Kako je subkultura oblikovala modu?

autor Dubravka Kovačević
Square VV 1

https://buro247.rs/wp-content/uploads/2023/07/Cover_Wide_vivien.gif

Visokoj modi nikada nije manjkalo ekscentričnosti, modni dizajneri su iz sezone u sezonu u misiji rušenja konvencija i unošenja inovativnosti. Neke modne inovativnosti su se ispostavile revolucionarnim, jer opstaju i inspirišu, a znamo da revolucija uvek nastaje iz bunta. Zato evo par reči o kulturi otpora i nihilizma koja je doživela svoje utemeljenje i priznanje u visokim modnim krugovima.

All that punk..

Vivienne Westwood je verovatno najistaknutija dizajnerka koja je odigrala značajnu ulogu u uvođenju punk elemenata u visoku modu. Poznata po svom buntovnom i provokativnom dizajnu, Westwood je pomogla da se redefiniše modni milje 70ih godina prošlog veka.

Zajedno sa tadašnjim partnerom Malcolm Mclarenom otvorila je butik pod nazivom „SEKS“ na King’s Roadu, gde su prodavali odeću koja je vrlo direktno provocirala tradicionalne modne norme. Na taj način su postal ključne figure u definisanju ovog subkulturnog identiteta, prepoznatljivi po tzv fetiš ili pocepanoj odeći, zihernadlama i smelim grafičkim otiscima.

Kako je vreme odmicalo, dizajn Vivienne Westwood je evoluirao, a ona je počela da ugrađuje baš ove punk elemente u svoje kolekcije visoke mode. Postala je poznata po svom inovativnom krojenju, nekonvencionalnoj upotrebi tkanina i oštroj estetici. Njen dizajn često sadrži asimetrične krojeve, tartan šare, korsete i dekonstruisane siluete, a sve to odaje počast njenim punk korenima.

Njena sposobnost da spoji buntovnost sa visokom modom uticala je na bezbroj dizajnera i nastavlja da inspiriše nove generacije modnih entuzijasta.

Postpunk

Westwood je svakako utabala stazu svim narednim edgy– avangardnim sledbenicima, pa su tako čuveni Rick Owens i Boris Bidjan Saberi pronašli inspiraciju u subkulturi postpunk-a. Poznati po ne tako bejzik i udobnim komadima, koji koketiraju sa futurizmom, uneli su novi talas bunta u visoku modu. Rick Owens je poznat po svom mračnom i izrazito skulpturalnom dizajnu, monohromatskoj paleti, nabranim materijalima I asimetričnim siluetama. Ovaj postpunk pionir je jedinstvena fuzija gotik-futurističke estetike unoseći u svoje kolekcije elemente punk, grunge-a i minimalizma.

S druge strane, Boris Bidjan Saberi je autentičan po svom eksperimentalnom i dekonstruktivnom pristupu modi, njegovi modeli se odlikuju pohabanim materijalima, neobraćenim porubima i oversized siluetama. Za njega je underground muzička scena i ulična kultura nepresušni izvor inspiracije.

Moglo bi se reći da oba ova tematska fenomena imaju zajednički motiv, a to je bunt protiv mainstream kulture i uniformisanosti.