„Moderni Panteon“: Kako izgleda zgrada projektovana bez svrhe

Arhitektura koja se opire normama.

autor BURO.
zgrada

Kioi Seido je „zgrada bez svrhe“ u Tokiju, koju je projektovao arhitekta Hiroshi Naito. Ova petospratna struktura nema specifičnom namenu, ali ipak naglašava moć promišljenog dizajna.

U Japanu je nazivaju i „moderni Panteon“. Nesporno je da već stoji kao jedna od najtrajnijih građevina u Tokiju za decenije koje dolaze, a koja je uglavnom zatvorena za javnost.

Evo zašto je ova zgrada posebna.

Kioi Seido – zgrada bez svrhe

Zgrada je suštinski betonski kub visine 15 metara zatvoren unutar staklene membrane, uzdignut od zemlje za 3,6 metara. Ovaj niži nivo služi kao ulaz i prvi galerijski prostor.

profimedia 1033765864
Foto: Finbarr Fallon / Alamy / Profimedia

Ceo prizemni sprat je prekriven neiskorišćenim kawara krovnim pločicama prenamenjenim iz peći u prefekturi Šimane.

Stepenice vode do gornjeg volumena, gde se druga galerija otkriva kao ogroman troetažni atrijumski prostor. Kroz zgradu, unutrašnji i spoljašnji beton je teksturiran otiskom drvene daske koji stvara toplu dualnost, pored kedra korišćenog za zidove, stepenice i balkone.

Kontrast oba materijala stvara harmonizovan, topao prostor. Prirodna svetlost dolazi kroz devet kasetiranih krovnih prozora na plafonu atrijuma.

profimedia 1033774341
Foto: Finbarr Fallon / Alamy / Profimedia

Četiri velika poligonalna stuba podržavaju monolitnu betonsku strukturu, ali je sloj „spoljašnje kože“ od stakla taj koji doprinosi njenoj modernosti, omogućavajući protok vazduha i delujući kao pokrivač za istureno stepenište od drugog do trećeg sprata.

zgrada
Foto: Finbarr Fallon / Alamy / Profimedia

U suštini, Kioi Seido izaziva utilitarne norme nudeći kontemplativni prostor bez unapred definisane svrhe. Odustaje od komercijalnih ili stambenih funkcija u korist izazivanja iskustva kroz svetlost, materijalnost i formu – retka arhitektonska izjava u gradu koji je pretežno fokusiran na praktičnu i ekonomsku upotrebu prostora.

Ideja o zgradi bez unapred određenog razloga za postojanje je i arhitektonska znatiželja i kritika savremenog urbanog života u Japanu. Poziva na dijalog o tome šta arhitektura može biti ako se oslobodi stroge ekonomske ili društvene funkcije, što je retkost u jednom od najgušće razvijenih gradova na svetu.

Naslovna fotografija: Finbarr Fallon / Alamy / Profimedia