Markiza Living: „Kreativnost ne nastaje u haosu, već u miru i jasnoći“

Priča o uspehu koji raste.

autor BURO.
markiza

Tijana Milovanović oduvek je imala vizije koje su bile korak ispred vremena – od njenog prvog velikog brenda Slatkoteka, pa sve do sadašnjih projekata Markiza Living i Breduzetnica, koji slave žensko preduzetništvo i spajaju poslovni razvoj sa ličnim napredovanjem.

Za sebe kaže da je „devojka iz komšiluka koja je svojim primerom pokazala da sve što zamisliš, možeš i da ostvariš“ – a sa svakim novim uspehom, njena kreativnost, inovativnost i inicijativa samo rastu, pa je odlučila da svoje znanje podeli svim ženama koje imaju svoj san.

Sa Tijanom smo razgovarali o počecima, najvažnijim lekcijama koje je naučila, burnoutu koji dovodi do novih trijumfa, ali i o Breduzetnica programu, koji se realizuje po treći put.

IMG 2631

Odrasli ste u porodici u kojoj se negovao preduzetnički duh. Kako Vas je to oblikovalo i koje veštine ste stekli zahvaljujući tome?

Odrastanje u preduzetničkoj porodici nosi i dobro i izazovno – dobijete snažne temelje, ali i očekivanje da nastavite istim putem, pogotovo ako ste po prirodi veoma ambiciozni. Kada odmalena gledate da se posao ne gradi sam od sebe, već svakodnevnim trudom, prirodno razvijete upornost, jači mindset, spremnost na preuzimanje rizika i sposobnost da donosite odluke i onda kada nije najprijatnije. To su temelji koji su mi kasnije omogućili da rastem kao preduzetnica i da danas te iste veštine prenosim drugim ženama, kao što su disciplina, odgovornost, snalažljivost, strateško razmišljanje i kreativnost.

Pre Slatkoteke imali ste dva mala biznisa. Koje lekcije ste stekli u pokretanju tih poslova, a kasnije su Vam bile vredne kada ste započeli veći projekat?

Postoje dva načina da izađete pred kupce – da prepoznate njihove potrebe i ponudite rešenje, ili da izazovete potrebu za nečim što tržište do tada nije videlo, što je uvek teži put. Moji prvi poduhvati bili su inovativni, ali tržište često nije bilo spremno, što me je naučilo koliko je važno uraditi veću pripremu pre nego što krenete u realizaciju. Često i danas vidim da žene ulete u poslovnu ideju punog srca i onda okrive sebe ako nešto ne uspe, a zapravo je ključ u tajmingu i razumevanju tržišta i navika potrošača.

IMG 2654 1

Sa tim brendom ste prošli ceo proces – od osnivanja do prodaje. Kada danas pogledate unazad, na koji način Vas je to oblikovalo u daljoj karijeri?

Pre tog brenda radila sam u sistemu sa proizvodnjom i prodajom, što mi je pomoglo da razumem procese, ali kada krenete svojim stopama – u posao unosite sebe sa mnogo emocija. Uvek kažem da mi je to bilo prvo „dete“, jer sam kroz njega rasla i kao preduzetnica i kao žena.

Preduzetništvo vas nauči veštinama, ali vas najviše suoči sa sobom – sa svojim granicama, uverenjima, potencijalima i snagama za koje niste znali da ih imate.

Šta je, iz Vašeg iskustva, najvažnije kako bi istrajali u našim preduzetničkim idejama, posebno na početku i u turbulentnim periodima?

Za istrajnost je najvažnija upornost, jer većina ljudi odustane kada se pojavi prva prepreka i javi strah. A strah je zapravo pokazatelj da tu postoji prostor za naš rast. Preduzetništvo je igra bez jasnih granica i najvažnije je da se prepustimo procesu, zadržimo radoznalost i verujemo da za svaki izazov postoji rešenje.

IMG 2653 1

Kako je nastao koncept Markiza Living, a kako se rodila ideja o Brenduzetnica programu?

