Rodno neutralna odeća i generalno, rodno fluidna moda postali su značajne teme u skoro svim medijima u poslednje vreme. Debata je pokrenuta u vezi sa muzičarima koji se ne identifikuju s binarnim rodnim ulogama, a posebni trigger za more neprimerenih komentara jeste bio muzički spot I’m Not Here To Make Friends, u kome je Sam Smith nosio korset i resice na bradavicama, što je izrevoltiralo pojedine korisnike interneta. Bilo je onih koji su rekli da bi trebalo da postoji upozorenje o sadržaju na platformama koje emituju video.
Iako se komentarisalo politički nekorektnim jezikom, duboko ukorenjenim u homofobiji i fat-fobiji, rasprava se oplela oko pitanja koje je više puta postavljeno, a to je:
Da li bi bilo ikakvih negativnih reakcija da je ovaj video objavila ženska umetnica i da je nosila isto?
Bezrodna moda ipak nije tako nov koncept. Ako se vratimo još u daleki 10. vek, persijski vojnici su nosili visoke čizme s visokom petom kako bi držali stopala u uzengijama radi stabilnosti. Danas imamo poznate ličnosti poput muzičara Harry Stylesa i glumca Billy Portera koji privlače pažnju zbog svojih izbora kemp i neobičnih modnih kombinacija na crvenom tepihu, izazivajući ekstremne reakcije. Koncept bezrodne odeće ne odnosi se samo na muškarce u haljinama – uzmimo za primer Billie Eilish, koja se opredeljuje za outfite tradicionalno tumačene kao muževniji stil.
Kao i uvek, moda slavnih i modna kultura revijske piste nameće street style estetiku i kontroliše tržište. Interesantno je to da se današnje društvo prilagođava ideji da ljudi ipak ne moraju da se pridržavaju rodnih normi u modi.
U septembru 2019. Levi’s je pokrenuo kampanju Wear What You Want, navodeći kratko obrazloženje: ,,Verujemo da pitanje stila nije samo u vezi s onim šta nosite, već i kako to nosite. Bez obzira da li pokušavate nešto da poručite ili jednostavno ste ono što jeste. Levi’s odeća je dizajnirana da je nosi svako, bez obzira na rod.“ Konačni video prikazuje modele koji objašnjavaju da se oblače onako kako se osećaju najprirodnije.
Nedavno je online fashion platforma Zalando sarađivala sa modnim dizajnerom Nikolajem Stormom kako bi lansirala kolekciju od 13 odevnih komada bez rodnih odrednica i capsule kolekciju nazvanu SYNTHESIZER. ,,Ovo je za mene bilo veoma osnažujuće iskustvo kao dizajnera – stvarati nešto što pomera granice, a da istovremeno ostaje sasvim iskreno i dosledno sebi „, rekao je Nikolaj o saradnji.
Pored ekstravagantno- ekscentričnog pristupa modi bez rodnih uloga, moguće je i nešto manje teatralno uneti rodno neutralno oblačenje u svoj svakodnevni stil. Možete, recimo, slobodno kombinovati tipično muške i ženske komade zajedno. Brendovi kao što su Ganni, The Frankie Shop, Acne Studios već poslednjih par godina inspirišu i nude opcije za postizanje ovog stila.
Na globalnom nivou se na neki način vodi revolucija protiv rodno stereotipnih društvenih uloga, što je ništa drugo nego borba za slobodu. Ako modu posmatramo kao slobodu izražavanja, bilo bi dobro da makar u tom domenu ne budu neke nefleksibilne norme. Ono što je sigurno, jeste da se moda svakako kreće u pravcu razbijanja binarnih rodnih podela, bez obzira na očekivane burne reakcije, nerazumevanja i negodovanja.