Čini se da je postala opšte poznata činjenica da je modna industrija drugi po redu zagađivač na planeti, odmah posle naftne industrije. Sve više ljudi ima svest o ovom problemu, a fast fashion kompanije, kao što su H&M i Shein u prethodnih nekoliko godina nalazile su se na meti javnosti, s obzirom da je otkriveno u kakvim uslovima rade radnici u njihovim fabrikama u zemljama trećeg sveta.
Iako je neophodno da sve industrije rediguju svoje poslovanje u skladu sa konceptom održivosti i zelenim transformacijama, postoje i one koje kreiraju sustainability narativ u cilju marketinške promocije, bez da zaista nešto promene u svom poslovanju. Ta pojava se zove green washing.
Inditex, španska kompanija pod kojom se nalaze brendovi Zara, Massimo Dutti, Oysho, Bershka, Stradivarius i drugi, otkrila je da će nastojati da poveća korišćenje recikliranih, i materijala nove generacije, kao deo strategije da ispuni cilj smanjenja emisije štetnih gasova za 50% do 2030.
Ovaj potez predstavlja ažuriranje strategije održivosti koja je predstavljena 2019. godine i dolazi tačno u vreme kada Evropska unija ima ambicije da ograniči trend brze mode. Evropska Unija ima u planu da propiše veću upotrebu recikliranih materijala, kako bi se smanjilo zagađivanje planete.
Možda je upravo ta odluka uticala na Inditex da najavi da će do kraja decenije pokušati da 40% materijala koje koristi bude reciklirano, dok bi 25% trebalo da potiče iz inovativnih načina reciklaže koji tek treba da počnu da se primenjuju. Takođe, kompanija je postavila ciljeve da 25% tkanina od kojih pravi garderobu potiče sa organskih farmi. Inditex je već počeo da ulaže u ovu oblast, finansirajući Circ, kompaniju koja reciklira odeću i materijale vraća u prvobitno stanje, sa 30 miliona dolara.
Što se dugoročnih ciljeva kompanije tiče, Inditex do 2040. godine želi da dođe do nulte emisije štetnih gasova.
Sve ovo predstavlja veliki zadatak. Prošle godine, Inditex je odgovoran za emisije koje su iznosile oko 18 miliona tona ugljen-dioksida! Ekvivalent ovoj količini je kada bi, recimo, neko putovao avionom od Njujorka do Londona i nazad milion puta! Takođe, ovaj brojka premašuje emisiju konkurentskih kompanija H&M Group i Shein zajedno, prema javnim saopštenjima tih kompanija. Ipak, treba napomenuti da su poređenja između kompanija ograničena zbog različitih metodologija i kvaliteta podataka. Na primer, Inditex-ovi proračuni uključuju ceo životni ciklus odevnog komada, što mnogi drugi ne čine.
Kompanija je uspela da smanji emisiju za 7% od 2018. godine. Međutim, ukoliko nastave da smanjuju ovu brojku, kompanija će morati da sprovede novu sustainability strategiju.
Željno iščekujemo da vidimo da li će Inditex ispuniti sve zacrtane ciljeve koje je predstavio javnosti ili ćemo svedočiti još jednom marketinškom triku neke fast fashion kompanije, koja sve radi kako bi dobila na vidljivosti i prodaji.