrao teži, ali vizionarski put. Da sačuva prošlost.

La Fábrica

La Fábrica: Estetika nesavršenosti

La Fábrica je zapravo bila fabrika cementa iz perioda Prvog svetskog rata, delimično napuštena i delimično srušena.

Kada je Bofill naišao na nju 1973. godine, u njoj je postojalo više od 30 silosa, podzemnih tunela, prostorija za drobljenje materijala i ogromna količina industrijskog otpada. Veći deo fabričkog kompleksa je ručno očišćen i uklonjen, ali su 8 silosa zadržani i postali deo stambenog i radnog prostora.

Kada je modernizam još uvek dominirao svojom opsesijom pravilnošću i funkcionalnošću, Bofill je posegnuo za suprotnim: neukrotivim formama, ostacima, otvorenim prazninama, pa čak i elementima bez jasne namene. Rezultat? Prostor koji živi i raste. Umesto perfekcije, prihvaćena je nesavršenost. Umesto glatkih površina, sirovi beton i senke.

Umetnički i simbolički slojevi koje je ugradio u La Fábricu govore o filozofiji regeneracije, ne destrukcije. Ovde su dimnjaci ostali netaknuti, ali zarasli u zelenilo. Prostorije koje nemaju funkciju nisu uklonjene – one su tu da podsete da sve ne mora da ima svrhu da bi imalo vrednost.

p 3

Pionirski primer održive adaptacije

Danas, pola veka kasnije, kada arhitektura sve češće traži odgovore u održivosti, La Fábrica se nameće kao prethodnik tog pokreta. Bofillova odluka da ne ruši, već da gradi na postojećem, bila je radikalna u svoje vreme. On je pokazao da urbani otpad može da postane kulturni kapital. Da fabrika može biti dom, a ruševina inspirativna.

Okolina fabrike je pažljivo osmišljena kao zaseban pejzažni projekat, s drvećem koje nije samo ukrasno već ima i ulogu u hladu, vlažnosti i ventilaciji. Biljke poput čempresa, eukaliptusa, palmi, maslina i vinove loze simbolično povezuju mediteranski duh s industrijskom prošlošću.

Iako je Bofill često svrstavan u brutalizam zbog upotrebe sirovog betona, La Fábrica ima nadrealne, gotovo filmske kvalitete, deluje kao set za naučnofantastični film. Unutrašnjost često podseća na antičke ruševine reinterpretirane kroz modernu prizmu (stubovi bez funkcije, stepeništa koja ne vode nikuda, otvori i praznine koje sugerišu više nego što objašnjavaju).

U tom smislu, La Fábrica je prikaz jednog vremena, identiteta jedne države, jedne epohe, prirode i uloge arhitekte danas. U njoj ne postoji oštra granica između radnog i životnog prostora, između prošlosti i sadašnjosti i to je možda ono što je najviše ističe i zbog čega je toliko popularna.

Bofill je verovao da „arhitektura ne mora uvek da rešava problem, ponekad je dovoljno da postavi pitanje.“ Njegov rad na La Fábrici bio je pokušaj da prostor postane produžetak misli, mesto kontemplacije, a ne samo funkcionalnog bivstvovanja. Govorio je da mu je cilj bio da transformiše prostor „koji svedoči o smrti u prostor koji govori o životu.“

Foto: Instagram