Miu Miu paradoks – ili kako subverzivno postaje komercijalno

autor Božica Luković
miu miu naslovna

Ona je najuticajnija dizajnerka današnjice i žena koja stoji iza trenutno najpopularnijeg modnog brenda na svetu (Miu Miu). On je argentinski marksista i gerilac, čija je fotografija postala večni simbol otpora. Čini se da ništa ne može da poveže ili stavi Miucciu Pradu i Che Guevaru u istu rečenicu – osim ako ne započnemo maštovitu igru asocijacija. Onda, pojavljuje se nit koja ih spaja – oboje su kreatori subvezivnih ideja, koje su postale masovno komercijalizovane i komodifikovane, svaka na svoj način.

U slučaju Che Guevare, primer je iz udžbenika: svoj život je dao borbi za ideje koje se jasno protive kapitalizmu, samo da bi njegov lik postao još jedan masovni proizvod u sistemu koji je mrzeo. Pričamo naravno, o majicama, bedževima i sličnim “džidža-bidžama” na kojima se pojavljuje slavna fotografija Alberta Korde, Guerrillero Heroico. Možda ih ljudi nose u znak bunta, ali verovatno se makar deo proizvodi u nekoj fabrici u Aziji sa upitnim uslovima rada.

miu miu slika 1

Isto tako, u fabrikama “zemalja trećeg sveta” se masovno proizvode kopije aksesoara i odeće prestižnih modnih kuća, dok istovremeno high-street brendovi neumorno kopiraju svaki aspekat dizajna koji se pojavi na pistama u februaru i septembru. Prednjače Miu Miu komadi, jer je “sporedni” brend Miuccije Prade postao najpopularniji na svetu u 2024, prema podacima Lyst platforme.

Kada počnu da se pojavljuju jeftine kopije vašeg dizajna svuda, od pijace do Zare, to je znak da ste uspeli. Takođe, jasno je da je cilj svakog modnog brenda prodaja proizvoda i što veći uticaj na kulturu. Pa, šta je onda tu neobično – i gde je paradoks?

KONTRADIKTORNOSTI U FORMI ISKRENOSTI

U svetu besprekorno “ispeglanih” društvenih mreža, očekivali biste da će najpopularnije modne kuće biti one koji nude prefinjenost, eleganciju i seksepil na ženstven način, posebno u doba Donalda Trumpa i sveopšteg povratka ka konzervatizmu. Međutim, svi žele da nose odeću žene koju je proslavila “estetika ružnog” i koja se uvek igrala sa standardima lepote i kodovima “dobrog ukusa”. Miuccia Prada je pre svega duboko subverzivna u svojim idejama, a ipak je uspela da postigne masovan komercijalni uspeh – i to je ono što je (pomalo) paradoksalno.

Već par sezona unazad, Miu Miu revije konstantno donose svežu perspektivu i daju razigrana značenja onome što je u svojoj suštini veoma banalno. Počnimo od sada već kultne kolekcije za jesen/zimu 2023, koja je lansirala nekoliko ogromnih trendova. Mia Goth nosila je naizgled smerni, ženstveni autift – pencil suknju i kardigan – ali sve je bilo malo “pomereno”. Njene čarape su nemarno navučene preko karigana, njena kosa je čupava. Reviju zatvaraju gaćice sa školjicama, koje se nose uz rolku, kao da je to sasvim očekivana odevna kombinacija. Pre toga, kolekciju proleće/leto 2022. definisala je sada već čuvena mikro-suknja, koja je nošena sa ultra-kratkim džemperima i košuljama. Preppy odeća je dekonstruisana tako da je postala neodoljivo seksi, neskladno skladna, čudna, a primamljiva.

Kad premotamo film unapred, do poslednje kolekcije za proleće/leto 2025, Miu Miu poruka postaje najjasnija. Na toj reviji, Miuccia je pozvala svet da preispita šta je istina, a šta je obmana – kroz odeću prepunu kontradiktornih detalja. Njena subverzija mode bila je u punom zamahu, ali opet, kreirala je pojedinačne komade koji će se nesumnjivo “otrgnuti” od svog početnog konteksta i živeti svoj samostalni život – kako na pijacama, tako i u ormarima influensera.

MIU MIU TRENUTNO NAJPOŽELJNIJI BREND NA SVETU

Ključno pitanje – kako subverzivno postaje komercijalno – ostaje otvoreno za interpretaciju. To je proces koji se iznova i iznova odigrava u modnoj industriji i koji je možda čak i presudan za uspeh bilo kojeg brenda. Miu Miu svakako nije najsuberzivnija modna kuća, ali je validno zapitati se: zašto je baš takav brend trenutno najpoželjniji na svetu? Šta to govori o trenutku u kojem živimo? Hoće li zbog masovne popularnosti izgubiti svoju čar?

Ono što modni kritičari uvek stavljaju u prvi plan je inkluzivnost ideje o Miu Miu ženi – ona je seksi i nemarna, ali ceni intelektualnu dubinu, ona je spremna da rizikuje, ali obožava klasiku, trudi se da sebe ne shvata ozbiljno, ali ipak zna šta šalje poruku da je cool.

Međutim, ako radoznalo posmatrate Miu Miu uticaj na kulturu i naše odevanje, uzevši u obzir ko i kako nosi bowling torbe, dokolenice i polo džempere (i ko uopšte može da ih priušti), videćete odraz rečenice koju je Miuccia Prada izgovorila na samom početku vrtoglavog uspona njenog drugog brenda. “Odeća je deo života, ne značenje života. Za mene, to je osnovni instikt – da reflektujem život”.

Fotografije: Promo (Miu Miu Instagram)