Povezano
Duks sa kapuljačom, poznatiji kao hoodie, danas je univerzalni simbol praktičnosti, urbanog stila i modnog izraza. Njegov put od jednostavnog radničkog odevnog predmeta do prepoznatljivog komada u kolekcijama luksuznih modnih brendova fascinantan je i bogat istorijom. Ovaj odevni predmet, koji su nekada nosili radnici i sportisti, postao je nezaobilazni deo garderobe i nosi višestruko značenje, povezujući modu, kulturu i društvo.
HOW IT STARTED..
Prvi odevni predmeti sa kapuljačom pojavili su se još u srednjem veku. Monasi su nosili tunike sa kapuljačom (tzv. “kukuljice”), dok su ih radnici na otvorenom koristili pričvršćene za ogrtače kako bi se zaštitili od vremenskih nepogoda. U to vreme, kapuljača je imala isključivo funkcionalnu svrhu – zaštitu od kiše, vetra i snega. Njeno značenje bilo je daleko od modnog izraza, a dizajn je bio minimalistički i prilagođen praktičnim potrebama.
INDUSTRIJSKA REVOLUCIJA I SPORT
Veliki iskorak u razvoju hoodie odevnog komada desio se tokom 1930-ih godina kada je američki brend Champion razvio proces za izradu debljih, toplijih materijala kao što je francuski pamuk „Terry“. Prva kapuljača prišivena na duks stvorena je s ciljem da greje radnike u hladnim uslovima u severnim delovima Amerike. Ubrzo nakon toga, hoodie je postalo deo sportske opreme, posebno u vojskama SAD-a i Velike Britanije, gde su korišćeni za treninge i slobodno vreme.
HOODIE: UNIVERZITETSKA MODA
Šezdesetih godina prošlog veka, duks sa kapuljačom ulazi u svet univerzitetske mode. Univerziteti su počeli da štampaju svoje logotipe na duksevima, što je stvorilo kultnu „collegiate“ estetiku. Ovaj trend, započet u SAD-u, brzo se širio i na druge delove sveta. Hoodie je postao simbol studentskog života i opuštenog stila, što je dodatno povećalo njenu popularnost.
USPON HIP HOP KULTURE I FILMSKI UTICAJ
Tokom 1970-ih i 1980-ih godina, hip-hop kultura iz Njujorka doprinela je popularizaciji duksa sa kapuljačom. Mladi street-art umetnici koristili su kapuljače kako bi sakrili identitet dok su crtali grafite. Istovremeno, film Rocky iz 1976. godine, u kojem Sylvester Stallone nosi sivi duks tokom trening scena, dao je ovom odevnom predmetu status ikone. Kapuljača je od tada postala simbol urbanog stila, snage i izdržljivosti.
KOMERCIJALIZACIJA I KONTROVERZE
Devedesetih godina, hip-hop kultura postaje globalni fenomen, a duks sa kapuljačom ulazi u kolekcije velikih sportskih i modnih brendova. Ralph Lauren, Tommy Hilfiger i Calvin Klein počinju da uključuju hoodie u svoje sezonske kolekcije, dajući im prepoznatljiv, urban izgled. Tokom ovog perioda, kapuljača je prelazila iz sveta ulice u svet visoke mode, ali je i dalje zadržavala svoju povezanost sa buntovništvom i nezavisnošću.
Ipak, 2012. godina donosi jednu od najkontroverznijih epizoda u istoriji ovog komada odeće. Ubistvo Trayvon Martina, tinejdžera afroameričkog porekla, u SAD-u pokrenulo je masovne proteste i pokret „Million Hoodie March“. Ljudi su nosili dukseve sa kapuljačom kao simbol borbe protiv rasnog profilisanja, ističući kako odeća može nositi moćne društvene poruke.
HOODIE U LUKSUZNOJ MODI
U poslednje dve decenije, duks sa kapuljačom je postao nezaobilazan u kolekcijama luksuznih modnih kuća kao što su Gucci, Balenciaga i Louis Vuitton. Ovi brendovi redizajniraju kapuljaču, koristeći vrhunske materijale i inovativne krojeve, čime je ovaj odevni predmet dobio sofisticiran izgled. Balenciagin oversized hoodie i Guccijevi modeli sa prepoznatljivim logotipima postali su statusni simboli.
SVESTRANOST I SVEPRISUTNOST
Danas je duks sa kapuljačom prisutan u svim slojevima društva, od ulice do modnih pista. Njegova svestranost omogućava da se kombinuje sa različitim stilovima – od sportskog i ležernog izgleda do elegantnih i luksuznih kombinacija. Iako je postao simbol opuštenog stila, hoodie i dalje nosi veci spektar značenja. Njena istorija obuhvata priče o pobuni, borbi i kreativnosti, što je čini jednim od najznačajnijih odevnih komada u modernom društvu.
Hoodie je prošao dug put od funkcionalnog komada odeće za radnike do luksuznog modnog simbola. Evolucija ovog komada odražava promene u društvu, modi i kulturi, potvrđujući njegovu trajnu relevantnost i univerzalnu privlačnost.
Foto: Instagram