Penny shoes, poznate i kao Loafers, zauzimaju jedinstveno mesto u modnom svetu već decenijama. Njihova dugovečnost na modnoj sceni svedoči o njihovoj sposobnosti da se prilagode promenama u stilu i društvenim normama, dok istovremeno zadržavaju svoj prepoznatljivi karakter. Ovi jednostavne, a elegantne cipele, postale su sinonim za sofisticiranost bez napora i predstavljaju jedan od najvažnijih komada obuće, pa reklo bi se u čitavoj modnoj istoriji.
Istorija Penny Shoes: Od mokasina do ikone stila
Penny shoes su se prvi put pojavile 1930-ih godina, kada ih je proizvođač obuće G.H. Bass & Co. predstavio pod nazivom Weejuns. Inspiracija za ove cipele došla je od norveških mokasina, koje su bile popularne među ribarima. Međutim, Bass je prilagodio dizajn, stvarajući cipele koje su bile savršene za nošenje u svakodnevnim situacijama.
Uskoro su postale omiljene među američkim studentima, koji su u prorez na traci na prednjem delu cipele počeli da stavljaju novčiće (pennies), kako bi uvek imali sitninu za telefonske govornice – otuda i naziv „penny shoes“.
Od preppy do punk-a i dalje
Tokom godina, penny shoes su prošle kroz različite stilističke faze, prilagođavajući se duhu vremena u kom su bivale u trendu. Tako su recimo u 1950-im godinama, ove cipele su bile esencijalni deo preppy stila, simbolizujući visoki status i pripadnost elitnim univerzitetima.
No, njihova jednostavnost i svestranost omogućile su im da postanu deo i drugih modnih pokreta kasnijih godina najpre kroz pop kulturu, ali i uz uticaj različitih javnih ličnosti.
Još jedna zanimljivost je da su penny shoes našle svoje mesto najpre u pop kulturi, pojavljujući se u brojnim filmovima i serijama koje prikazuju živote elitnih škola ili sofisticiranih likova. Jedan od kultnih momenata za ove cipele bio je u filmu The Talented Mr. Ripley (1999), gde su penny shoes nosili likovi koji su simbolizovali stil, klasu i suptilnu eleganciju. Glavni lik koji tumači Matt Damon poslužio je mnogima kao inspiracija za Old Money način oblačenja, te je zajedno sa penny shoes cipelama ova estetika bila na vrhuncu početkom dvehiljaditih.
Vratimo se malo unazad, u 1970-im godinama recimo, penny shoes su postale popularne među punk subkulturama, gde su ih nosili buntovni tinejdžeri kao kontrast klasičnoj eleganciji sa dozom ironije. Tada je popularan model cipela prvi put počeo da se pojavljuje najpre sa visokim platformama, uz ukrase u vidu lanaca, ili u pak punk bojama.
U kasnijim decenijama, modni dizajneri su ih reinterpretirali u različitim varijantama, a sa porastom tehnologije počeli su da uključuju više metalik boje, ekstremno visoke potpetice uz neobične materijale. Penny shoes ostale relevantne i inovativne, a ujedno su i prvi put krenule masovno da se proizvode i izvoze.
Penny shoes su bile omiljene i među javnim ličnostima, od političara do slavnih glumaca. Muškarci koji su važili kao oni koji odišu elegancijom i stilom, kao što su John F. Kennedy, Cary Grant i James Dean, često su ih nosili, ali i dodatno proslavili među eltiom. Ove cipele su na taj način postale simbol ne samo luksuza, već i određene vrste neformalnog, a opet uticajnog ponašanja.
Danas, u ovom našem modernom društvu, možete da ih videti često kao deo outfita Ryana Goslinga, Harrya Stylesa, Hailey Bieber koji generalno promovišu casual smart look.
Simbol tradicije u modernom svetu
Penny shoes su simbol kulturne dinamike. Poznate i upamćene po sposobnosti da prevaziđu vremenske granice i različite modifikacije govori o njihovoj univerzalnosti. Sa novim trendovima, ovaj model cipela kao da svaki put doživljava renesansu.
U modernom kontekstu, penny shoes često predstavljaju spoj tradicije i individualnosti. Dok se još uvek povezuju sa klasičnim stilovima. Njihova prisutnost u savremenim garderobama često nosi poruku o odbijanju prolaznih trendova u korist elegancije.
U svetu u kojem moda postaje sve više prolazna, penny shoes podsećaju da ipak postoje modeli i komadi koji bez obzira na sve opstaju. Da li je ključ u njihovoj jednostavnosti? Verovatno da je tako. Klasika izgleda kao da nikada neće izaći „iz mode“, ali je ujedno i najlakše prilagoditi je trendovima.
Foto: Pinterest