IQOS* je na ovogodišnjoj Beogradskoj nedelji mode predstavio kolekciju osmišljenu u saradnji sa poznatim dizajnerskim duom MATES, koji čine Marko Ilijev i Saša Stević. Ova kolekcija je deo IQOS Curious X projekta i inspirisana je tradicionalnim pesmama koje su poznati muzički parovi domaće scene obradili na neočekivan način.
Kolekciju čine odevni komadi poput dukseva, cegera i kačketa, ali i detalji poput priveska i postera. Inspirisani su stihovima tri moderne verzije tradicionalnih pesama – „Čaje Šukarije”, „Ajde Jano“ i „Da zna zora“.
Kao jedan od najtalentovanijih dizajnerskih brendova domaće scene, MATES imaju moć da reinterpretiraju tradicionalne elemente na moderan način, što se savršeno uklapa u viziju IQOS-a, koji inovativno redefiniše način konzumacije duvana, spajajući tradiciju i savremenost na jedinstven način.
Imali smo priliku da sa Markom i Sašom razgovaramo o ovoj kolekciji, njihovim budućim planovima, ali i o pesmama koje naručuju u kafani.

MATES ZA BURO. O NOVOJ IQOS CURIOUS X KOLEKCIJI
Šta su vam bile prve asocijacije, odnosno zamisli, kada ste se priključili IQOS Curious X projektu?
Marko: Prvo sam pomislio odakle krenuti i kako najbolje odgovoriti na ovu temu. Svaki put kad krenem u novi projekat ja se trudim da idem iz drugog ugla, nekad su to boje, nekad krojevi, nekad knjige i inspiracije. U razgovoru sa Sašom napravim okvirni plan i uđemo u to kao deca, pa gde nas to odvede nekad ni sami ne možemo zamisliti, tako je bilo i sada.
Saša: Izazovno, inspirativno, avantura i zabava.
Pesme „Čaje Šukarije”, „Ajde Jano“ i „Da zna zora“ svi dobro znamo – koja od tri numere je vama omiljena i zašto baš ta?
Marko: Nebrojano puta sam preslušao i slušao sve numere u zadnjih par meseci tako da mi je teško da izdvojim jednu. U zavisnosti od raspoloženja, prilike i situacije stiskam plej dugme za neku od te tri pesme.
Saša: Danas je to „Hajde Jano“, ali iskreno menjale su se tokom ovih meseci, sve.

Na koji način ste uspeli da atmosfere ovih pesama pretočite u vizualna rešenja? Kako ste razmišljali pri kreiranju kolekcije?
Marko: Želeo sam da svakoj pesmi priđem na poseban način i da vidim šta me tu zanima i onda na kraju da se sve poveže u jednu kolekcijsku celinu. Stihovi su bili osnova.
Saša: Voleo bih da možete da vidite kako izgleda moodboard, koliko je eklektičan, bogat, sadržajan, živopisan i inspirativan. Tokom procesa istraživanja i formiranja svakog pravca zašli smo u najsitnije tačke koje dotiču ove pojmove na poljima etnologije i etnomuzikologije.
Koji vam je omiljeni komad iz ove kolekcije i kako nam predlažete da ga stilizujemo ovog proleća?
Marko: Majica „Ajde Jano“ i neki karirani šorts i trk na plažu ili negde van grada i nemojte zaboraviti kad upekne sunce neki od kačketa.
Saša: Duks „Da zna zora“ biće dobar saveznik za subotu uveče a i nedelju ujutro.

Tradicija i istorija ovih prostora duboko utiču na vaš rad. Kako je to počelo, odnosno kako ste odlučili da (jugo)nostalgija obeleži vaš dizajn i postane deo imidža vašeg brenda?
Marko: Kako sam u ovaj posao, sad mogu da kažem, ušao izuzetno mlad trebalo mi je vreme i par sezona i kolekcija da shvatim šta želim. Odgovor je kao i uvek bio jednostavan i trebalo je samo da zaronim u sebe. Svaka vrsta umetnosti služi da umetnik ispriča ono što je njemu bitno. Nostalgija i neka seta su deo mog bića od kad sam svestan sebe i prirodno je bilo da one krenu da izlaze i da poprimaju nove oblike.
Saša: Sve je počelo kada sam kao petogodišnjak na pitanje „kako se zoveš“ odgovarao sa „Lepa Brena“.
„Jugoslovenka“ duks je postao kultan – šta je priča iza nastanka ovog komada? Koji je sledeći MATES dizajn koji će doživeti istu slavu – šta prognozirate?
Marko: Nikad nisam prognozirao uspeh „JUGOSLOVENKE“ pa se samim tim ne bavim i traženjem novog, kad dođe doći će ako treba da dođe. Pred reviju u Zagrebu 2018 zafalio nam je jedan komad uz jednu šljokičavu suknju i ja sam samo bubnuo „to treba da bude duks“, Saša je rekao „znam šta će pisati“ i eto je famozna priča.
O tome koliko nismo bili svesni tržišta i potencijala duksa govori da smo napravili samo jedan primerak koji smo odmah prodali nakon revije u Zagrebu. A sve ostalo što je došlo nakon te revije govori samo o našoj publici koja odlično razume šta želimo da ispričamo svetu.

Vaša revija u Muzeju Jugoslavije bila je trijumfalna – da li planirate novu i kada?
Marko: Hvala mnogo na lepim rečima i vraćanju u taj toliko lep dan za mene i celu našu ekipu i zajednicu. Uvek nešto planiramo ali obzirom na moje zamisli i produkcijske izvedbe revija će malo sačekati kako biste opet mogli da iskoristite neki sličan epitet.
Uskoro otvarate i showroom u Beogradu – možete li da nam otkrijete barem neki teaser onoga što nas očekuje?
Marko: Ja sam ne znam šta me očekuje, previše spontano se desilo sve. Nadam se da me očekuje mnogo smeha, kreativnosti i rada a to se odnosi i na vas. Imaćete priliku da dotaknete i na kratko uđete u MEJTS „Nedođiju“.
Šta nosi MATES devojka kada krene u provod?
Marko: Kratak cvetni šorts, neku od naših belih pamučnih majica i MATES sako koji se mogu da kažem i dalje prepoznaje u moru oversized sakoa koje imamo na tržištu. MATES devojka ne komunicira sa rečju uniformisanost i uslov je da je hrabra, ranjiva i svoja!
Koje pesme MATES duo naručuje u kafani?
Marko: Hm, „Bila je tako lepa“, „Tužno leto“ i „Da zna zora“ – ne mora nužno tim redosledom.
Saša: „Snijeg pade na behar na voće“.

Kolekcija će biti dostupna u IQOS Buticima koji se nalaze u Beogradu i Nišu.
*VAŽNA INFORMACIJA: IQOS nije proizvod bez rizika i on oslobađa nikotin, koji izaziva zavisnost. Samo za punoletne pušače.
Fotografije: Promo