Karl Lagerfeld je jednom prilikom izjavio kako je donji deo trenerke znak da je neko odustao (od dostojanstva i života, pretpostavljam). Danas, iako bi se malo ko javno suprotstavio bilo kojoj Kajzerovoj izjavi kakva god ona bila, devojke poput Hailey, Gigi, Bellae, Kaiae plus gotovo sve skandi instagramerke, teraju mu apsolutnu kontru: komplet trenerka (da, duks i donji deo u paru) postala je nezaobilazna uniforma, uglavnom u paru sa lepo krojenim ali oversized kaputom. Ako ćete da gunđate i krenete u razradu kako se potpuno izgubila granica toga u čemu je prihvatljivo izaći iz kuće, a čemu ne – odustanite odmah. Iz dva razloga. Prvi je taj da, svako sme da izlazi kako hoće i iskreno, kao nekog ko živi u centru i ne može da baci đubre, a da ne naleti na nekog poznatog, briga me baš. Drugi, stilski, ako vam je do toga više stalo, jeste taj da ove trenerke apsolutno nisu u upotrebi za izležavanje po kući. To bi trebalo da vam je jasno iz jednostavne činjenice da su skoro sve svetlih nijansi, od snežno bele do svetlo sive sa po kojom pastelnom, od one vrste koje se uprljaju kad ih samo pogledate. Pored toga, one su sveže ispeglane, a videle ni teretanu ni kauč – u životu nisu. Imam laku sumnju da se u njima ne šetaju ni kučići ali ne smem da garantujem.
Dakle, trenerka, nekadašnji simbol “odustajanja od života” danas je postala statusni simbol. Trebalo bi da nam (do)kaže kako je devojka koja je nosi opuštena, neopterećena, prirodno lepa i, vrlo često, ekološki osvešćena. Nestali su svi tragovi plišanih Juicy Couture komada sa slovima od štrasa preko cenjenih (poznatih i nepoznatih) pozadina. Zaboravite Paris Hilton: vreme je da se prešaltate na Pryanka Chopra izdanje u beloj boji od gave do pete ili izvedbe koje nam servira Leandra Medine a koje zaista jesu n.e.d.o.lj.i.v.e. Ove trenerke stoje baš kako treba – nisu uske ali nisu ni prevelike i uglavnom ili nemaju znake brenda koji ih pravi ili je logo minimalan.
Poslednjih godina, popularnost trenerki je narasla i zbog pomaka ka opuštenijem oblačenju i velikog broja ljudi koji više ne radi u kancelarijama. Preteča trenda su svakako helanke, koje holivudske glumice proteklih desetak godina nose non-stop, a u poslednje vreme ih je usvojio i modni svet koji danas ne izlazi ni iz trenerki. Živimo u vremenu u kom važi deviza da što si uspešniji to manje moraš da se doteruješ – idealan scenario upravo za trenerke i patike.
Kao i sve drugo što se “primi” na Instagramu, i trenerka je ubrzo postala fokus peoizvođača bilo da se radi o high street i fast fashion ili luksuznim brendovima. Ipak, na ovom polju pojavila se još jedna vrsta – a to su proizvođači koji proizvode svoje trenerke na održiv način. One su postale poligon za tehničke inovacije po pitanju recikliranja materijala, organske prizvodnje i kombinacije ova dva, kao i za fair trade poslovne modele. Istina jeste i to da ih je, u poređenju sa nekim zahtevnijim komadima, relativno lako i jeftino napraviti pa je i zarada na trenerkama na optimalnom nivou što ostavlja prostora za eksperimentisanje.
Kada je streetwear u pitanju, ljudi odavno kupuju dukseve i helanke ali Instagram kultura je dovela do toga da su se prešaltali na trenerke zato što su jednostavne za kombinovanje i jako fotogenične (što je, složićete se, postalo obavezno). Pored toga, one dobro stoje svima i idealne su za sakrivanje od radoznalih i vrlo često kritičkih pogleda koje svet upućuje prema nama. Samo poslušajte Billie Eilish reklamu za Calvin Klein i recite mi da li ste očekivali da će trenerka postati neka vrsta simbola body neutrality pokreta i feminizma? Sve to se krije u ovom skromnom kompletu. Šta čekamo?