
Nekada simbol vojnog pragmatizma i tinejdžerskog bunta, danas ulični trofej sa pečatom luksuza – vijetnamka se vraća na scenu da nas podseti da moda uvek pronađe način da reciklira i najneočekivanije komade. Ova jakna ima bogatu istoriju, a njen povratak gotovo uvek koincidira sa aktuelnim društvenim previranjima, što ovaj komad odeće čini kontroverzinim.

HOW IT STARTED: RATNA UNIFORMA U STUDENTSKOM AMFITEATRU
Originalno zamišljena kao praktični komad za američke vojnike u Vijetnamu, M-65 parka je imala sve: vodootpornost, toplinu i dovoljno džepova da u njih spakujete i moral i propagandu. Ironija sudbine? Kada je stigla u Ameriku, parku nisu nosili oni koji su ratovali, već oni koji su glasno protestovali protiv rata. Odevni paradoks: jakna koja je trebalo da brani sistem, završila je kao rekvizit u rušenju tog istog sistema.

HOW IT WENT: OD PROTESTA DO POP-KULTURE
Devedesetih je parka izgubila političku oštricu i dobila gitaru. Britpop era ju je usvojila kao pažljivo osmišljen look: Liam Gallagher u parki je postao nacionalni muzejski eksponat. U Americi, vijetnamka je komad koji su prigrlili skejteri i dečaci koji su izgledali kao da im je svaki dan poslednji dan srednje škole. Ako ste tada nosili parku, izgledali ste kao neko ko ide na čas, ali je u džepu umesto knjiga imao Walkman i paklicu cigara.

HOW IT’S GOING: TIK-TOK VERZIJA VOJNIH MANEVARA
Danas je povratak vijetnamke manje politički, a više estetski. Generacija Z je parku izmestila iz protestnog konteksta i dodala mu hipsterski vajb, noseci u jednoj ruci iPhone, a u drugoj solju matcha latte. Sad je to jakna za sve prilike: može u berlinski klub, na klimatski marš ili na Glastonbury. Dizajneri su odavno osetili potencijal – Balenciaga ju je naduvala do groteske, high street brendovi je svake zime prodaju kao “novi must-have” (isti model od prošle godine, samo su promenili dugmad).

ZAŠTO BAŠ SADA?
Možda zato što živimo u vremenu kada svi imamo osećaj da se svet raspada, ali želimo da izgledamo stylish dok to posmatramo. Vijetnamka deluje kao uniforma za preživljavanje apokalipse u kojoj ćete, naravno, i dalje morati da izgledate dobro na fotografiji. Džepovi su tu, ne za vojne rekvizite, nego za power bank i UV faktor.
VIJETNAMKA JE VAJB
Svaki put kad se vrati, ona odražava naše kolektivne neuroze. Nekada je to bio rat, nekada depresivni britpop, a danas – anksiozno skrolovanje kroz vesti. Možda baš zato vijetnamka nikad ne izlazi iz mode: svet nikad ne prestaje da gori, pa nam treba jakna koja izgleda kao da smo spremni, a da se nismo previše trudili.
Fotografije: zara.com, whowhatwear.com