Ili si Jaden ili John Smith, ostalo su nijanse

autor Dubravka Kovačević
profimedia 0760831689 1

Moda voli krajnost, u njoj nema sivih zona – ili si Jaden, ili si, metaforički rečeno, John Smith- ime koje u engleskom jeziku funkcioniše kao univerzalan naziv za bezimenog čoveka, ono što kod nas označava NN lice (bilo ko, nevidljiv, onaj koji ne ostavlja trag). U savremenoj industriji luksuza, to je jednako sudbini većine školovanih dizajnera – godina studija, građenja portfolija, neprospavanih noći nad krojačkim stolovima, a ipak ostaju nevidljivi u trenutku kada brendovi biraju svog, uslovno rečeno, spasioca.

profimedia 0760831689
Jaden Smith attending the Louis Vuitton Womenswear Fall Winter 2023-2024 show as part of Paris Fashion Week in Paris, France on March 06, 2023.,Image: 760831689, License: Rights-managed, Restrictions: , Model Release: no, Credit line: Marechal Aurore/ABACA / Abaca Press / Profimedia

LOUBOUTINOV POTEZ KOJI ZVUČI KAO ŠALA

Christian Louboutin, sinonim za crveni đon, čovek koji nikada ne žuri da menja sopstveno nasleđe, odlučio je da, prvi put u istoriji, mušku liniju preda nekome u ruke, i to baš Jaden Smithu. Ne dizajneru, ne nekome iz arhive kuće, već umetniku koji se dosad izražavao kroz muziku, glumu i provokativne tvitove. Za širu javnost, ova odluka deluje kao prvoaprilska šala. Isto kao kada je kružila vest da je Charli XCX postavljena za kreativnog direktora Balenciage – samo što ovoga puta nema onog melodičnog apri-li-li-li. Ovo je stvarnost.

jaden
Instagram christianlouboutin

INTERNET KAO SUDIJA

Reakcije su bile brze i brutalne: prozivke na račun “nepo-bebe”, šale da se na čelne pozicije u modi više ne stiže kroz rad i talenat, već kroz prezime i algoritam. Vittoria Ceretti je na Instagramu duhovito dodala: “Next up is my labubu.” I upravo u toj rečenici sabrana je paradoksalna slika današnje mode – granica između ozbiljnog dizajna i mem-kulture nestaje.

SnapInsta.to 550907502 18523789852029776 5208047147617572633 n
Instagram fashionbombdaily

NOVA VALUTA: PAŽNJA

Ali u tom nestanku krije se i logika. Za Louboutina, Jaden nije samo sin slavnih roditelja, već globalno prepoznatljivo lice koje svojim ekscentričnim stilom generiše pažnju – a pažnja je nova valuta luksuza. Njegov debi zakazan je za januar i već se priča o tome kao o “velikom eksperimentu”: može li Jaden Smith postati dizajner jedne od najprestižnijih kuća samo zato što ume da nosi svoje ideje sa ubeđenjem?

SUDBINA JOHN SMITH GENERACIJE

U međuvremenu, armija John Smith kreatora nastavlja da radi u tišini. Oni nisu viralni, nemaju milionske pratioce, ne stvaraju naslove. Oni su profesionalci. Ali u eri kada luksuzna moda više liči na reality format nego na klasičnu disciplinu, pitanje je – da li profesionalizam i dalje ima jednaku vrednost kao prepoznatljivost?

SnapInsta.to 549267860 18523789882029776 642503695205463117 n
Instagram fashionbombdaily

EHO JEDNE ŠIRE KRIZE

Ovde nije reč samo o brendu Louboutin i Jaden Smithu. Ovo je simptom šire krize u modi: brendovi su se navikli da funkcionišu po logici zabave, gde se svaka kolekcija meri po broju pregleda, a svaka saradnja po broju objava na TikToku. Ako je moda nekada bila laboratorija ideja, danas je više nalik streaming platformi – ko može da zadrži pažnju publike, taj dobija priliku. Sve ostalo pada u drugi plan.

SnapInsta.to 550221646 18523789873029776 6535524571257292531 n
Instagram fashionbombdaily

DA LI JE EKSPERIMENT VREDAN RIZIKA?

Možda će Jaden i Louboutin udruženim snagama uspeti da pronađu novu formulu za mušku liniju, a možda će sve ostati samo u domenu eksperimenta koji će se pamtiti kao kuriozitet – dokaz da se moda u jednom trenutku toliko približila pop kulturi da je postala neraskidivi deo nje. U oba slučaja, Louboutin je dobio ono što je želeo: pažnju.

Foto: Profimedia, Instagram christianlouboutin, fashionbombdaily