Čiste siluete, neutralne paletе boja i izbegavanje logotipa ilustruju dominaciju stila tihog luksuza, ne samo u javnom životu i i na influenserskom nebu, već i u prodaji na sekundarnom tržištu, o čemu svedoči Izveštaj resale kompanije The RealReal za 2023. godinu.
Photo: Getty Images
Ove godine, luksuzno resale tržište utvrdilo je da su brendovi koji se uklapaju u estetiku tihog luksuza veoma dobro prošli: Celine i Bottega Veneta koji su se našli na devetom i desetom mestu, prestigavši Burberry i Balenciagu. Gucci je zadržao prvo mesto na listi, Louis Vuitton je zauzeo drugo mesto, sledi Chanel, Prada, Hermès, Dior, Saint Laurent i Fendi, tim redom.
Tihi luksuz zaista nije ništa novo, to je samo naziv za nenametljivu estetiku evergreen komada, zbog koje su se vremenski neutralni brendovi probili u ovom trenutku. Reč je o komadima koji imaju duži vek u cirkularnoj ekonomiji. Danas možemo kupiti prelepi kašmirski džemper, a kasnije i otuđiti, jer će uvek biti u stilu. Ono što je ove godine najviše iznenađujuće jeste interesovanje među milenijalcima i generacijom Z, posebno za brendove poput Brunello Cucinelli i Loro Piana.
The RealReal platforma je identifikovala tri estetske subkulture: old money estetiku (zamislite stil spreman za jahtu, recimo, Dior Lady torba), neopoziv luksuz (više maksimalistički, sa Chanel CC minđušama i Hermès Kelly ili Birkin 25 torbom) i tihi luksuz (Bottega Veneta Cassette torba i kult brenda sestara Olsen –The Row). Najviše kupovane marke u okviru ovih subkultura bile su Brunello Cucinelli, Celine, Bottega Veneta, Loro Piana, The Row i Khaite. Generacija Z, rastuća baza kupaca luksuznih resale portala, pretraživala je ove brendove 29% više ove godine.
Photo: Lucas Lefler, Vogue, januar 2021.
Prema drugim podacima: generacija Z je potrošila 40% više na torbe ove godine, i posebno su voleli Fendi Baguette, Celine Macadam, Bottega Veneta Intrecciato i Louis Vuitton Speedy, pored Chanel Classic Flap.
Što se tiče brendova koji su zabeležili značajan rast uopšteno, Loewe je doživeo porast pretraga (59%) na platformi u 2023. godini, kao i Loro Piana (36%) i Miu Miu (22%). Kada je reč o određenim proizvodima, prodaja Valentino karakteristične jarko roze nijanse porasla je za 264% dok se trend Barbiecore širio širom sveta. Torbe preko ramena Ferragamo i odela St. John takođe su doživeli trenutke slave, jer je tražnja za ovim predmetima porasla za 38% i 32%. Ovo je još jedan pokazatelj prevalencije tihog luksuza u prodaji sekundarne robe.
Vintage torbe su osvojile srca kupaca poslednjih nekoliko godina, sa tražnjom koja je porasla za 300% od 2020. godine. Fascinacija vintage komadima se proširila i na odeću, sa povećanjem pretraga za odeću iz 1990-ih za 25% u odnosu na prethodnu godinu. Takođe, interesovanje za japanske dizajnere avangardne mode iz 90-ih godina je poraslo: Matsuda za 70%, Yohji Yamamoto za 51%, Issey Miyake za 45% i Comme des Garçons za 26%.
Photo: @hermes.addict
Za one koji svoju kolekciju torbi tretiraju kao portfolio akcija i razmišljaju o tome u šta da investiraju (ili prodaju), izveštaj, takođe, navodi 11 stilova koji trenutno imaju najbolju vrednost pri ponovnoj prodaji ili povratu ulaganja: Hermès Birkin (zadržava 127% vrednosti), Chanel 22 (zadržava 104% vrednosti), Goyard Mini Anjou (zadržava 100% vrednosti), Saint Laurent Icare, Prada Re-edition, Loewe Puzzle, Dior Lady D-lite, Louis Vuitton Neverfull, Jacquemus Le Chiquito, Gucci 1955 Horsebit i Khaite Lotus.
Glasine o recesiji nisu zaustavile prodaju luksuznih proizvoda. Umesto toga, The RealReal je primetio da potrošači čine manje, ali skuplje kupovine. Da li je motiv nezasitih mušterija na ovom portalu postala čuvena britanska izreka: „Nisam dovoljno bogat da kupujem jeftine stvari“, što svakako dobija pravi smisao kada se stavi u kontekst ekološke osvešćenosti održivosti mode.