Markiza Living nastala je u momentu mog burnouta-a kao beg iz realnosti i mesto u kom sam mogla da izrazim svoju kreativnost bez osećaja obaveze i da kuvanje, kao moj najveći hobi, pretvorim u zajednicu žena sa istim vrednostima i upravo zato je taj profil izrastao toliko autentično, jer ga nikada nisam doživljavala kao posao, već kao moje sigurno mesto i moj alter ego. 

Brenduzetnica je nastala iz duboke želje da sve što sam prošla kao preduzetnica spojim sa znanjem i iskustvom koje sam stekla i da drugim ženama olakšam put – da im pokažem kako da postave sistem, izgrade svoj biznis i rade iz svoje zone izvrsnosti. Ovo je taj poziv iz budućnosti.

Ove godine, 40 žena zajedno sa Vama započelo je tromesečno putovanje ka boljoj verziji sebe i otključavanju sopstvenog potencijala. Koji su Vaši utisci iz tog procesa, šta ste naučili?

Naučila sam da mi žene, koliko god bile različite, imamo veoma slične izazove u poslu i životu, a da je najveća prepreka to što ne umemo da otključamo svoje snage zbog različitih strahova i sa njima u programu „Bolja ti“ radim na uklanjanju takvih unutrašnjih sabotera i kada otkriju ko su zapravo i kakav se potencijal tu krije, magija počinje i tada možemo graditi sistem discipline, upravljanja vremenom i postaviti prioritete. Sada upisujemo treću grupu Brenduzetnica i srce mi je puno kada vidim koliko su žene zadovoljnije sobom i koliko brzo napreduju.

IMG 2657 1

Breduzetnica program spaja znanja iz psihologije i menadžmenta – na koji način se te oblasti dopunjuju?

Zabluda je da je marketing vezan samo za operativne aktivnosti i kreativnost, jer on zapravo ima svoju dublju stranu – psihologiju ličnosti. Razumevanje navika potrošača i psiholoških efekata u kreiranju kampanja, nastupa na tržištu i marketing strategija daje sasvim novu dimenziju, pa preduzetnice više ne gađaju metu u mraku, već tačno znaju kako da usmere poruku kroz storytelling.

Šta je najvažnije kako bi se izgradio brend koji će naići na dobre reakcije i trajati?

Pričanje priče. Danas brendovi ne traju zbog proizvoda, već zbog storytellinga. Kupca zanima kako mu neki brend olakšava život, daje dodatnu vrednost ili rešava problem, a ne samo šta proizvod jeste i koje su njegove karakteristike.

Kada preduzetnik razume korisnika i kreira vrednost za njega, tada se gradi lojalnost, a brend dobija snagu koja se ne može lako srušiti.

Na koji način čuvate svoju kreativnost i energiju za nove poduhvate? Kako punite baterije?

U izgaranje sam ulazila jer sebi nisam davala pravo na odmor – stalno sam jurila, imala FOMO i nisam umela da prepoznam da je mojim vijugama potreban predah. A istina je da kreativnost ne nastaje u haosu, već u miru i jasnoći, u trenucima kada smo opušteni, igramo se, istražujemo i dopustimo sebi da napravimo pauzu. Gubimo je onda kada smo preopterećeni operativom i ne dozvolimo sebi da zastanemo. Danas svoje baterije punim svakodnevno kroz kratke, petominutne pauze i šetnju – šetnja je moj lek.

Koji su to faktori koji bi mogli da olakšaju ženama preduzetnicama ulazak u nove poslovne poduhvate?

Ženama ulazak u nove poduhvate bi najviše olakšala podrška – mentorska, edukativna i emotivna. Potreban nam je prostor u kojem možemo da pitamo, grešimo, učimo i rastemo uz nekoga ko razume naš put. Kada žena ima sistem, znanje i zajednicu, ona hrabrije ulazi u nove izazove. Često kažem i mojim polaznicama – niste same u tome, i nikada ne morate biti.

Foto: Promo